Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-24, 22:43
  #30061
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Tycker fortfarande att Svenska Folkpartiet vore ett bättre namn. Fungerar bra för finlandssvenskarna.
Eller bara Folkpartiet, kort och gott. Försök att föreställa er förvirringen!
Citera
2019-01-24, 22:59
  #30062
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Jag håller med. Men då behöver AFS företrädare också göra sig av med den nyliberala eller ekonomistiska argumentationen, för det räcker inte att ha en god politik. Den måste också kommuniceras till väljarna på ett sådant sätt att den uppfattas rätt av väljarna. Man ska till exempel inte välja att lägga tonvikten på argument som endast har sitt omfång inom ekonomi om det finns ett större sammanhang där personen som del av nationen står i centrum som det som ska skyddas.
Som sagt: nyliberalism i all ära, eeeller inte, men AfS verkar snarast sikta in sig på klassisk högerpolitik. Då blir det traditionellt mycket prat om pengar och skatter. Det finns givetvis inget som säger att det måste vara på det sättet och att det inte går att göra på något annat vis, men helt lätt är det inte att skaka av sig alla gamla föreställningar på en gång.

Jag kan hålla med om att man bör passa sig för väldigt abstrakta resonemang utan tydlig bäring på en igenkännlig verklighet.
Citat:
Ett dåligt sätt att förhålla sig till samma sakförhållande är att tjattra på om skattesänkningar i för sig självt utan att börja med att tala om var man ska skära. Med den retoriken så kan du räkna med att hälften av väljarna slår dövörat till.
Det är nog jävligt viktigt att försöka vara tydlig och konkret, ja.

Som Experten påpekat ska det mycket till för att personer som kunde tänkas tilltalas lite extra av den här sortens retorik inte ska göra som vanligt och rösta på Moderaterna. Det kräver något utöver det vanliga, alltså typ det som Ian och Bert pysslade med en gång i tiden. Trött exempel, jag vet, men jag försöker egentligen bara peka på förtjänsterna med att förenkla, förenkla, förenkla.

Man måste framför allt bli bättre på att förklara varför AfS politik gynnar gemene man.
Citat:
Det viktiga är som sagt inte bara rätt politik, utan också att framföra den tydligt, så att väljarna uppfattar meddelandet.
Citera
2019-01-24, 23:00
  #30063
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paul.Nilsson
Detta kan leda till uppmärksamhet i danska medier. När det gäller talare hoppas jag att AfS bjuder in politiker från likasinnade partier runtom i Europa, inte bara från Danmark.
Det tror jag också. Det finns ett stort intresse för Sverige i Danmark, särskilt när det gäller sådant som invandring och yttrandefrihet. Att ha EU-valkickoffen i Köpenhamn är ett genidrag. Vacker hyllning till Danmark dessutom:

Citat:
– Danmark är ett nordiskt föredöme. I Danmark lever den fria debatten och de har en beundransvärd förmåga att lösa politiska problem. På grund av detta har svenska politiker länge försökt att demonisera Danmark. Vi förstår att danskarna ser Sverige som ett politiskt dårhus, som borde sopa rent framför egen dörr innan man kritiserar sina grannar. Genom att förlägga vår kickoff till Köpenhamn vill vi visa att vi inte är som de andra svenska politikerna.

– I Danmark välkomnas Alternativ för Sverige med öppna armar. Samtliga anläggningar som vi kontaktat ville ta emot oss. Men här i Sverige är det blankt nej – de som hyr ut lokaler är rädda att få löpa gatlopp i massmedia. Hur mår egentligen demokratin när ett svenskt parti kan förlägga sin kickoff i vilket nordiskt land som helst, utom just i Sverige?
https://alternativforsverige.se/eu-v...%C3%B6penhamn/
__________________
Senast redigerad av Nebeltag 2019-01-24 kl. 23:03.
Citera
2019-01-25, 00:22
  #30064
Medlem
Om AFS blir ett utstuderat anti-EU parti kan de nog vinna en del missnöjesröster.

"Sverige måste försvara sina gränser"
"Sverige ska inte betala Greklands skulder"

Tyvärr har vi i Sverige aldrig fått se hur korrupta våra politiker är. I England begärde en tidning ut allt sådant material och efter några års förhalande fick de ut det, vilket resulterade i ett par åtal samt att UKIP blev största parti.

Vi skulle behöva något liknande i Sverige, men alla tidningar här är ju EU-positiva. Det kommer ta åratal att vända vindarna.
Citera
2019-01-25, 01:22
  #30065
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Om AFS blir ett utstuderat anti-EU parti kan de nog vinna en del missnöjesröster.

"Sverige måste försvara sina gränser"
"Sverige ska inte betala Greklands skulder"

Tyvärr har vi i Sverige aldrig fått se hur korrupta våra politiker är. I England begärde en tidning ut allt sådant material och efter några års förhalande fick de ut det, vilket resulterade i ett par åtal samt att UKIP blev största parti.


Vi skulle behöva något liknande i Sverige, men alla tidningar här är ju EU-positiva. Det kommer ta åratal att vända vindarna.

Det där stämmer inte.

https://www.expressen.se/nyheter/val...reseskandalen/
Citat:
Riksdagsledamoten Penilla Gunther tvingades i går avgå efter fusk med reseräkningar – i dag vill partiledningen till varje pris rädda riksdagsledamoten Caroline Szyber som också lämnat in felaktiga reseräkningar.

https://www.metro.se/artikel/m-topp-...%C3%A4ttningar
Citat:
Den moderata riksdagsledamoten Michael Svensson lämnar politiken efter Aftonbladets avslöjande om att han krävt ersättningar för bilresor i Sverige, när han i själva verket befunnit sig utomlands.

Det finns många fler exempel.
Citera
2019-01-25, 01:49
  #30066
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Det där stämmer inte.
Nej, det har du rätt i.

Men många svenskar lallar runt i tron om att EU hela tiden försöker förstöra för Sverige. Jag har alltid varit emot svenskt EU-medlemskap så jag behöver inte läxas upp om att EU har påverkat Sverige negativt. Men situationen idag är snarare att svenska politiker gör allt de kan för att EU ska bli lika dåligt som Sverige. Stefan Löfvén vill till exempel bestraffa länder som vägrar ta emot flyktingar. Vad beror det på att folk inte vet att Sverige är mycket värre än EU? Varifrån tror du att folk får sina felaktiga uppfattningar?
Citera
2019-01-25, 02:33
  #30067
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Nej, det har du rätt i.

Men många svenskar lallar runt i tron om att EU hela tiden försöker förstöra för Sverige. Jag har alltid varit emot svenskt EU-medlemskap så jag behöver inte läxas upp om att EU har påverkat Sverige negativt. Men situationen idag är snarare att svenska politiker gör allt de kan för att EU ska bli lika dåligt som Sverige. Stefan Löfvén vill till exempel bestraffa länder som vägrar ta emot flyktingar. Vad beror det på att folk inte vet att Sverige är mycket värre än EU? Varifrån tror du att folk får sina felaktiga uppfattningar?

Spontant skulle jag säga två saker.

Den första är att EU ses som en instutition för och av etablissemanget och överheten (korrekt förvisso), att lägga skulden på EU som sådant i stället för på det svenska etablissemanget blir därför naturligt. Det finns inte mycket analys bakom detta ställningstagande.

Det andra är ren verklighetsflykt vilken tar formen att fästa sin tro till att alla problem beror på några skuggfigurer utomlands och att dessa styr allt. Om man bara kunde få bort dem (EU/FN/Soros/amerikanska banker/judarna/rymdödlorna/Obama) så skulle saker ordna sig direkt. Detta kan ta många olika konkreta former och är vanligt förekommande på de politiska utkanterna. EU ligger nära till hands.

Jeff Ahl själv är ett exempel på detta. Han höll på bra länge med svammel om hur Lööf skulle bli statsminister på grund av "utländska intressen". Nu vet jag inte om han fortsatt med det där. Har han någon skam i kroppen så antar jag att han lagt ner det.
Citera
2019-01-25, 08:41
  #30068
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Eller bara Folkpartiet, kort och gott. Försök att föreställa er förvirringen!


Min tanke med förslaget om Svenska Folkpartiet så kan man smyga in lite etno nationalism i själva namnet så blir det självklart och så slipper man diskussioner om inriktning. Det blir liksom inbyggt i namnet.
Citera
2019-01-25, 09:22
  #30069
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Den "nyliberala" vinklingen du är förtjust i (fantastiskt partiprogram!) ger ingen effekt. Folk som gillar detta röstar på moderaterna. Möjligen kan AfS hoppas på att få med sig ett fåtal unga moderater men som valresultatet visade blir det inte så många.

Anledningen till detta är att sådana som röstar moderat ofta är etablerade människor med mycket att förlora. De kommer inte annat än i extrema undantagsfall att rösta på ett mikroparti lett av ungdomar, de kommer att rösta på moderaterna.

Rösta på AfS för att få "platt skatt", d.v.s av skaffad statlig inkomstskatt, eller rösta på moderaterna som vill höja brytpunkten för den statliga inkomstskatten? i 999 fall av 1000 blir det det senare.

Jag har alltid tyckt att "rätt ska vara rätt" och du har helt rätt här. Hela den upplevt nyliberala MUF-grejen och MUF-imagen som AfS håller på med är inte bara meningslös utan sannolikt kontraproduktiv. De har visserligen rätt och jag håller med, skatten borde sänkas rejält över hela linjen, men ingen bryr sig.

Att hålla på och gagga om skatter lockar inga väljare. Alla såna människor har som sagt redan M. Det kommer inte att förändras. Att prata massor om valystemet och massa andra politiskt autistiska saker är också meningslöst och kontraproduktivt för ett nationalpopulistiskt och helt marginaliserat och av systemet motarbetat parti som AfS.
Citera
2019-01-25, 09:48
  #30070
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Jag har alltid tyckt att "rätt ska vara rätt" och du har helt rätt här. Hela den upplevt nyliberala MUF-grejen och MUF-imagen som AfS håller på med är inte bara meningslös utan sannolikt kontraproduktiv. De har visserligen rätt och jag håller med, skatten borde sänkas rejält över hela linjen, men ingen bryr sig.

Att hålla på och gagga om skatter lockar inga väljare. Alla såna människor har som sagt redan M. Det kommer inte att förändras. Att prata massor om valystemet och massa andra politiskt autistiska saker är också meningslöst och kontraproduktivt för ett nationalpopulistiskt och helt marginaliserat och av systemet motarbetat parti som AfS.
Att man har valt att gå på den här linjen tror jag handlar dels om arv från SDU, dels att man tagit sikte på en begränsad kategori potentiella väljare, vilket jag TROR kan vara klokt om det är precis fyra procent (eller strax över) man är ute efter. Det behöver inte vara någon nackdel med en tydlig politisk profil, men samtidigt kan partiet inte växa obehindrat om det inte tonar ned vissa saker i framtoningen. Populism i övrigt eller inte.

Själv vet jag egentligen inte om jag tycker att det är bättre med ett parti utan karaktär.

Det stämmer däremot att AfS kan bli bättre på att förklara varför man ska rösta på dem. I nuläget känns det emellanåt lite som ett ideologiskt projekt för idealister.
Citera
2019-01-25, 10:55
  #30071
Medlem
StillaHavets avatar
Egentligen är jag högst osäker vilket som är mest skadligt för Sverige, om svenska politiker eller EU-byråkrater bestämmer. Är nog lika illa.

Det viktigaste med AfS EU-valskampanj är att för varje gång GK når ut är det ytterligare några svenskar som får möta en normal politiker med sunt förnuft som sätter Sverige och svenskarna först. GK är en gudabenådad talare och kan man få till det så att det också kommer fram på skärmen kommer många att fatta tycke för denne unge man som har framtiden för sig.
Citera
2019-01-25, 13:26
  #30072
Medlem
Kasselstrand: "Danskarna ser Sverige som ett dårhus"

http://www.friatider.se/kasselstrand...som-ett-d-rhus
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback