2017-02-28, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herze
intressant att alla vetenskapsnissar diskuterar detta som om det skulle gå.

inte fan finns det mobiltäckning långt ut i rymden....

Det kallas teori. Hela fysiken bygger på det mer eller mindre.
Citera
2017-02-28, 20:46
Medlem
Svarta hål är väl lite att ta i, är någon så nära att man kan höra skillnad tror jag inte att det går att tala över huvud taget. Experimentet är gjort och resultatet används av GPS satelliter. https://sv.wikipedia.org/wiki/Hafele%E2%80%93Keating-experimentet eller mera utförligt
https://en.wikipedia.org/wiki/Hafele%E2%80%93Keating_experiment
Citera
2017-02-28, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Svaret är JA. Det blir i slow motion och med lika mycket lägre frekvens på ljudet.
Tack fr ett intressant problem. Tfnen som befinner sig närmast det svarta hålet (B) dras med mera rödförskjutning än den som är längre bort (A). Rödförskjutning gäller inte bara ljus utan även radiovågor. Man kan enkelt säga att på händelsehorisonten så råder oändlig rödförskjutning (= dopplereffekt). Vågorna "dras ut" så mycket att ljuset blir "svart". Alltså ett annat sätt att säga att inget ljus kan undslippa ett svart hål.

Huruvida om man behöver kompensera för detta rent praktiskt det vet jag inte, alltså med antennkonstruktionen och liknande. I tfnen så översätts dock ljudet till en bitström, en sekvens av bitar som beskriver ljudet i digital form. Den mottagande tfnen kan dock kompensera för fördröjningen (dopplereffekten) med att skriva om programvaran som packar upp bitsekvensen och koda den i rätt hastighet. Detta kan man göra med tidsmarkörer i bitsekvensen som referenser.

Jag skulle dock tro att man inte kan utföra ett sådant här experiment, pga att det är antagligen en otrolig koncentration av elektromagnetiska fält runt ett svart hål, Som alstrar så mycket brus att det induceras för stora strömmar i tfnerna, de kanske smälter och brinner upp ?
Citera
2017-03-01, 09:24
Medlem
psykotiskpsykiatrikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herze
intressant att alla vetenskapsnissar diskuterar detta som om det skulle gå.

inte fan finns det mobiltäckning långt ut i rymden....
Ej heller att förglömma att signalerna skulle rödförskjutas och troligtvis ej skulle kunna tas emot med likadan utrustning.
Citera
2017-03-04, 00:26
Medlem
Vafannudas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Tack fr ett intressant problem. Tfnen som befinner sig närmast det svarta hålet (B) dras med mera rödförskjutning än den som är längre bort (A). Rödförskjutning gäller inte bara ljus utan även radiovågor. Man kan enkelt säga att på händelsehorisonten så råder oändlig rödförskjutning (= dopplereffekt). Vågorna "dras ut" så mycket att ljuset blir "svart". Alltså ett annat sätt att säga att inget ljus kan undslippa ett svart hål.

Huruvida om man behöver kompensera för detta rent praktiskt det vet jag inte, alltså med antennkonstruktionen och liknande. I tfnen så översätts dock ljudet till en bitström, en sekvens av bitar som beskriver ljudet i digital form. Den mottagande tfnen kan dock kompensera för fördröjningen (dopplereffekten) med att skriva om programvaran som packar upp bitsekvensen och koda den i rätt hastighet. Detta kan man göra med tidsmarkörer i bitsekvensen som referenser.

Jag skulle dock tro att man inte kan utföra ett sådant här experiment, pga att det är antagligen en otrolig koncentration av elektromagnetiska fält runt ett svart hål, Som alstrar så mycket brus att det induceras för stora strömmar i tfnerna, de kanske smälter och brinner upp ?

I princip skulle väl Bs telefon uppleva nästan likspänning så antennen skulle ju bli speciell? Om det skulle vara möjligt att ta emot i Bs telefon skulle det ju ta galet lång tid att avkoda modulationen, och hela samtalet måste tas emot innan det kan spelas upp i rätt hastighet. Men vid uppspelning blir det väl teoretiskt korrekt frekvens då ingen rödförskjutning sker mellan telefon och örat?
Citera
2017-03-04, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vafannuda
I princip skulle väl Bs telefon uppleva nästan likspänning så antennen skulle ju bli speciell?

Jag tror att brusnivån är så hög nära ett svart hål, pga alla energirika partiklar som finns där, att inget vanligt antennsystem skulle fungera.

Citat:
Ursprungligen postat av Vafannuda
Om det skulle vara möjligt att ta emot i Bs telefon skulle det ju ta galet lång tid att avkoda modulationen, och hela samtalet måste tas emot innan det kan spelas upp i rätt hastighet. Men vid uppspelning blir det väl teoretiskt korrekt frekvens då ingen rödförskjutning sker mellan telefon och örat?

Ja, det är ju en riktig iakttagelse att avkodningen kan göras först när hela samtalet tagits emot, och det spelas upp i rätt hastighet.

Men något säger mig att det borde gå hyfsat ändå radiovågorna sträcks ut eller komprimeras vilket håll de går, fast det skulle väl bli som att prata med Mars att man får vänta typ 45 minuter innan svaret kommer. Till Månen var det ju drygt 2 sekunders fördröjning, fram och tillbaka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in