• 1
  • 2
2005-12-23, 18:52
Medlem
Vappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _virus_
Luft med en högre halt syre antar jag, men inte 100% skulle jag tro. Vanlig luft består väl av cirka 20% syre har jag för mig från skolan. Eller om de 20% var väte, och 3-4% var syre. Kommer inte ihåg riktigt, det var länge sen *s* Men det är inte speciellt många procent syre i vanlig luft iaf SÅ mycket kommer jag ihåg iaf

20% syre i luften. 78% kväve någon procent ädelgaser, 0.1% koldioxid. på ett ungefär iaf
2005-12-23, 19:23
Medlem
Smokebombs avatar
Kroppen kan inte tillgodogöra sig mer än en marginell mängd av inandningsgasens syre. Därför är det knappast troligt att du märker något alls.

Nu kanske jag har fel, men syre är väl ändå ingen drog?

Flyttas till medicin och hälsa?
2005-12-23, 19:47
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Läste att det är lika farligt att andas rent syre som att andas koldioxid. Det man får på sjukhuset är ju inte så att man får 100% syre i lungorna utan det blir utblandat på vägen.
Du tänker nog på att det är farligt att andas ren syrgas med för högt partialtryck, t.ex. vid dykning.
2005-12-23, 20:15
Medlem
skeggys avatar
vi som har sett den eminenta serien "sweet sixteen" på mtv har kanske noterat att någon puckad brat har en fest på nån bar där de har syre-kranar. tror även det finns i Japan, sk. syre-barer. hursomhelst, ifall man kunde få den minsta rus-effekt av det skulle de givetvis inte visa det på mtv, då ungdommarna aldrig dricker mer än typ Red Bull på sina enorma sextonårsfester.
för att svara på frågan, du lär väl bli lite klarare och piggare och så kankse det snurrar lite. har dock aldrig testat, men mer än så blir det nog inte.
2005-12-23, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skeggy
tror även det finns i Japan, sk. syre-barer.
Fredrik och Philip i Grattis världen testade ju detta, han verkade ju hel skum, men dom kan ju ha lattjat också, kom inte ihåg det så väl...
2005-12-23, 20:54
Medlem
onemanarmys avatar
Man blir helt klart piggare av rent syre, och det snurrar i skallen.

Men som sagt, hyperventilera så får du ju ungefär samma effekt.

EDIT: varför använder man EPO inom idrotten? För det ökar andelen röda blodkroppar, och därmed syreupptagning = piggare och mer uthålligare muskler.
2005-12-23, 21:09
Medlem
DanSnows avatar
Dom flesta friska personer syresätter sig ju 99% på vanlig luft så rent syre gör inte nån stor skillnad...
2005-12-24, 23:26
Medlem
Men det är ingen som testat? Fick höra det av en lärare under min gymnasie tid, men tänkte de var bullshit. Men så bara någon dag sen såg jag att homer o hans polare testade under nån del, så jag vart lite nyfiken
2005-12-25, 00:39
Medlem
d,rävens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raja_ram
Fredrik och Philip i Grattis världen testade ju detta, han verkade ju hel skum, men dom kan ju ha lattjat också, kom inte ihåg det så väl...
Men Fredrik och Philip är töntar

Det enda balla med rent syre är väl just piggheten, men sitter du för länge så blir du andfådd av att andas "vanlig" luft sen eftersom den innehåller mindre mängd rent syre (det är det som händer Homer ), blodkropparnas mängd eller förmåga att binda sig med syre anpassas typ.. tycker mig minnas att det var något sånt i alla fall
2017-09-19, 14:40
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limone
Det är bara på djup större än 20 meter som rent syre blir giftigt att andas.

6 meter inte 20.
När partialtrycket i syre överstiger 1.6 alltså 6 meter blir det giftigt
I vanlig luft ingår det bara 20%syre så detta bli inte giftigt förrän ca 70m djup

Så man dyker aldrig med syrgas djupare än 5meter
2017-09-19, 15:16
Moderator
Morfar-52s avatar
Gammal tråd som inte hör hemma i denna forumsdel. låst/mod
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem