Kör in ett svar på citat här inne då den andra tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bolshies
Förhoppningvis tar Tobias Andersson över stafettpinnen. Men jag kan tipsa er om AFS. Där har du folk som kommer stå rakryggade mot dessa ödlor som har förpesta oss i decennier.
Om inte SD kan driva ett land eller en kommun, hur skall AFS kunna göra det?
Jag slutade läsa när jag direkt såg det här:
Citat:
Skolans problem går långt tillbaka i tiden. 1990-talets byte av huvudman från stat till kommuner var ett stort misstag, men relativiseringen av kunskap till förmån för flumpedagogik går tillbaka ända till 68-vänstervågen.
Hmm Vad är då kunskap för AFS?
Citat:
Alternativ för Sverige anser att skolan måste ha en tydlig kunskapssyn och förmedla en klar bild av vad eleverna förväntas kunna efter slutförda moment och årskurser.
Citat:
Betyg är viktiga för såväl elever som föräldrar och lärare. För eleven är det av yttersta vikt att förstå när man gör rätt, hur man ligger till och vad som förväntas av en.
Hmm, okej? Sedan när var betyg till för att ge återkoppling till föräldrar och elever vad det gäller kunskapsutveckling?
Citat:
År 1991 överlät staten huvudmannaskapet för skolan till kommunerna. Den viktigaste och mest allvarliga reformen i det som kallas kommunaliseringen var att staten övergav sin verksamhetsstyrning och ersatte med målstyrning.
Ja, jag behöver nog inte citera mer.. Har ett parti inte någon vettig skolpolitik så kan partiet inte heller driva någon instans i samhället. Vi vet att det var "läraren" Jomhof som skrev SDs förvirrande skolpolitik, men vem är stolpskottet som har skrivit AFS dravel?
Om man inte ens kan redovisa skolhistoria korrekt, i detta fall den sk. "kommunaliseringen" så ska man nog inte ge sig in i skolpolitiken.
Jag sparade den bästa till sist:
"Avpolitisering av utbildningsväsendet"
Haha, skolan har och kommer alltid vara en nationell politisk enhet. Läroplanen är ett politiskt dokument i alla länder.