Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-16, 17:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yaskaleh
Vi har dom resurserna om vi slutar kasta miljarder kronor rakt ner i papperskorgen.
Där har du fel. Alla dessa miljarder kastas in i samhällsmaskineriet och många tusentals svenska familjer lever gott på detta just nu. En helt galen situation dock om du frågar mig.
Citera
2018-07-16, 17:59
Medlem
nudas.veritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Återigen falsk analogi. Vi har inte samma situation, inte samma flyktingar, inte samma resurser, inte samma poltiska landskap....

Vari skiljer situationen som gör den amerikanska modellen oanvändbar? På vilket sätt skiljer sig flyktingarna? Resursfrågan är en prioriteringsfråga och det politiska landskapet skiftar rätt snabbt nu.

Ska sägas att jag tycker att frågan om just tvångsavvisning inte är det mest intressanta i återvandringsfrågan, utan snarare hur incitamenten för frivillig återvandring ska utformas. Men jag blir så störd av folk som säger "det är omöjligt", och när man sedan visar hur det sker i andra delar av världen säger "aa men här är det omöjligt". Finns det en vilja finns där en väg.
Citera
2018-07-16, 18:01
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Du får inte in 200 civila personer som endast ska transporteras hem som inte är brottslingar under humanitära former. Ingen kommer att utföra något sådant och inget bolag kommer att ställa upp på det. Och du kommer ha svårigheter att få ihop 200 till samma mål eller ens till samma landutan mycket komplicerad logistik.

Vaddå bolag? Som om inte staten kan äga egna plan. Förresten vill bolag tjäna pengar. Lämpligen leasar man plan för detta specifika syfte.

Sen att fylla planen: Eftersom AfS har ett massåtervandringsprogram så blir det ju lätt att fylla att plan med 200 pers som ska till samma land. Det fattar du, eller hur?

Men visst, det finns andra praktiska problem att hantera (som är fullt lösbara!). Men jag ska låta det här sjunka in för dig först.

EDIT: Jag missade först det du skrev om "humanitära former". Du får välja mellan att vara en humanitär stormakt som går under i inbördeskrig, eller AfS' återvandringsprogram (som är mycket mer humanitärt än motsatsen, i alla avseenden).
Senast redigerad av SmokeyNegroni 2018-07-16 kl. 18:12.
Citera
2018-07-16, 18:07
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Jag håller med Trump men det är liksom inte problemet här utan det är AfS nebulösa förslag på att vi ska kunna utvisa hundratusentals icke-brottslingar utan att så mycket ens försöka beskriva hur det ska gå till.

Du berättade inte exakt hur du skulle utvisa den där kriminelle MENA-killen, så du är på samma nivå som AfS härvidlag. Det blir ju tramsigt att begära att folk i detalj ska beskriva självklarheter, men om du begär det av andra så borde du föregå med gott exempel och göra det själv först. Och när du har gjort det, så svarar jag: upprepa proceduren 499 999 gånger.

Eller tänker du dig att det skulle vara praktiskt svårare att utvisa icke-brottslingar? Det borde ju tvärtom vara enklare att få in dessa i planet, även om de är ovilliga.
Citera
2018-07-16, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nudas.veritas
Ska sägas att jag tycker att frågan om just tvångsavvisning inte är det mest intressanta i återvandringsfrågan, utan snarare hur incitamenten för frivillig återvandring ska utformas. Men jag blir så störd av folk som säger "det är omöjligt", och när man sedan visar hur det sker i andra delar av världen säger "aa men här är det omöjligt". Finns det en vilja finns där en väg.

Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Vaddå bolag? Som om inte staten kan äga egna plan. Förresten vill bolag tjäna pengar. Lämpligen leasar man plan för detta specifika syfte.

Sen att fylla planen: Eftersom AfS har ett massåtervandringsprogram så blir det ju lätt att fylla att plan med 200 pers som ska till samma land. Det fattar du, eller hur?

Men visst, det finns andra praktiska problem att hantera (som är fullt lösbara!). Men jag ska låta det här sjunka in för dig först.
Det stora problemet är inte logistiken. Det stora problemet är att många inte kommer vilja återvända frivilligt och många av de länder där de här kommer ifrån har som policy att inte ta emot utvisade medborgare. I princip samtliga nordafrikanska länder och länder i mellanöstern vägrar ta emot sina utvisade medborgare. En del av dessa länder har till och med grundlagar som förbjuder mottagande av utvisade medborgare och ser det som en viktig princip.

Därför måste återvandringen stimuleras att bli frivillig. Detta görs genom saker som:

* Generösa återvandringsbidrag
* Skattehöjningar för återvandringsgrupper
* Företräde för svenskar till offentliga anställningar
* Förbud för utlänningar till offentliga anställningar
* Skattepåslag för de företag som anställer utlänningar
* Internerna de som inte återvänder hem frivilligt, sätt dem under omständigheter som motsvarar svenska fängelser (dvs halvkass mat, inget internet, ingen mobiltelefon osv) så tröttnar de och åker hem själva.
* Dra in medborgarskap för alla som har dubbelt och har begått brott
* Dra in medborgarskap och PUT för de som åker hem på semester
* Kör inre gränskontroller för fulla muggar
* Återta kontrollen över gränserna (fuck EU!)
* Bygg en mur och låt Norge betala den! (skämt)
* Inför obligatorisk utvisning för alla som döms till 2 års fängelse eller mer förutsatt att de har annat medborgarskap, har de svenskt ska detta dras in.
* Inget ekonomiskt stöd till kulturella föreningar och religiösa
* Inga religiösa symboler inom offentlig verksamhet (dvs verksamhet inom stat, kommun och landsting)
* Förbjud religiösa friskolor
* Samhällsinformation ges endast på svenska och engelska
* Har man svenskt medborgarskap så har man ingen rätt till tolk överhuvudtaget

Idag är det alldeles för bekvämt att inte anpassa sig till svenska samhället. Gör det rejält obekvämt att inte anpassa sig så kommer många åka hem frivilligt.
Citera
2018-07-16, 18:17
Medlem
nudas.veritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Det stora problemet är inte logistiken. Det stora problemet är att många inte kommer vilja återvända frivilligt och många av de länder där de här kommer ifrån har som policy att inte ta emot utvisade medborgare. I princip samtliga nordafrikanska länder och länder i mellanöstern vägrar ta emot sina utvisade medborgare. En del av dessa länder har till och med grundlagar som förbjuder mottagande av utvisade medborgare och ser det som en viktig princip.

Därför måste återvandringen stimuleras att bli frivillig. Detta görs genom saker som:

* Internerna de som inte återvänder hem frivilligt, sätt dem under omständigheter som motsvarar svenska fängelser (dvs halvkass mat, inget internet, ingen mobiltelefon osv) så tröttnar de och åker hem själva.
* Inför obligatorisk utvisning för alla som döms till 2 års fängelse eller mer förutsatt att de har annat medborgarskap, har de svenskt ska detta dras in.
* Inga religiösa symboler inom offentlig verksamhet (dvs verksamhet inom stat, kommun och landsting)

Dessutom så finns i AfS återvandringsprogram förslag på att ta fram s.k. tredjelandsavtal, liknande de Australien har. Alltså att man utvisar till land i ex.vis nordafrika eller närliggande, även om det inte är migrantens hemland. Naturligtvis med ekonomisk ersättning för mottagarlandet.
Citera
2018-07-16, 18:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:

EDIT: Jag missade först det du skrev om "humanitära former". Du får välja mellan att vara en humanitär stormakt som går under i inbördeskrig, eller AfS' återvandringsprogram (som är mycket mer humanitärt än motsatsen, i alla avseenden).
Jag tänker mest på personalen som ska genomföra deportationerna. Du vet uppenbarligen inte hur det är att jobba mot desperata människor som kanske går så långt som att tända eld på sig själva. Det är inte många som orkar med det i längden. Så bara av den anledningen lär det inte fungera.
Citera
2018-07-16, 18:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Du berättade inte exakt hur du skulle utvisa den där kriminelle MENA-killen, så du är på samma nivå som AfS härvidlag. Det blir ju tramsigt att begära att folk i detalj ska beskriva självklarheter, men om du begär det av andra så borde du föregå med gott exempel och göra det själv först. Och när du har gjort det, så svarar jag: upprepa proceduren 499 999 gånger.

Eller tänker du dig att det skulle vara praktiskt svårare att utvisa icke-brottslingar? Det borde ju tvärtom vara enklare att få in dessa i planet, även om de är ovilliga.
Du hör själv hur orimligt sådant skulle vara och min poäng är fortfarande att AfS är bedrägliga i nivå med Centerpartiet när de föreslår 30 miljoner nya svenskar. Det är det jag vill att människor ska tänka på innan man lägger en röst på ett sådant parti.
Citera
2018-07-16, 18:42
Medlem
Ulo2000s avatar
Citat:
Jag tänker mest på personalen som ska genomföra deportationerna. Du vet uppenbarligen inte hur det är att jobba mot desperata människor som kanske går så långt som att tända eld på sig själva. Det är inte många som orkar med det i längden. Så bara av den anledningen lär det inte fungera.

Om polisen behåller sina jobb efter att de blir stenade och förnedrade i förorterna, utan att få lyfta ett finger för sin ledning, ja då orkar de nog handfängsla Mohammed och mot hans vilja sätta honom på en buss utan att sova dåligt om natten. Kamma dig, du finner problem som inte existerar.
Citera
2018-07-16, 18:43
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest

Ja, precis som jag nämnde så finns det andra praktiska problem, och just detta är det största kruxet.

Lösningen är att man gör som i Australien, och har en ö där man internerar dem för vilka pappersarbetet inte är klart. Och att enda vägen bort från ön, är att ordna sin hemresa till dit man hör hemma. Alla dessa "papperslösa" som mörkar, kommer då mycket snabbt att förklara vilket land de hör till och ordna fram sina papper i rask takt. På ön (som är humant organiserad) finns ett servicecenter där de kan ringa nödvändiga telefonsamtal gratis och får annan juridisk hjälp. Om landet ifråga fortfarande krånglar, så har de ju släktingar där, som nu fått incitament att utöva påtryckningar därborta. Med en god struktur av incitament så kan man få till ett väloljat maskineri kring allt detta.

Citat:

Idag är det alldeles för bekvämt att inte anpassa sig till svenska samhället. Gör det rejält obekvämt att inte anpassa sig så kommer många åka hem frivilligt.

Frivillig återvandring är en mycket viktig bit (minst hälften av all återvandring, bedömer jag). Men man ska inte vara för ivrig med generösa återvandringsbidrag. Varje gång jag hör en politiker nämna ordet 'generös' så osäkrar jag min pistol.

Frivillig återvandring ska uppmuntras både med piskor och med morötter. Och ju bättre piskor, desto mindre av statsbudgeten behöver vi lägga på morötter. Att som i Österrike stänga moskéer och utvisa imamer är den mest effektiva piskan. Ett totalt förbud mot moskéer skulle göra susen.
Citera
2018-07-16, 18:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulo2000
Om polisen behåller sina jobb efter att de blir stenade och förnedrade i förorterna utan att få lyfta ett finger för sin ledning, ja då orkar de nog handfängsla Mohammed och mot hans vilja sätta honom på en buss utan att sova dåligt om natten. Kamma dig, du finner problem som inte existerar.
Det är inte brottslingar man ska hantera utan det är typ sjuksköterskor som ska ta hand om barnfamiljer som befinner sig i en extrem stressituation. Normalt funtade brukar tacka nej till en andra resa trots lönepåslag.
Citera
2018-07-16, 18:49
Medlem
Ulo2000s avatar
Citat:
Det är inte brottslingar man ska hantera utan det är typ sjuksköterskor som ska ta hand om barnfamiljer som befinner sig i en extrem stressituation. Normalt funtade brukar tacka nej till en andra resa trots lönepåslag.

Man kommer naturligtvis få handplocka stresståliga och kompetenta människor. A-Laget kommer att få hantera återvandringen, inte en stressad 3-barns morsa som jobbar i hemtjänsten och röker Blend Mentol. Men det förstår du väl redan? Du är ju bara här för att klaga och sprida defaitism.
Senast redigerad av Ulo2000 2018-07-16 kl. 18:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in