• 1
  • 2
2017-02-11, 10:16
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly

Det spelar ingen roll om de öppnar huven. De kan öppna min huv hur många gånger dom vill, de kan inte bevisa att någon annan inte tände eld på min bil. Skadegörelse.

Nu har jag aldrig gjort något liknande men jag har hört från folk som gjort det. Det har gått utan problem.

Misstänker utredaren att branden är anlagd så blir polisen snabbt engagerad och de har rejäl erfarenhet av att utreda sådant. Kort och gott, du torskar i de allra allra flesta fall.

Försäkringsbolag är affärsmässiga företag, de kämpar givetvis med näbbar och klor för att undkomma alla former av ersättningskrav och kan de bevisa ett bedrägeri så vinner de direkt på walk-over...
Citera
2017-02-11, 10:45
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Nej. Man TJÄNAR inte 30.000kr men man BEHÅLLER 30.000kr som man annars inte skulle ha fått om man sålt bilen. Jag tog bara ett exempel på 30.000kr, så den idioten som undrade om JAG hade riskerat fängelse för 30.000kr så är svaret:

1) Nej. Jag hade inte gjort det oavsett vad.
2) 30.000kr var BARA ett exempel. Finns folk som får fel som kostar över 100.000kr att åtgärda.

Det spelar ingen roll om de öppnar huven. De kan öppna min huv hur många gånger dom vill, de kan inte bevisa att någon annan inte tände eld på min bil. Skadegörelse.

Nu har jag aldrig gjort något liknande men jag har hört från folk som gjort det. Det har gått utan problem.
Ja, men detta är ju under förutsättning att bilen har ett dyrt fel. TS var ute efter att göra någon form av bedrägeri som ger pengar.
Citera
2017-02-11, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ja, men detta är ju under förutsättning att bilen har ett dyrt fel. TS var ute efter att göra någon form av bedrägeri som ger pengar.

TS är inte med i matchen skulle jag påstå.. "Och på så vis krama ur försäkringskassan på pengar??"

Eller rättare sagt..Han/Hon syftar nog inte på att göra ett bedrägeri med ett fordon Utan få ersättning för kroppsskador gissar jag-Eller nåt sånt märkligt..
Senast redigerad av Tjonk 2017-02-11 kl. 10:54.
Citera
2017-02-11, 11:06
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
TS är inte med i matchen skulle jag påstå.. "Och på så vis krama ur försäkringskassan på pengar??"

Eller rättare sagt..Han/Hon syftar nog inte på att göra ett bedrägeri med ett fordon Utan få ersättning för kroppsskador gissar jag-Eller nåt sånt märkligt..
Det verkar enligt trådstarten funnas planer på någon form av bedrägeri där fordon är inblandat iaf.

Citat:
Jag har dock bevittnat några underliga händelser runtomkring mitt närområde där folk av mening girat av vägen och gått iväg från fordonet helskinnade. Kan detta vara ett tecken från övre makter?? Isf så är jag tacksam för seriösa svar. Kom gärna och funda dina egna tankar på hur man kan lura dem grisrika försäkringsbolagen...och som alltid detta utan farbror blå inblandad.

Att sen TS inte har någon koll på skillnaden mellan försäkringskassan och försäkringsbolag speglar väl begåvningen på ett ganska bra sätt.
Citera
2017-02-11, 11:21
Medlem
Citat:
Det verkar enligt trådstarten funnas planer på någon form av bedrägeri där fordon är inblandat iaf.

Att sen TS inte har någon koll på skillnaden mellan försäkringskassan och försäkringsbolag speglar väl begåvningen på ett ganska bra sätt.

Jo..Nånting åt det hållet var det jag syftade på..
Citera
2017-02-11, 13:03
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Misstänker utredaren att branden är anlagd så blir polisen snabbt engagerad och de har rejäl erfarenhet av att utreda sådant. Kort och gott, du torskar i de allra allra flesta fall.

Försäkringsbolag är affärsmässiga företag, de kämpar givetvis med näbbar och klor för att undkomma alla former av ersättningskrav och kan de bevisa ett bedrägeri så vinner de direkt på walk-over...

Nej. Du torskar inte alls i allra flesta fall. Varför ska DU torska om jag tänder eld på din bil? Hur ska polisen veta att du anlitat mig eller inte?
Citera
2017-02-11, 13:04
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:

Jag svarade på frågan om varför man skulle vilja göra ett försäkringsbedrägeri från första början. Nämnde exemplet med dyra bilfel, som jag tror oftast är anledningen till att det brinner bilar lite överallt.
Citera
2017-02-11, 15:29
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Nej. Du torskar inte alls i allra flesta fall. Varför ska DU torska om jag tänder eld på din bil? Hur ska polisen veta att du anlitat mig eller inte?

Utredarna är inga duvungar och har sett det mesta, det är oftast inte de skarpaste knivarna i lådan som försöker sig på bedrägeri för småpengar, och jo 100k är småpengar i sammanhanget.
Citera
2017-02-12, 09:42
Medlem
Citat:
Polisen bryr sig nog inte.... men försäkringsbolaget kan vägra dig ersättning ändå.

Och det är ju fler än ett ljushuvud som kommit på denna idé så försäkringsbolagen är misstänksamma, vilket förstås är bra för alla oss som inte är kriminella. Har du dyr bil men låg inkomst, en biltyp som är benägen att få dyra skador eller om du nyligen köpt / försökt sälja din bil kommer försäkringsbolaget titta mycket nära på vad som har hänt.
Citera
2017-02-12, 15:35
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hösten
Polisen bryr sig nog inte.... men försäkringsbolaget kan vägra dig ersättning ändå.

Och det är ju fler än ett ljushuvud som kommit på denna idé så försäkringsbolagen är misstänksamma, vilket förstås är bra för alla oss som inte är kriminella. Har du dyr bil men låg inkomst, en biltyp som är benägen att få dyra skador eller om du nyligen köpt / försökt sälja din bil kommer försäkringsbolaget titta mycket nära på vad som har hänt.

Min bil är en av Sveriges/Europas mest stöldbenägna bil. Jag kan med andra ord utnyttja detta & säga att allt blivit snott fastän det var jag själv. Eller anlita någon att göra det.

Det är inte så svårt som du tror. Försäkringsbolaget har INGEN anledning att tro att det var JAG när det är känt att polacker/balter sysslar med sånt här just på min bil-modell.
Citera
2017-02-12, 16:22
Medlem
Det är möjligt att du klarar dig, men det finns såklart en risk att du torskar.

Nu vet jag inte vilka parametrar de arbetar efter men har du försökt sälja den, om du nyligen köpt den etc så finns det absolut en risk att du utreds närmare.

Och försäkringsbolaget kan, om de bedömer din historia som osannolik, skita i att betala ersättning, sen får du stämma dem för att få rätt.
Citera
2017-02-26, 20:36
Medlem
Direktinsprutnings avatar
Jag vet en som fick eld i en gammal rutten japs-pickup... En toyota, Mitsubishi eller va de va... Han fick runt 3000€ från försäkringsbolaget och bilen vard värd några hundra ungefär... Detta var dock i Finland ca 10 år sedan men vet inte om det gör någon skillnad... Sedan var det någon som körde av vägen och ut i vatten med en Veyron också men denne åkte fast...
Senast redigerad av Direktinsprutning 2017-02-26 kl. 20:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in