2017-02-11, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Det var en privatperson som strax efter klockan 11 på fredagsförmiddagen hörde av sig till polisen.

Var det inte en granne som sa att det kom brandbilar först? Det kan vara sängrökning och en glödbrand i madrassen som rökfyllt huset, och sedan har någon utifrån känt lukten och sett att huset var rökfyllt och larmat.
Citera
2017-02-11, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det skall ju till att ha rejält med kött på benen för att kunna få till sannolika skäl i samband med ett mord (överlagt).

Vad är det för skillnad mellan "mord" och "överlagt mord"?
Begreppet "överlagt" är inget som återfinns i Brottsbalken.
Citera
2017-02-11, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tycker det fortfarande låter tveksamt i fall det rör sig om ett mord.

Har det framkommit i fall de avlidna är identifierade?

"Över 115"...en inte helt kvalificerad gissning - året är inte ens 45 dagar gammalt.

Nej det har inte gått lång tid på året ännu men känns som en dyster start för främst Skåne och jag har hitintills inte sett några tecken på minskning av antalet mord jämfört med ökningen som skett 2015-2016 jämfört med några år tidigare när det låg runt 80 mord per år.

Men kan ju givetvis lugna ner sig resten av året.
Citera
2017-02-11, 11:32
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Var det inte en granne som sa att det kom brandbilar först? Det kan vara sängrökning och en glödbrand i madrassen som rökfyllt huset, och sedan har någon utifrån känt lukten och sett att huset var rökfyllt och larmat.

Den första polispatrullen kom i alla fall fram strax efter 11.Det kan ju ha skickat hela rubbet dit efter ett larm.Eller så var det tydligen också.

http://www.ystadsallehanda.se/skurup/en-person-misstankt-for-mord-i-skivarp/

Citat:
Det var en privatperson som strax efter klockan 11 på fredagsförmiddagen hörde av sig till polisen. När den första patrullen kom till platsen stod det klart att tre avlidna personer fanns inne i den aktuella bostaden i Skivarp.

Citat:
Kalle satt inne i sin bostad och lade märke till ambulansen som strax efter klockan 11 kom med ilfart och blåljus nedför gatan. Kort därefter kom räddningstjänstens insatsledarbil.

– När sedan brandbilarna körde förbi, följt av två polisbilar, så förstod jag att det var något riktigt allvarligt. Nu vill man bara veta vad det är som har hänt. Man undrar ju hur det kan gå så, säger han.
Senast redigerad av JaBaDaBaDoo 2017-02-11 kl. 11:39.
Citera
2017-02-11, 11:33
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjerkassy

Alla mord är "överlagda"
Citera
2017-02-11, 11:40
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Det är jag väl medveten om, därför så hade jag "överlagt" inom parenteser.
Vad jag villa ha sagt är att det krävs en hel del kött på benen att få upp misstankegraden för ett mord då det är en hel del som skall bevisas vid ett överlagt brott.
Citera
2017-02-11, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Alla mord är "överlagda"
Ja, det är min uppfattning också.
Annars kan det vara dråp.
Citera
2017-02-11, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det är jag väl medveten om, därför så hade jag "överlagt" inom parenteser.
Vad jag villa ha sagt är att det krävs en hel del kött på benen att få upp misstankegraden för ett mord då det är en hel del som skall bevisas vid ett överlagt brott.
Ok.
Egentligen är det samma krav beträffande misstankegraden för alla brott som förutsätter någon form av uppsåt. Det är inte högre krav för att komma upp i "sannolika skäl" beträffande mord än exempelvis stöld.

Men jag förstår vad du menar.
Citera
2017-02-11, 11:55
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ok.
Egentligen är det samma krav beträffande misstankegraden för alla brott som förutsätter någon form av uppsåt. Det är inte högre krav för att komma upp i "sannolika skäl" beträffande mord än exempelvis stöld.

Men jag förstår vad du menar.

Tack!

Jag är själv väldigt nyfiken på vad det kan vara som får polisen att misstänka ett mord? Det kräver ju ett uppsåt som inkluderar ett "planerande".
Tillfället gör tjuven, tar du något så är stölden ett faktum.
Men orsakar du någons död så finns det ju flera möjligheter vad det gäller brottsrubriceringen. (jag förstår att du vet detta men jag vill förklara hur jag tänker)

Min första tanke är att man rubricerar det som "mord" för att lägga ribban maximalt högt då omständigheterna fortfarande är oklara (och det kan komma att ändras under utredningens gång), eller så har man funnit tecken som tyder på att någon aktivt har gjort något som orsakat 3 personers död?

Hur skall jag uttrycka mig, det finns mer som skall bevisas om det handlar om ett mord i jämförelse med vållande till annans död?

Handlar det om att gärningsmannen har försett offrena med en dödlig drog så vill det till att ha rejält på fötterna för att bevisa att det var "överlagt" och inte enbart ett "vållande".
Citera
2017-02-11, 11:58
Medlem
Caspjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda

Han måste ha ljugit...enligt räddningstjänsten i Skurup så hade de inte ens fått något larm till mordplatsen..
Citera
2017-02-11, 12:06
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caspjo
Han måste ha ljugit...enligt räddningstjänsten i Skurup så hade de inte ens fått något larm till mordplatsen..
Det kan vara deltidsbrandmän från orten som åkt dit - de är på tårna nuförtin, mycket politik i deras uppdrag (om de behövs etc.).
Citera
2017-02-11, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Det kan vara deltidsbrandmän från orten som åkt dit - de är på tårna nuförtin, mycket politik i deras uppdrag (om de behövs etc.).

Har för mej att dom inte har någon deltidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in