Citat:
Ursprungligen postat av
Pitschka
Tack för ett bra svar.
Men, som sagt, det som stör mig med Allard är hans sena uppvaknande.
Det gör mig orolig.
För mig tyder det på en naivitet och självcentrering.
Det är klart man kan vara orolig för att folk "byter tillbaka", eller inte helt har lämnat den tidigare politiken, men faktum är att det är ganska vanligt att vänsterfolk går till den nationalistiska sidan.
Mats Loman t.ex, från AfS, är gammal kommunist. Hans fru är gammal anarkist. Båda är ideologiskt övertygade nu och väldigt aktiva inom både kyrkan och politiken.
Jag själv är snart 50 och kommer också från vänstern. Dock inte den här nya, liberala vänstern, utan en ganska hårdnackad sådan. På den tiden var det raka bud inom vänstern, och väldigt lite gull-gull. Jag bytte sida så sent som för tio år sen, även om nationalismen och ogillande av judenheten har funnits hos mig sedan tonåren. Det var dock inte särskilt kontroversiellt att vara nationalist inom den gamla vänstern jag tillhörde. Och Israel-kritik var såklart legitimt.
Markus Allard är rak och ärlig i sina åsikter, vilket jag tolkar som att det hör ihop med hans politiska bakgrund. Han har inte högerns nervositet i bagaget, utan vågar berätta om sina ställningstaganden öppet, vilket, som jag ser det, tillhör attityden hos vänstern, mer än i alla fall den borgerliga högern.
Och om man bara vågar lita på folk som varit ideologiskt övertygade på "rätt" sida sedan tonåren, så blir det inte så många kvar.