Citat:
Ursprungligen postat av
Byggnet
Och vad är tankegodset? Identär rörelse?
Ja, typ.
Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Problemet där är att det inte finns så mycket att knyta an till. Tyvärr. Nu vet jag att JOB skivit vissa positiva saker om den europeiska nya högern men JOB som undantag har varenda person jag sett gilla detta verkat vara en instängd autist eller med enklare språkbruk: ett mongo. Av den anledningen har jag själv inte forskat mycket om just det för jag tvivlar på att jag kommer att hitta något av värde som jag inte redan känner till och känner till bättre.
Vid en snabb titt på Motpol så är följande artikel skåpmat för mig och jag gissa även för JOB:
https://motpol.nu/oskorei/2018/11/27/leon-krier-och-den-europeiska-staden/
Jo, tack. Jag vet. Men vad tror du, grelin1999, känner någon AfS:are till detta? Finns det ens i deras tankevärld? De verkar vara mycket urbana människor själva.
Oskorei uttrycker sig inte på ett särskilt bra sätt. "Givande civilisationskritik" -- vem uttrycker sig så i verkliga livet?
Lite kort några principer ...
* SD har en slags "sunknationalism" baserad på att "bevara Sverige svenskt". Den nya högern ser det istället som ett slags civilisationernas kamp, där vi bör försvara den europeiska civilisationen. Anledningarna till detta är två
** Att den europeiska civilisationen är "överlägsen" på något sätt, eller
** För att varje civilisation måste kämpa eller gå under.
Det andra alternativet är fredligt och baserat på samexistens, medan det första givetvis är mer krigshetsande.
Budskapet i denna ideologi är ett positivt och konstruktivt: "se på allt bra vi, Europeer, har byggt. Låt oss undersöka varför, och fortsätta på den kursen."
Skillnaden mot SD är nog främst att SD vill att Sverige ska vara svenskt bara för sakens skull. Det leder till en ideologisk ytlighet, där allt som kan ses som svenskt automatiskt är bra (t.ex. köttbullar) medan det som ses som utländskt automatiskt ses som dåligt (t.ex. kebab).
Den nya (identitära) högern har däremot inget emot kebab. Eller ja, det finns väl individer som har, men den nya högern är mer fokuserad på gemenskapen mellan människor, att bygga kraftiga samhällen som håller ihop, osv. SD:are hade inte haft något emot att sitta ensamma i en vedeldad stuga så länge det är "svenskt".
En annan skiljelinje är att SD tror på inkluderande svenskhet. De tror på någon slags assimilering. Den nya högern tillåter sig däremot ställa den besvärliga frågan om det finns vissa människor som pga genetiska orsaker gör Sverige sämre. Ska man diskutera den frågan
måste man dock göra det akademiskt. Man kan inte slänga ur sig "negrer är dumma", eller "judar kontrollerar allt".
Det där med ras och IQ ÄR exempelvis en ideologisk grund för althögern. Likaså att människor trivs bäst i etniskt homogena områden.
Fördelen med att ta upp de här sakerna är:
1. De är sanna. Vetenskapligt behäftade.
2. Ingen annan tar upp dem.
Det finns förstås mer i althögern man kan ta upp. Såsom fokus på manlighet snarare än femininiseringen vi har i samhället i övrigt. Och så vidare. Det går liksom att väva ihop det hela till något sammanhängande också, istället för att stå och skrika "dränera träsket".
Felet med att skrika "dränera träsket" är att svenskar överlag inte anser att politikerna "är korrupta hela bunten", som Kasselstrand gör. Han är en dålig populist helt enkelt, som inte lyckas förstå vad som besvärar det svenska folket. Urusel populist faktiskt.