Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-05, 21:52
Medlem
Jag fattar inte att jag alltid går på hajp och sitter och laddar upp i ett par timmar i förväg. Jag borde ha fattat att det inte skulle hända något.

Med det sagt så kommer jag förmodligen rösta på AfS om det finns en chans att de kommer in.
Citera
2018-03-05, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Ja som sagt, blir AfS någorlunda stora så hoppas jag att de faktiskt kommer in i riksdagen. Kommer de under så sabbar de bara mandat för SD och den migrationskritiska rörelsen.

Det viktigaste är ju resultatet. Det man inte ska glömma är att SD faktiskt kan få ett starkare förhandlingsläge gentemot t ex M om man kan peka på ett trovärdigt hot från ett mer invandringskritiskt alternativ. "Nej, vi kan inte ge mer - då flyr våra väljare!" Omvänt kommer ju M säga "Vi kan inte ge mer - då hoppar C av!", vilket antagligen skulle leda till att en SD-allians med Alliansen medför betydligt mer invandring än SD går till val på. Mycket möjligen mer än om ett stukat S behåller makten och försöker behålla den.

Samma sak med partiets "normalisering", som ju omedelbart får en skjuts om det finns radikalare krafter på den politiska skalan. Det borde gynna det som varit SD:s strategi att triangulera in sig på ängsliga sossar och moderater. Personligen tror jag ju inte att detta någonsin var en fungerande strategi (oroliga väljare vill ha populism och liknöjda sådana var aldrig presumtiva väljare) - men nu är det upp till bevis. Har SD-ledningen tänkt fel och väljarmaximering istället uppnås genom starka, klara budskap och konfliktvilja - ja, då ligger det i SD-sympatsörens intresse att de förstår detta.

Detta är ju något SD inte alls begripit - om man menar att man själv står precis på gränsen till det rumsrena, så har man själv gjort sig till en politisk extrem. Om man istället låter bli att värdegrundssignalera att man har en avgrund alldeles bredvid sig, så har man rört sig mot den politiska mitten. För detta krävs det dock självförtroende och trygghet.

Dock tyder det ju på politisk fingertoppskänsla att SD blev först med att förändra Migrationsverket till ett Återvandringsverk. Bra tajming där som kanske tar en del vind ur seglen för AfS.
Citera
2018-03-05, 21:54
Medlem
Kwatos avatar
AFS ställer upp i valet till riksdagen:

http://www.friatider.se/kasselstrand-lanserade-nytt-parti-de-ska-inte-integreras-de-ska-ka-hem

Jag är förvånad och glad.
Citera
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Du menar Anna Hagwall, som uteslöts efter att ha motionerat om att kraftigt begränsa etniska minoriteters ägande över svensk media? Vilken minoritet tror du att hon syftade på?

Japp. Hennes son. All heder åt Anna Hagwall. Hon har ju foten på bollen och hon placerade den i högerkrysset. Well done!

Jag reagerar på alla ologiska saker som Kasselstrand hasplade ur sig och som jag nu kan läsa om på hemsidan.

Sverige ut ur EU. Jamen roten till det onda EU är väl FN. Varför inte gå ut ur FN samtidigt?
Citera
Medlem
Tercios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Raka puckar i försvarsfrågan:

En anslutning till Nato är en säkerhetspolitisk risk för Sverige och därmed övriga Norden. Nato är en institution där medlemsländerna avsäger sig försvars- och säkerhetspolitiskt självbestämmande och underkastas utländsk militär och politisk makt. Kärnvapenalliansen Nato har helt andra geopolitiska intressen än ett litet neutralt land som Sverige och vid händelse av ett svenskt Natomedlemskap är risken överhängande att Sverige dras in i konflikter som inte angår oss. Sverige har i alltför stor utsträckning deltagit i Natoledda krig som äventyrar vår neutralitet. Internationella insatser där Sverige utövar militär makt ska föregås av folkomröstning där svenska folket har vetorätt.

http://alternativforsverige.se/forsvar-och-sakerhet/

I stället vill de ha en nordisk försvarsallians, och så länge det inte går på grund av Danmarks, Norges och Islands medlemskap i Nato, en allians med enbart Finland.

Detta står ju i stark kontrast till borgarnas och SD:s Natovurmade politik.

En viktig skillnad helt klart. Enbart detta gör AfS mer attraktivt för mig att rösta på.
Citera
2018-03-05, 21:55
Medlem
tjorven20s avatar
coolt men det kommer vara försent om vi ska börja om från början igen
Citera
2018-03-05, 21:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Med detta partiprogram kan AfS endast ta röster från SD så de tillför egentligen inga nationalistiska röster.
Citera
2018-03-05, 21:58
Medlem
Ozmeisters avatar
Stark öppning av Kasselstrand, tror och hoppas på framgång för partiet. Man kan säkert sno över tillräckligt med väljare från SD för att nå 4%.

Det krävs en riktigt stark kampanj där man kan visa på skillnaderna mellan Afs och SD. Det kommer som många redan nämnt i tråden vara avgörande!

Jag ville ha ett nationellt alternativ till SD utan att behöva gå "full nazi", nu finns det ett!
Citera
2018-03-05, 21:58
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Med detta partiprogram kan AfS endast ta röster från SD så de tillför egentligen inga nationalistiska röster.
Ett nationalistiskt parti kan tillföra nationalistiska röster. Ett socialkonservativt, fusknationalistiskt parti kan inte tillföra nationalistiska röster. Så enkelt är det.
Citera
2018-03-05, 21:59
Medlem
Vet inte hur stora förhoppningar man vågar ha då dom precis som SD kan börja svänga och kompromissa om dom inte skulle bli så populära som dom hoppas. Det är väldigt lätt att lova det ena och det andra men vad som i slutändan sker är ju en annan femma.

Annars har dom sunda planer då det gäller återvandring, asyl stopp och dylikt.

Vi får väll hålla tummarna helt enkelt.
Citera
2018-03-05, 22:02
Medlem
Sooks avatar
Det vill driva en helt orimlig politik. Att ens tro att folk aom har medborgarskap ska säga upp dom är hyfsat naivt.

Dessutom ska migrationsverket läggas ner. Det faller sig ju naturlit med noll invandring. Återvandringsverk är dock rätt naivt att tro att det ens är rimligt ens med 50% av rösterna.

Som jag ser det ett oseriöst parti (av det jag läst hittills). De som vill minska invandringen bör nog för att få nåt genomslag hålla sig till SD. Det behövs liksom inget extremare parti som ändå aldrig får nåt att säga till om.
Citera
2018-03-05, 22:03
Medlem
Intressanta punkter

Alternativ för Sverige vill:

•Göra det förbjudet för sociala medie-företag att censurera åsiktsyttranden.

•Lägga ned SVT och SR och bygga upp en ny public service-organisation från grunden.

•Avskaffa presstödet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in