2017-02-11, 23:17
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet211
Jag har också extremt dålig andedräkt.

Vid tuggtänderna samlas det matrester i vissa hål-utrymmen. Går det att slipa tänderna eller fylla igen dessa utrymmen så att det blir lättare att hålla rent?
Den dåliga andedräkten kommer av inflammationen och ev om de finns nåt kvar mellan tänderna, lukten försvinner när allt är friskt och mår bra.

Som jag skrev innan så bör du be din hygienist att fixa så du får lite mellanrum mellan tänderna så du lättare kan hålla rent.
I övrigt bör tandborsten göra jobbet som du inte slarvar.
Citera
2017-02-11, 23:55
Medlem
Din tandhygienist eller tandläkare borde kunna ge dig bra svar på vad du ska göra. Berätta exakt vilka problem du upplever och få diagnos, behandling och råd kring just det.

De flesta använder tandtråd på fel sätt. Testa med mellanrumsborstar istället. Det borde även din tandhygienist ha rekommenderat om du har utrymme för mellanrumsborstar mellan tänderna.

Testa att byta tandläkare och tandhygienist för att få en second opinion. Särskilt om du gått hos samma i flera år. Jag har bytt runt vartannat år och de säger ungefär samma sak så jag känner mig trygg med att jag får rätt behandling och råd.
Citera
2017-02-12, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Den dåliga andedräkten kommer av inflammationen och ev om de finns nåt kvar mellan tänderna, lukten försvinner när allt är friskt och mår bra.

Som jag skrev innan så bör du be din hygienist att fixa så du får lite mellanrum mellan tänderna så du lättare kan hålla rent.
I övrigt bör tandborsten göra jobbet som du inte slarvar.

Jag har dålig andedräkt även när jag inte har inflammation.

Du missuppfattade en grej. Mitt problem är att jag HAR mellanrum mellan vissa tänder och detta gör så att det samlas mat där. Jag vill alltså bli av med mellanrummet. Går det?
Citera
2017-02-12, 09:07
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Jag har dålig andedräkt även när jag inte har inflammation.

Du missuppfattade en grej. Mitt problem är att jag HAR mellanrum mellan vissa tänder och detta gör så att det samlas mat där. Jag vill alltså bli av med mellanrummet. Går det?
Det löser du bra med en mellanrumsborste.
Fråga på apoteket.
De finns i olika storlekar så du hittar lätt en som passar just dina mellanrum.
Citera
2017-02-12, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Det löser du bra med en mellanrumsborste.
Fråga på apoteket.
De finns i olika storlekar så du hittar lätt en som passar just dina mellanrum.

Nej, tyvärr. Har testat.
Citera
2020-11-29, 14:03
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yanki
Orsak: Du har ett inflammerat tandkött orsakat av bakterier som ofta uppkommer vid slarvigare tag med munhygien. En mycket bra hjälp här är TANDTRÅD!

För att bli kvitt inflammationen är den enda regeln att fortsätta borta, tandtråda och sköta din munhygien bra. Inflammationen går då över snabbt, oftast inom 2 veckor. Var inte rädd för att det blöder - utan fortsätt snarare, men givietvis försiktigt. Det är enda sättet att bli kvitt inflammationen!

Bästa sättet att rensa tänderna. Köp Jordan tandtråd. Dra ut en halv meter, gör en enkel knut. Dra mellan tänderna. Du blir förvånad vad som trillar ut 🤪
Bara tandtråd funkar inte. Knuten gör att resterna åker ut.

För min del försvann blödningarna med denna metod. Det är inflammerat av allt gammalt skit som ligger mellan tänderna och tandfickorna.
Citera
2024-10-24, 23:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Bästa sättet att rensa tänderna. Köp Jordan tandtråd. Dra ut en halv meter, gör en enkel knut. Dra mellan tänderna. Du blir förvånad vad som trillar ut 🤪
Bara tandtråd funkar inte. Knuten gör att resterna åker ut.

För min del försvann blödningarna med denna metod. Det är inflammerat av allt gammalt skit som ligger mellan tänderna och tandfickorna.
Smart , själv borstar jag mellanrum .... med Yes diskmedel.
Blir super rent plus att inflammation läker på 2 dagar..
Ett tips , skölj munnen noga och borsta vanligt med någon god tandkräm efter...

Yes smakar inte gott.. men effektivt.
Citera
2024-10-25, 12:02
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Smart , själv borstar jag mellanrum .... med Yes diskmedel.
Blir super rent plus att inflammation läker på 2 dagar..
Ett tips , skölj munnen noga och borsta vanligt med någon god tandkräm efter...

Yes smakar inte gott.. men effektivt.

Yes är drygt, men jag avråder ha det i munnen...
Citera
2025-11-27, 13:55
Medlem
Citat:
Jag har ofta tandkött som blöder och är svullet. Varför då? Hur kan man få det att läka snabbare? det blir outhärdligt att borsta

Hade precis samma då jag söp som värst. Kunde börja spotta blod bara på måfå. Tandköttet var rejält uppsvullet samt att jag hade rejält med tandsten etc.Och inte var jag någon som brydde mig direkt i tandhygien.
Började borsta 2ggr varje dag samt ta vitamintillskott så efter ett tag så upphörde det och har aldrig haft det sen (vilket koncept va). Läskeblask o Öl etc så har ju en väldigt negativ inverkan på munhygienen. Drick det tillräckligt länge och slarva med underhållet så är det som dom säger: "Somethings gotta give".

Lycka till.
Citera
2025-11-27, 13:57
Medlem
Bilderberg78s avatar
Vitamin C!
Citera
2026-09-04, 16:36
Avstängd
MikeStrutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone79
Hade precis samma då jag söp som värst. Kunde börja spotta blod bara på måfå. Tandköttet var rejält uppsvullet samt att jag hade rejält med tandsten etc.Och inte var jag någon som brydde mig direkt i tandhygien.
Jag är inne i en rätt hård period nu, dricker enbart starköl. Sprit borde ju ha en bättre effekt, dödar bakterier?
Citat:
Ursprungligen postat av Bone79
Öl har ju en väldigt negativ inverkan på munhygienen. Drick det tillräckligt länge och slarva med underhållet så...
Menar du i avseendet att man super sig redlös och däckar för att först borsta tänderna igen dagen efter?
Själva ölet i sig kan väl inte vara skadligt för tandköttet?
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Vitamin C!
Äter massor av röd paprika men inte fan blir det bättre i käften för det.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in