Igår, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyasalladsbladet
Jag tror att Övriga kan vara betydligt svårare att mäta just i det här valet än vad siffrorna ger intryck av. Särskilt när en enskild ny rörelse växer fram fort. Opinionsmätningarna är bra på att mäta den stora väljarkåren, men det blir svårare när en liten grupp plötsligt börjar växa på bara några veckor. Då handlar det dessutom om ganska få personer i själva urvalet, vilket gör att en rörelse kan hinna bli betydligt större innan det syns tydligt i mätningarna

Vilken är den "enskilda nya rörelsen"? AFS? Och exakt vad menas med "växer fram fort"? Att man syns mycket på sociala-medier, jo det kan jag hålla med om och där når man säkert många ungdomar

Citat:
En stor del av påverkan på yngre sker dessutom på sociala medier. Många är förstagångsväljare och en del är bokstavligen på gränsen till att ens få rösta. De har ingen tidigare röst från 2022 att jämföra med på samma sätt som äldre väljare. Om något börjar spridas stort där kan opinionen flytta sig fort, samtidigt som det är väldigt svårt att veta hur många visningar, följare och kommentarer som i slutänden blir riktiga röster.

Det är lite så jag tänker. Det kan ändras väldigt snabbt och svänga fram och tillbaka (ungdomar är lätta att påverka) I slutändan vet jag inte om något nytt parti kommer in (möjligen ÖP, sett till lokala spärren. Men inget känns hugget i sten där heller) Sedan ska man såklart stötta det parti man sympatiserar med, så att man "moraliskt" hjälper de att stå ut ytterligare en tid
Citera
Igår, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Vilken är den "enskilda nya rörelsen"? AFS? Och exakt vad menas med "växer fram fort"? Att man syns mycket på sociala-medier, jo det kan jag hålla med om och där når man säkert många ungdomar

Det är lite så jag tänker. Det kan ändras väldigt snabbt och svänga fram och tillbaka (ungdomar är lätta att påverka) I slutändan vet jag inte om något nytt parti kommer in (möjligen ÖP, sett till lokala spärren. Men inget känns hugget i sten där heller) Sedan ska man såklart stötta det parti man sympatiserar med, så att man "moraliskt" hjälper de att stå ut ytterligare en tid
Jag menar främst yngre killar just nu, där det verkar ha kommit en ganska ny rörelse och där mycket av påverkan sker på sociala medier.
Citera
Igår, 11:06
Medlem
Citat:
Jag menar främst yngre killar just nu, där det verkar ha kommit en ganska ny rörelse och där mycket av påverkan sker på sociala medier.

Jaha, jag trodde du pratade om AFS i allmänhet. Nåväl, noterat
Citera
Igår, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Jaha, jag trodde du pratade om AFS i allmänhet. Nåväl, noterat

Du ville påpeka att AFS funnits ganska länge.
Citera
Igår, 11:15
Medlem
Citat:
Du ville påpeka att AFS funnits ganska länge.

Ja, "nya" är de ju inte direkt. Men visst, nyfunnen energi kan man väl ha fått (som hjälper till i valrörelsen, likt dunderhonung )
Citera
Igår, 14:15
Medlem
Jag hade aldrig hört talas om Björn B, ändå tog det mig ungefär en minut att genomskåda honom. Det talas mycket om intresset bland unga män och oliktänkande unga män är givetvis den primära målgrupp AfS eller SD 2.0 vill nå. Genom sina "debatter" och kompissamtal, styr Gustav dem sedan direkt i famnen på media med anknytning till Expo/Mossad, vars färdiga koncept avväpnar och omstöper dem genom klassisk indoktrinering. Gustav är en typisk ulv i fårakläder, precis som Jimmie var en gång och varför inte Carl Bildt före honom.
Citera
Igår, 14:53
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Jag tror att Övriga kan vara betydligt svårare att mäta just i det här valet än vad siffrorna ger intryck av. Särskilt när en enskild ny rörelse växer fram fort. Opinionsmätningarna är bra på att mäta den stora väljarkåren, men det blir svårare när en liten grupp plötsligt börjar växa på bara några veckor. Då handlar det dessutom om ganska få personer i själva urvalet, vilket gör att en rörelse kan hinna bli betydligt större innan det syns tydligt i mätningarna.

En stor del av påverkan på yngre sker dessutom på sociala medier. Många är förstagångsväljare och en del är bokstavligen på gränsen till att ens få rösta. De har ingen tidigare röst från 2022 att jämföra med på samma sätt som äldre väljare. Om något börjar spridas stort där kan opinionen flytta sig fort, samtidigt som det är väldigt svårt att veta hur många visningar, följare och kommentarer som i slutänden blir riktiga röster.

Jag tror att det vi ser nu kan vara en rörelse som ligger på gränsen till att slå igenom bredare, eller redan har kommit över den gränsen.

Om det är Novus 1,9 procent han syftade på så låg Övriga på 1,0 procent i juli. Det är en ökning med 0,9 procentenheter på bara en månad.

Nu taggar vi inför Linköpng https://www.youtube.com/watch?v=PWWuhOHHIqk

Och om alla som vill få övriga att växa gör allt dU kan så kanske man kan få upp övriga till 3% snart.
Det kan vara ett delmål.

1.9 procent för Övriga var alltså bland förstagångsväljarna. DN skriver om vänstervågen bland årets förstagångsväljare.
Citera
Igår, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
1.9 procent för Övriga var alltså bland förstagångsväljarna. DN skriver om vänstervågen bland årets förstagångsväljare.

Jag hittar inte 1,9 procent i DN-artikeln heller. DN skriver om vänstervågen bland unga och förstagångsväljare, men jag hittar ingen uppgift där om att Övriga skulle ligga på 1,9 procent.

I Novus augustimätning finns däremot 1,9 procent för ”annat parti” i hela väljarkåren. Det är den siffran jag hittar, men det är en annan sak än 1,9 procent bland förstagångsväljarna.

Har du en länk till den mätning eller artikel där 1,9 procent gäller just förstagångsväljarna? Skicka gärna den, för jag försöker hitta originalkällan till siffran.

I Novus siffror för förstagångsväljarna som jag hittat redovisas M 27,2, MP 19,9, S 18,9, SD 11,5, V 9,7, C 5,5, KD 3,5 och L 1,0 procent. Det blir 97,2 procent tillsammans. Det återstår 2,8 procent som ev kan vara övriga då.
Citera
Igår, 15:04
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Jag hittar inte 1,9 procent i DN-artikeln heller. DN skriver om vänstervågen bland unga och förstagångsväljare, men jag hittar ingen uppgift där om att Övriga skulle ligga på 1,9 procent.

I Novus augustimätning finns däremot 1,9 procent för ”annat parti” i hela väljarkåren. Det är den siffran jag hittar, men det är en annan sak än 1,9 procent bland förstagångsväljarna.

Har du en länk till den mätning eller artikel där 1,9 procent gäller just förstagångsväljarna? Skicka gärna den, för jag försöker hitta originalkällan till siffran.

I Novus siffror för förstagångsväljarna som jag hittat redovisas M 27,2, MP 19,9, S 18,9, SD 11,5, V 9,7, C 5,5, KD 3,5 och L 1,0 procent. Det blir 97,2 procent tillsammans. Det återstår 2,8 procent som ev kan vara övriga då.

Här har du:

https://klimatgranskaren.se/chockmatning-mp-rusar-bland-unga-sd-mot-kollaps/
Citera
Igår, 15:10
Medlem
Citat:
Här har du:

https://klimatgranskaren.se/chockmatning-mp-rusar-bland-unga-sd-mot-kollaps/
Den där länken visar ingenstans att Övriga skulle ligga på 1,9 procent bland förstagångsväljarna. Precis som jag redan hade skrivit visar den bara siffrorna för de åtta riksdagspartierna.

Lägger man ihop de åtta partierna blir det 97,2 procent. Då blir Övriga 2,8 procent om tabellen ska bli 100 procent.

Har du länken till där just 1,9 procent för Övriga bland förstagångsväljarna står?
Citera
Igår, 15:35
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Den där länken visar ingenstans att Övriga skulle ligga på 1,9 procent bland förstagångsväljarna. Precis som jag redan hade skrivit visar den bara siffrorna för de åtta riksdagspartierna.

Lägger man ihop de åtta partierna blir det 97,2 procent. Då blir Övriga 2,8 procent om tabellen ska bli 100 procent.

Har du länken till där just 1,9 procent för Övriga bland förstagångsväljarna står?

För helvete, är du blind eller?

Här är bilden som var i länken jag skickade, du borde fan scrolla ner!
https://klimatgranskaren.se/wp-content/uploads/2026/08/skarmavbild-2026-08-20-kl-111743.png
Senast redigerad av JohanSverkersson Igår kl. 15:38.
Citera
Igår, 15:53
Medlem
Citat:
För helvete, är du blind eller?

Här är bilden som var i länken jag skickade, du borde fan scrolla ner!
https://klimatgranskaren.se/wp-content/uploads/2026/08/skarmavbild-2026-08-20-kl-111743.png

Ja, och räknar man ihop alla siffrorna i bilden, vad får man då? 99,1 procent kanske? Och vad blir 0,9 + 1,9 ? 2,8%?
Senast redigerad av Nyasalladsbladet Igår kl. 16:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in