2017-02-11, 11:16
Medlem
flaskborstes avatar
Jag har en vägbit på ca 250m från allmän väg fram till min tomt/hus. Jag har ett servitut från markägaren att använda denna väg. Får jag sätta upp en kamera som filmar dom som kör in på denna privata väg. Markägaren har gett sitt tillstånd och tycker det dessutom vore bra då vi haft problem med utlands registrerade bilar som kört in utan anledning.

Behöver jag/vi ha länsstyrelsens tillstånd ? Det är ju ingen allmän väg.
Har tänkt en IP kamera då nätverket når ut till den plats jag tänkt sätta kameran.

Det vore toppen om man kunde få ev tjuvar på bild lagligt så att filmerna kan användas i rätt.
Citera
2017-02-11, 11:25
Medlem
Ja du behöver tillstånd.
Finns inget hinder för allmänheten att ta sig in på vägen misstänker jag.
Citera
2017-02-11, 11:42
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazzazz
Ja du behöver tillstånd.
Finns inget hinder för allmänheten att ta sig in på vägen misstänker jag.

Nej bara en skylt med "privat väg". Läste att man får rikta en kamera in mot tomten så att man inte filmar en allmän väg.. Det ger lite tankar på att privat väg inte inkluderas..
Citera
2017-02-11, 12:31
Medlem
Handlar även om att det ska vara hinder för att ta sig in om jag minns rätt.

Men ska man hård dra det så skulle jag satt upp kamera utan tillstånd bara markägare och du är överens.
Beroende på var du bor så kan tillstånd ta över ett år.
Citera
2017-02-11, 16:44
Medlem
godboys avatar
Sätt upp en stadig bom med lika stadigt lås så slipper du nog öststatarna med lite tur. Det kan ju vara så att det är olika utlandsregade bilar som åker runt och rekar inför stöldturnén de planerar.

EDIT: förutom bom så hade jag satt upp en väl dold kamera, kanske i en fågelholk eller liknande. Inte för att du kan använda bilderna i rätten, men du får i a f möjlighet att ta reda på vilka som rör sig på din tomt. Personligen har jag inget emot naturmänniskor som är ute och tittar runt, men om det kommer en bulgarienreggad bil så lär det ju INTE vara naturen i sig de är intresserade av. BTW hade jag nog satt ett par kameror till längre in på tomten runt huset för att se vad de har för sig. .
Senast redigerad av godboy 2017-02-11 kl. 16:49.
Citera
2017-02-12, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy

Inte för att du kan använda bilderna i rätten, .

Visst han han/hon göra det. Vi har fri bevisföring i Sverige, även bevis skaffade med i sig olagliga metoder är giltiga att lägga fram. Men däremot kan målsägaren riskera att själv åtalas för övervakningen.
Citera
2017-02-12, 12:25
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
Visst han han/hon göra det. Vi har fri bevisföring i Sverige, även bevis skaffade med i sig olagliga metoder är giltiga att lägga fram. Men däremot kan målsägaren riskera att själv åtalas för övervakningen.

Okej, tack för den informationen, det kan ju vara bra att veta. Med tanke på hur Sverige funkar så känns det som större risk att åka dit för "olaga övervakning av egendom" än att ett gäng inbrottstjuvar får kännbara straff.

Jag är absolut positiv till allemansrätt, d v s röra sig (hyfsat) fritt i skog och mark. Men däremot tycker jag inte man kan ränna över odlad åkermark hur som helst eller tälta på andras tomter hur som helst. Jag har heller inget emot att markägare har viss övervakning av sin mark, särskilt runt byggnader och förråd. Det känns ju som det behövs.
Citera
2017-02-13, 11:44
Medlem
bastard666s avatar
Det finns idag suveräna jaktkameror som skickar bilder till din mobil, om du nu vill övervaka i början på vägen så inte rådjuren inte äter upp dina blommor så.. Sedan närmare huset och i huset är du i din fulla rätt att filma dygnet runt om så önskas.
Jag har fyra kameror i huset som filmar vid larm , samt ett eget system ute som går på via rörelsedetektorer. Allt in på en hårddisk samt att jag kan se på en skärm i realtid var somhelst.
Jag har haffat folk som tjuvjagat på min mark med jaktkamerorna så dom ger en skarp bild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in