Citat:
Ursprungligen postat av
Tjerkassy
Ok.
Egentligen är det samma krav beträffande misstankegraden för alla brott som förutsätter någon form av uppsåt. Det är inte högre krav för att komma upp i "sannolika skäl" beträffande mord än exempelvis stöld.
Men jag förstår vad du menar.
Tack!
Jag är själv väldigt nyfiken på vad det kan vara som får polisen att misstänka ett mord? Det kräver ju ett uppsåt som inkluderar ett "planerande".
Tillfället gör tjuven, tar du något så är stölden ett faktum.
Men orsakar du någons död så finns det ju flera möjligheter vad det gäller brottsrubriceringen. (jag förstår att du vet detta men jag vill förklara hur jag tänker)
Min första tanke är att man rubricerar det som "mord" för att lägga ribban maximalt högt då omständigheterna fortfarande är oklara (och det kan komma att ändras under utredningens gång), eller så har man funnit tecken som tyder på att någon aktivt har gjort något som orsakat 3 personers död?
Hur skall jag uttrycka mig, det finns mer som skall bevisas om det handlar om ett mord i jämförelse med vållande till annans död?
Handlar det om att gärningsmannen har försett offrena med en dödlig drog så vill det till att ha rejält på fötterna för att bevisa att det var "överlagt" och inte enbart ett "vållande".