2017-02-10, 15:03
Bannlyst
Hejsan

Känner ni någon/några som har varit med i lyxfällan? Ta smslån för att gå på krogen och sånt. Hur fan tänker folk? Visst jag brukar också skita i pengars värde men inte till dyrare saker.
Citera
2017-02-10, 15:07
Medlem
Folk tänker inte helt enkelt verkar va svårt för personer överlag att göra upp en budget så man står sig till nästa löning.
Citera
2017-02-10, 15:14
Medlem
Stygotiuss avatar
Lyxfällan tar extrema fall och kryddar de extra för TV-publiken. Det är klart som fan att det inte är representativt för "dagens Sverige". Hade det varit representativt hade en majoritet i Sverige haft skulder på flera hundra papp hos KFM..
Citera
2017-02-10, 16:09
Medlem
Känner ingen som vart med..
Men känner endel som faktiskt borde vart med.

Flera i min bekantskapskrets lånar pengar på daglig basis för att ha råd att överleva.

Allt detta på grund av ignorans. Som skapar ångest. Som resulterar i mer ha begär.
Ond cirkel det.

Men om detta speglar Sverige? Nej det tror jag verkligen inte.

Har för mig jag läste någon gång att bankerna är ledsna på oss... Vi tar för lite lån?! Men kan absolut ha fel på minnet med!
Citera
2017-02-10, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Lyxfällan tar extrema fall och kryddar de extra för TV-publiken. Det är klart som fan att det inte är representativt för "dagens Sverige". Hade det varit representativt hade en majoritet i Sverige haft skulder på flera hundra papp hos KFM..

Strax över 400 000 personer har skulder hos kfm. Fler än jag trodde faktiskt.
Citera
2017-02-10, 16:17
Medlem
de.Montforts avatar
En kusin var med som jag inte har någon speciell kontakt med. Det var väntat att han inte kan hantera pengar eller tänka längre han har haft en strulig barndom.

Stygotius se bara hur fattigt januari är för många när det är enkelt att undvika. Köp inte över sina tillgångar, lägg upp ett sparande inför jul, planera inköp och så vidare.
Citera
2017-02-10, 16:35
Medlem
CaptainNemos avatar
Du kommer aldrig att se den majoritet av skuldsatta som haft företag, drabbats av sjukdom och inte kunnat betala de löpande utgifterna i detta program. Den bakomliggande agendan är den som Inkassobolagen lyckats kabla ut vilken gemene svensk svalt med hull o hår - att skuldsatta alltid är latmaskar och ansvarslösa livsnjutare. Det finns en hel del med CSN-lån där man missat att ansöka om nedsättning av återbetalningen efter studenten när man inte lyckats få det där lukrativa jobbet.

Så nej, den bild du ser i Lyxfällan är inte representativ för den majoritet som idag har betalningsanmärkningar. Istället presenteras de allra värsta slösarna man kan hitta för att som sagt "stärka betalningsmoralen" i landet.
Citera
2017-02-10, 18:14
Medlem
Varulvs avatar
Det är viktigt att veta att många utav dom som är hos kronis också betalar för sig, och kanske har försökt lösa situationer på egen hand. Det som är i Lyxfällan är inte ens en normal skuldsatt person.

Men ofta missar folk just dom enkla lösningarna tyvärr, så som att ringa och prata med dom man ska betala, eller att om man satt sig i skiten och är hos inkasso (innan kronis) att försöka ta ett lån på banken och lösa skulderna och dra ner månadskostnaden. Dessvärre kräver ju det motivation och att man faktiskt har tänkt att förändra saker och ting.

Ofta tror jag att folk vill förändra men inte kan eftersom räntorna är så höga på sms-lån o.s.v att man helt enkelt aldrig betalar av skulden. Ta bara företag som Vivus exempelvis, där har du en ränta på runt 500%, och när du får "betala minst denna månad" så är amorteringen ungefär 10% av beloppet du betalar, resten är bara avgifter och ränta.

Det är en smutsig business det där.
Citera
2017-02-10, 18:37
Medlem
jag skulle gärna vilja se Löfven med i Lyxfällan, där han får stå vid tavlan och räkna på svenskarnas skattepengar.
Citera
2017-02-10, 20:30
Medlem
de.Montforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av License.To.Thrill
jag skulle gärna vilja se Löfven med i Lyxfällan, där han får stå vid tavlan och räkna på svenskarnas skattepengar.

Maggan med Löfvis Tänk Schyffert som ekonom för avsnittet. Räkna på pizza, Fanta och Netflix.
Citera
2017-02-11, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av License.To.Thrill

Vore det inte mer brukligt ifall 5-klövern han håller på och städar upp efter är med?

OT så är det väl inte direkt representativt för Sverige, även om det är förvånansvärt mycket folk av vår tid som känner ett behov att hålla en fasad utåt, långt utöver deras verkliga inkomster. Eller som för en kortsiktig glädje belönar sig själva med materiella saker de varken behöver eller egentligen har råd med.
Har de dessutom problem med prioriteringar och enkel matematik så finns en viss risk att de dyker upp i Lyxfällan. Även den osunda fascination för att medverka på TV, oavsett sammanhang, hjälper i detta fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in