2018-09-13, 21:18
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1

AfS når fram högt upp och lågt ner, men har svårare i mellanregistret, verkar det som.

Detta skulle jag tolka som att "mellanregistret" är "följare" i större utsträckning. S k lägre arbetarklass och högre akademiker inklusive överklass låter sina åsikter påverkas mindre av vad andra tycker. Den övre delen har troligtvis en större kognitiv förmåga och konsekvenstänkande.

Jag ser ett väldigt intressant och stimulerande eftervalsanalys för AfS framöver nu att studera sina väljare, de som övervägde men valde bort, vilka kanaler som var effektivast att nå ut med, hur man skall sänka tröskeln för "följarna" osv.
En lika planerad och konsekvent genomförd operation som återvandringsturnen var som kampanj.

Jag skulle säga att en framgångsfaktor är att förmedla att man ingalunda står för något "extremt" /ondsint och hur nuvarande politik är "extrem" /ondsint.
Svensken vill göra gott. Svensken vill vara lagom.
Senast redigerad av StuG 2018-09-13 kl. 21:22.
Citera
2018-09-13, 21:22
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
Lite komiskt att Afs har 0,3 procent och NMR har 0,3 promille....
De kan ju ha en hemlig handsignal nu för att hälsa på varandra typ: ok tecknet med tre fingrar upp..
https://twitter.com/guldfiske/status/1039180316777345025
https://twitter.com/fiskargubbe/status/1039638684927176705

Citera
2018-09-13, 21:27
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Enligt uträkning ser det ut som att AfS kommer att sluta på cirka 19.339 röster i valet (+ några till när sluträkningen är färdig), med cirka 0,3%.
Det är nästan identiskt med SD's siffror för 1998: 19.624 röster och 0,37 %.

Tänk då, att först nu, 20 år senare!!! Så har SD kunnat komma upp i 17,6%, utan att ha fått nämnvärt inflytande (hur det blir efter detta val får vi se, men det ser inte allt för ljust ut).

Ta även med i beräkningen att SD dels är betydligt mjukare i framtoningen än AfS och trots det blir totalt utfryst av övriga partier (tänk då hur AfS skulle bli utfryst, de hade blivit kallade för Hitler-skinskalle-rasist-partiet rakt av, av 7-klövern), och dels är det så, att SD inte har haft någon som helst motsvarighet att konkurrera med, om sina röster.

AfS har däremot SD som en mycket stark konkurrent, varför en tillväxt för AfS likt den SD har inte är rimlig överhuvudtaget (och även om AfS skulle växa som SD, så skulle ju bara rösterna strömma över från SD till AfS, vilket inte skulle hjälpa landet politiskt med ett sjunkande SD, tvärt om, då får vi ett parti som är ÄN mer utfryst än SD).

Säg mig, ni som är kloka. Vad, helt ärligt, tror ni AfS mäktar med att åstadkomma inom rimlig tid?
Baserat på det jag skriver överst, något som ju egentligen är den verklighet vi lever i, om hur många år tror ni AfS skulle kunna få egen majoritet, eller ens 17,6% som SD idag?

Mitt svar är, att om SD inte hade funnits, och om AfS blev lika mjuka som SD i sin framtoning, så hade vi till år 2038 (kanske ett val tidigare baserat på läget idag) fått ett AfS med 17,6% (men även detta vore helt osannolikt utan att AfS mjuknade). Något som ni ju tydligt kan se inte verkar påverkat ett skit, då även SD blir utfryst.

Med andra ord, kan ni lägga på ytterligare 4-5 val, innan man skulle nå egen majoritet.
Så någon gång mellan 2050 och 2058 skulle AfS kunna nå egen majoritet, förutsatt, att de inte har ett parti som SD som konkurrent samt att de även blir lika mjuka i framtoningen som SD (något som AfS väljare tydligen inte gillar).

Att man skulle kunna halvera den tiden genom att AfS skulle kunna samarbeta med en lika stor eller större SD kan man likväl räkna bort, då de flesta rösterna till AfS kommer från SD. Det är inte så att AfS-röster växer på träd - de flesta kommer från SD, vare sig man vill erkänna det eller ej.

Men detta är bara min analys, baserat på ett AfS med 0,3% röster i valet (ungefär någonstans där bör det sluta när det är färdigräknat) och ett fantastiskt valarbete av AfS, som ju inte hade kunnat göra mer energisk. Dvs. så mycket bättre än så här, lär det inte bli inom överskådlig framtid.

Ta även med i beräkningen, den allt mer ökande befolkningen genom invandring, där de flesta lär rösta på vänsterblocket, så förstår ju vem som helst att ekvationen inte går ihop. AfS kommer med stor sannolikhet aldrig någonsin få vara den som räddar landet Sverige. Den möjligheten har till dags dato enbart SD, och inget verkligt och troligt alternativ är inom sikte.

Allt pekar mot att vi inte kan förlita oss på att politikerna ska göra hela jobbet åt oss. Vi behöver påverka våra medmänniskor och säga ifrån mot en del av vansinnet i vardagen. Om vi inte snabbar upp Svenssons uppvaknande så kommer det att inträffa för sent. Om det var något valet visade så var det hur verklighetsfrånvänd svensken i gemen fortfarande är.
Citera
2018-09-13, 21:28
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Detta skulle jag tolka som att "mellanregistret" är "följare" i större utsträckning. S k lägre arbetarklass och högre akademiker inklusive överklass låter sina åsikter påverkas mindre av vad andra tycker. Den övre delen har troligtvis en större kognitiv förmåga och konsekvenstänkande.
Precis, så tror jag också man kan förklara det. Det har egentligen alltid varit så inom nationalismen, men det AfS har gjort är att de i högre (relativ) grad nått fram till studenter och välutbildade. Fan, jag tittar på Linköping och Umeå och t.o.m där gör de ju ett val över sitt medel. Stockholm, Göteborg, Lund, Uppsala, Umeå, Linköping: SD - långt under sitt medel. AfS - en bit över sitt medel.
Senast redigerad av baggebo1 2018-09-13 kl. 21:31.
Citera
2018-09-13, 21:33
Medlem
0rganets avatar
Citat:
https://twitter.com/guldfiske/status/1039180316777345025
https://twitter.com/fiskargubbe/status/1039638684927176705

Underbara!! nu måste de göra en för NMR också!!
Citera
2018-09-13, 21:34
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Precis, så tror jag också man kan förklara det. Det har egentligen alltid varit så inom nationalismen, men det AfS har gjort är att de i högre (relativ) grad nått fram till studenter och välutbildade. Fan, jag tittar på Linköping och Umeå och t.o.m där gör de ju ett val över sitt medel. Stockholm, Göteborg, Lund, Uppsala, Umeå, Linköping: SD - långt under sitt medel. AfS - en bit över sitt medel.

Precis. Och nu det intressanta: hur kunde en extrem och auktoritär ideologi som kulturradikalism, multikulturalism, kritisk teori och intersektionalitetspolitik ta vägen från en liten akademisk elit till medelklassens köksbord utan att de märkte vad som hände?
Kan man lära sig något av strategi och taktik? Metoder?
Senast redigerad av StuG 2018-09-13 kl. 21:38.
Citera
2018-09-13, 21:43
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
För vad som känns som hundrade gången nu: (s) och vänsterblocket som helhet minskade i detta val. Minskade.

Bland invandrare eller svenskar?
Citera
2018-09-13, 21:50
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Mattias "Expo" Karlsson har uttryckligen skrivit att han inte vill ha AfS-sympatisörernas röster så lägg ner ditt fåniga gnäll.

Du kan tydligen inte skilja på Mattias Karlsson och Jimmie Åkesson. Om du läser lite noggrannare, så kan du tydligt se att Mattias och Jimmie är två olika namn. Liksom Karlsson och Åkesson. Två olika namn.

Mitt fåniga gnäll? Nu är du bara irriterad och förbannad över att AfS bara fick 0,3%.
Citera
2018-09-13, 21:54
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Citat:
Det är till nästan hundra procent ett parti bestående av de som vi inte vill ha med. Vi kallar det "Alternativ för sparkade", har Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson tidigare sagt till Expressen.

Fast du får nog göra skillnad på att JÅ inte vill ha vissa personer ur AfS i sitt parti, och vilka röster han vill och inte vill ha. Inte sant?

Han har väl aldrig sagt att han inte vill ha röster från AfS-sympatisörer? I så fall får du gärna länka.
Citera
2018-09-13, 21:58
Medlem
Scrapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Både i Karlskrona och Gotland, som ligger i botten (i din lista) vad gäller AfS-stöd, är utbildningsnivån en bra bit över genomsnittet. Torsås är det däremot sämre ställt med.

Hur går det med din tes, Troian?

Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Jag noterar att Alternativ för Sverige går starkt i Stockholms rikaste kommunvalkrets:
3 Norrmalm-Östermalm-Gamla Stan
Citera
2018-09-13, 21:59
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Du kan tydligen inte skilja på Mattias Karlsson och Jimmie Åkesson. Om du läser lite noggrannare, så kan du tydligt se att Mattias och Jimmie är två olika namn. Liksom Karlsson och Åkesson. Två olika namn.

Mitt fåniga gnäll? Nu är du bara irriterad och förbannad över att AfS bara fick 0,3%.

Mattias Karlsson är en av partiets mäktigaste män, troligtvis den mäktigaste. Att du nu försöker reducera honom till en ointressant bifigur ändrar inte på detta faktum.

Ja, jag är absolut förbannad över att Alternativ för Sverige inte har fått mer än max 20.000 röster. Är inte du förbannad över att Sverigedemokraterna inte ens lyckades nå 20 procent? Det är inte bara AfS som har gjort ett dåligt val.
Citera
2018-09-13, 22:02
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Fast du får nog göra skillnad på att JÅ inte vill ha vissa personer ur AfS i sitt parti, och vilka röster han vill och inte vill ha. Inte sant?

Han har väl aldrig sagt att han inte vill ha röster från AfS-sympatisörer? I så fall får du gärna länka.

Mattias Karlsson har sagt det. Nej, han kan inte viftas bort som en bifigur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in