Citat:
Jag tror att Övriga kan vara betydligt svårare att mäta just i det här valet än vad siffrorna ger intryck av. Särskilt när en enskild ny rörelse växer fram fort. Opinionsmätningarna är bra på att mäta den stora väljarkåren, men det blir svårare när en liten grupp plötsligt börjar växa på bara några veckor. Då handlar det dessutom om ganska få personer i själva urvalet, vilket gör att en rörelse kan hinna bli betydligt större innan det syns tydligt i mätningarna
Vilken är den "enskilda nya rörelsen"? AFS? Och exakt vad menas med "växer fram fort"? Att man syns mycket på sociala-medier, jo det kan jag hålla med om och där når man säkert många ungdomar
Citat:
En stor del av påverkan på yngre sker dessutom på sociala medier. Många är förstagångsväljare och en del är bokstavligen på gränsen till att ens få rösta. De har ingen tidigare röst från 2022 att jämföra med på samma sätt som äldre väljare. Om något börjar spridas stort där kan opinionen flytta sig fort, samtidigt som det är väldigt svårt att veta hur många visningar, följare och kommentarer som i slutänden blir riktiga röster.
Det är lite så jag tänker. Det kan ändras väldigt snabbt och svänga fram och tillbaka (ungdomar är lätta att påverka) I slutändan vet jag inte om något nytt parti kommer in (möjligen ÖP, sett till lokala spärren. Men inget känns hugget i sten där heller) Sedan ska man såklart stötta det parti man sympatiserar med, så att man "moraliskt" hjälper de att stå ut ytterligare en tid