Flashback bygger pepparkakshus!
2017-02-10, 17:23
Medlem
record-collectors avatar
Är lite akut ute efter 30K kronor att köpa en bil för och gick in på Compricer.se att skrev in mina uppgifter och det enda företag (av två - se nedan) jag fått erbjudande ifrån är Resurs Bank.

Följande står i det avtal jag fått erbjudande i brevlådan om.

Beviljat belopp: 30.000 kronor
Uppläggningsavgift: 399 kronor
Adm avg per månad: 19 kronor
Månadsbelopp: 939 kronor
Rörlig årsränta: 5,39%
Effektiv ränta: 7,87%
Återbetalningstid antal månader: 36
Total kreditkostnad: 3.801 kronor

Är detta avtal bra, godkänt eller dåligt? Är urusel på detta med lån och tillhör "kontantköparen" men eftersom jag tycker att det är ett sämre alternativ att börja sälja aktier och fonder och åka på en reavinst på uppåt 30% så väger det starkt mot att ta ett lån på 30K kronor.

Någon som är bra på ekonomi som kan ge ett seriöst råd och bedömning på ovanstående låneavtal.

PS. Jag har även fått en telefonpåringning från MYMONEY men de låg på 8,85% effektiv ränta.
Citera
2017-02-10, 17:42
Medlem
8% ränta är skyhögt med dagens låga räntenivåer.

Ställ det mot dina aktiers förväntade avkastning som kommer ligga på 8% (dock genom att du tar risk). Köp bilen kontant istället så har du de där 8 procenten garanterat (iom att du slipper räntan), istället för att endast ha det förväntat som på börsen.
Senast redigerad av _Baste_ 2017-02-10 kl. 17:44.
Citera
2017-02-10, 18:45
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Är lite akut ute efter 30K kronor att köpa en bil för och gick in på Compricer.se att skrev in mina uppgifter och det enda företag (av två - se nedan) jag fått erbjudande ifrån är Resurs Bank.

Följande står i det avtal jag fått erbjudande i brevlådan om.

Beviljat belopp: 30.000 kronor
Uppläggningsavgift: 399 kronor
Adm avg per månad: 19 kronor
Månadsbelopp: 939 kronor
Rörlig årsränta: 5,39%
Effektiv ränta: 7,87%
Återbetalningstid antal månader: 36
Total kreditkostnad: 3.801 kronor

Är detta avtal bra, godkänt eller dåligt? Är urusel på detta med lån och tillhör "kontantköparen" men eftersom jag tycker att det är ett sämre alternativ att börja sälja aktier och fonder och åka på en reavinst på uppåt 30% så väger det starkt mot att ta ett lån på 30K kronor.

Någon som är bra på ekonomi som kan ge ett seriöst råd och bedömning på ovanstående låneavtal.

PS. Jag har även fått en telefonpåringning från MYMONEY men de låg på 8,85% effektiv ränta.

Väldigt hög ränta, i synnerhet skall du kolla på "effektiv ränta" eftersom att det är den egentliga räntan du får.

Hur mycket reavinst åker du på?
Sätt det i relation till lånets kostnad. Om lånets kostnad är högre än reavinstbeskattningen du åker på så skall du sälja fonder/aktier och istället spara dem där 100~kr för räntan månadsvis, som en buffert.
Citera
2017-02-10, 19:06
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
8% ränta är skyhögt med dagens låga räntenivåer.

Ställ det mot dina aktiers förväntade avkastning som kommer ligga på 8% (dock genom att du tar risk). Köp bilen kontant istället så har du de där 8 procenten garanterat (iom att du slipper räntan), istället för att endast ha det förväntat som på börsen.
Tack för ditt svar. Ja, jag tycker också att 7,87% i effektiv ränta är lite hög. Har lagt in en låneförfrågan till Swedbank. Får se vad de ger mig för erbjudande. Jag har dessutom ca 500K kronor i Ruburs Svenska Småbolagsfond (fd Banco fonder) och dessutom 750 aktier i Swedbank om nu det kan smöra lånegivaren.
Citera
2017-02-10, 19:29
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar. Ja, jag tycker också att 7,87% i effektiv ränta är lite hög. Har lagt in en låneförfrågan till Swedbank. Får se vad de ger mig för erbjudande. Jag har dessutom ca 500K kronor i Ruburs Svenska Småbolagsfond (fd Banco fonder) och dessutom 750 aktier i Swedbank om nu det kan smöra lånegivaren.

Du borde kunna låna med dina värdepapper som säkerhet till en ränta på typ 1,75-3%
Citera
2017-02-11, 21:11
Medlem
perfas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Du borde kunna låna med dina värdepapper som säkerhet till en ränta på typ 1,75-3%

Nej det kommer han inte få. Ge han inte några falska förhoppningar.
Citera
2017-02-11, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perfa
Nej det kommer han inte få. Ge han inte några falska förhoppningar.

Jag kan låna till 1,75% ränta med mina värdepapper som säkerhet. Varför skulle inte han kunna göra det?
Citera
2017-02-11, 22:01
Medlem
SailorCalvins avatar
Om du har 500k i fonder så är det ju bara att sälja loss för 30k.
Det är månatlig schablonskatt på ISK-konto som jag förutsätter du bytte till när fondkonton blev "röva" rent skattemässigt.

8% ränta på ett blancolån? Uselt.

Gå till din bank och be om ett privatlån om du nu inte vill sälja fonder så borde du om du är en laglydig Svensson som är kund hos dom sen innan få max 5%, men Resursbank, Bluestep etc fokuerar ju på folk med många prickar i registren och lägger ju sina räntor utifrån det.
Citera
2017-02-11, 22:41
Medlem
Varför ska du avbetala en begagnad "skrotbil" på 5 år. Tycker att du borde avbetala betydligt snabbare för bilen tappar snabbt värde. Skulle säga max 2 år och då lär krediktostnaden sjunka markant.

Tycker dock att du ska sälja lite fonder istället. Varför skuldsatta dig när du inte behöver, din ekonomi är ju perfekt!.

Betala 3800 kr i avgift för att låna 30000...
Citera
2017-02-12, 00:36
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
en reavinst på uppåt 30%
Hur mycket vinst handlar det om?

Om du säljer för 30000 så blir skatten maximalt 7200 kronor.

Men jag misstänker att din vinst är mindre än 400% så skatten lär bli mindre.

Har du tex gjort 100% vinst blir skatten 4500, dvs 30% av 15000.

Skatten ska betalas nån gång.

Jag hade sålt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in