2024-09-07, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Fakta är, trots alla fantasifulla anekdoter, att seriös vetenskap aldrig funnit en enda anledning att tro på att något som helst påstått paranormalt existerar. Därför att inte en enda påstått paranormal företeelse har ens kunnat påvisas existera.
Det var det som gjorde Laxton bra för några år sedan. Inga överdramatiseringar, inget långsökt sökande efter orber (damm, malat, etc) och alltid försöka hitta logiska förklaringar.

Nu har dom fattat att man drar in mer stålar på att pracka på sin hobbymediala kärring-fanbase magiska stenar och skit.

Du som absolut inte tror på något paranormalt, hade du vågat köra "anden i glaset" på en sk hemsökt plats? Sen ställa respektlösa frågor och avsluta utan att säga hej då..
Jag är själv ingen ghost buster, men jag hade inte tagit risken.
Citera
2024-09-07, 18:42
Medlem
KinesiskaNudelns avatar
Tony nu brände det till i brunögat, jag tror vi har etablerat kontakt... fort på med rempodden och hämta en emf mätare
Citera
2024-09-07, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Låt folk som vill hålla på hålla på.

Att ideligen påpeka att forskningen inte har bla bla bla.....är ganska löjligt. Det räcker att säga en gång kan jag tycka. Jag var uppe i Borgvattnet för femte gången i somras. Det var en trevlig semestertripp där jag träffade den ena av bröderna Laxton och fick ett givande samtal. Att det skulle vara bluff och båg runt Borgvattnet tror jag inte ett dugg på. För egen del har jag haft väldigt märkliga upplevelser, men inte där. Mina upplevelser har kommit efteråt hemma och på jobbet. Om det är paranormalt vet jag inte, kanske anekdoter. Men upplevelser är det i högsta grad.

Ingen har väl hävdat att man inte kan ha märkliga upplevelser…?

Utan att det blir fel när man utan minsta substantiella grund påstår att det man upplevde skedde fysiskt i verkligheten, och förkastar alla extremt mer sannolika och rationella förklaringar, och hävdar det endast kan ha berott på nåt övernaturligt.
Citera
2024-09-07, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skelter
Det var det som gjorde Laxton bra för några år sedan. Inga överdramatiseringar, inget långsökt sökande efter orber (damm, malat, etc) och alltid försöka hitta logiska förklaringar.

Nu har dom fattat att man drar in mer stålar på att pracka på sin hobbymediala kärring-fanbase magiska stenar och skit.

Du som absolut inte tror på något paranormalt, hade du vågat köra "anden i glaset" på en sk hemsökt plats? Sen ställa respektlösa frågor och avsluta utan att säga hej då..
Jag är själv ingen ghost buster, men jag hade inte tagit risken.

Varför i hela friden skulle det vara nåt att vara rädd för, anden i glaset…?
Det finns inget som helst övernaturligt med det, utan den vetenskapliga teorin är brutalt extremt mer sannolik är något som helst övernaturligt. De som klabbar med glaset flyttar det själva medvetet, eller omedvetet med det som benämns den ideomotoriska effekten.

Tester har gjorts där man helt enkelt har förbundna ögon på deltagarna, och då kan de plötsligt inte hitta en enda bokstav rätt, det blir bara surr.

Når vi går i i kyrkor så påverkas vi av den ändrade atmostfären med den stora lokalen som vi normalt inte har runt oss, plus det att vi vanligen redan vet att vi äntrar en byggnad med en stark betydelse för de flesta. Det triggar våra sinnen och medvetet eller omedvetet skapar vi oss förväntningar.

Samma sak med Borgvattnet. I princip alla som gästat det stället har hört talas om de påstådda (men aldrig någonsin bekräftade spökerierna…) vilket triggar deras sinnen och skapar förväntningar etc.
Citera
2024-09-07, 19:29
Medlem
Det är tråkigt att Laxton låst sig vid teorin att det måste vara andar och ett liv efter detta. De nöjer sig inte med att det sker något konstigt i prästgården, de springer runt och ställer frågor ut i luften med övertygelsen att några andar, vad nu det skulle vara, finns där.

Men fakta är: Vi vet inte om det finns ett liv efter detta. Därför vet vi inte om ett eventuellt liv efter detta har med prästgården att göra.

Fakta är också: OM det finns ett liv efter detta så är det inte alls säkert att det finns andar i prästgården som kan höra på frågor och svara på dessa. Att gå runt i totalt mörker och säga "Är du en man", "Har du bott eller jobbat här i huset" liknar mest leken 20 frågor som gick på radio för herrans många år sedan. Det är ju på samma nivå som att fråga sina krukväxter om saker.

Fakta är också: Borgvattnets prästgård är både en myt och ett fenomen. Idag vet vi att det ska spöka på platsen och då blir varje knäpp i virket ett spöke. Således är detta en myt. Men alltför många helt vanliga människor har också sett och hört saker utöver det vanliga på platsen, till exempel Inga Flodin som såg kvinnorna i Gråterskornas rum. Kanske finns det ett konstigt fenomen i Borgvattnet som gör att man kan se och höra "andar", men varför låsa sig att det finns en andevärld där? Det kan ju bero på andra orsaker.
Citera
2024-09-07, 20:26
Medlem
Citat:
Varför i hela friden skulle det vara nåt att vara rädd för, anden i glaset…?
Det finns inget som helst övernaturligt med det, utan den vetenskapliga teorin är brutalt extremt mer sannolik är något som helst övernaturligt. De som klabbar med glaset flyttar det själva medvetet, eller omedvetet med det som benämns den ideomotoriska effekten.

.
För att, enligt vissa tokfransar, kan det som åkallas fästa sig vid personen som tex inte avslutar sessionen korrekt. Ungefär så har jag förstått det.

Om du inte är minsta orolig så gör något Scooby Doo-modigt, då! Och filma när du gör det. Det paranormala communityt törstar efter något mer nyskapande än det trötta försäkringskassanformuläret som Laxton rabblar upp vid varje spökjakt.

Det vore väl kul, va? Om du blev hemsökt av en osalig ande och motvilligt måste söka hjälp från ett medium att rena dig med salvia
Citera
2024-09-07, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Det är tråkigt att Laxton låst sig vid teorin att det måste vara andar och ett liv efter detta. De nöjer sig inte med att det sker något konstigt i prästgården, de springer runt och ställer frågor ut i luften med övertygelsen att några andar, vad nu det skulle vara, finns där.

Men fakta är: Vi vet inte om det finns ett liv efter detta. Därför vet vi inte om ett eventuellt liv efter detta har med prästgården att göra.

Fakta är också: OM det finns ett liv efter detta så är det inte alls säkert att det finns andar i prästgården som kan höra på frågor och svara på dessa. Att gå runt i totalt mörker och säga "Är du en man", "Har du bott eller jobbat här i huset" liknar mest leken 20 frågor som gick på radio för herrans många år sedan. Det är ju på samma nivå som att fråga sina krukväxter om saker.

Fakta är också: Borgvattnets prästgård är både en myt och ett fenomen. Idag vet vi att det ska spöka på platsen och då blir varje knäpp i virket ett spöke. Således är detta en myt. Men alltför många helt vanliga människor har också sett och hört saker utöver det vanliga på platsen, till exempel Inga Flodin som såg kvinnorna i Gråterskornas rum. Kanske finns det ett konstigt fenomen i Borgvattnet som gör att man kan se och höra "andar", men varför låsa sig att det finns en andevärld där? Det kan ju bero på andra orsaker.

Den överlägset mest sannolika orsaken är att folk får fantasier, och därför tycker de upplever saker där, just för att de hört talas om att det ska spöka där. Eller att det är efterkonstruktioner.

Seriös vetenskap är dessutom tämligen klara med att det inte finns nåt liv efter detta, ja i alla fall inte så som de troende påstår eller hoppas på. Det enda vetenskapligt belagda är att de ”byggstenar” som våra kroppar består av, återgår till naturen och recyklas på det viset. Man har helt enkelt inte funnit minsta anledning för att vi ska fortsätta tro på någon tes om ett liv efter detta. Vilket i sig är trist, för det är väl ändå nåt vi alla skulle önska fanns.
Citera
2024-09-07, 20:41
Medlem
Citat:
Ingen har väl hävdat att man inte kan ha märkliga upplevelser…?

Utan att det blir fel när man utan minsta substantiella grund påstår att det man upplevde skedde fysiskt i verkligheten, och förkastar alla extremt mer sannolika och rationella förklaringar, och hävdar det endast kan ha berott på nåt övernaturligt.

Om man har tagit reda på sannolika, rationella förklaringar men inte kan härleda det man upplevt till något som går att förklara. Är det då ok att tro att man upplevt något övernaturligt. Eller anser du att det är hjärnspöken ?
Citera
2024-09-07, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Om man har tagit reda på sannolika, rationella förklaringar men inte kan härleda det man upplevt till något som går att förklara. Är det då ok att tro att man upplevt något övernaturligt. Eller anser du att det är hjärnspöken ?

Givetvis kan man tro.

Dock är ju att tro inte nåt som styrker det man tycker sig ha upplevt till att bli nåt bevis för att det man upplevde var nåt som skedde i den fysiska verkligheten och inte kan förklaras på annat mer sannolikt logiskt och rationellt sättsätt än att det var nåt övernaturligt.

Så, ja, tro kan folk göra hur hårt de vill på att upplevelserna det tycker sig haft absolut måste ha varit övernaturliga, det blir ändå inget bevis för att det var nåt övernaturligt.

Det allra vanligaste är dock att de ”troende” direkt förkastar alla extremt mer sannolika, rationella och logiska förklaringar, för de VILL tro att det var nåt övernaturligt och påstår ofta att de VET att det var det. Allt givetvis utan seriösa bevis. Tro som sagt….
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2024-09-07 kl. 21:47.
Citera
2024-09-07, 22:27
Medlem
Citat:
Givetvis kan man tro.

Dock är ju att tro inte nåt som styrker det man tycker sig ha upplevt till att bli nåt bevis för att det man upplevde var nåt som skedde i den fysiska verkligheten och inte kan förklaras på annat mer sannolikt logiskt och rationellt sättsätt än att det var nåt övernaturligt.

Så, ja, tro kan folk göra hur hårt de vill på att upplevelserna det tycker sig haft absolut måste ha varit övernaturliga, det blir ändå inget bevis för att det var nåt övernaturligt.

Det allra vanligaste är dock att de ”troende” direkt förkastar alla extremt mer sannolika, rationella och logiska förklaringar, för de VILL tro att det var nåt övernaturligt och påstår ofta att de VET att det var det. Allt givetvis utan seriösa bevis. Tro som sagt….

Ser du på religion och de som tror på någon sorts gud med samma ögon ?
Citera
2024-09-08, 03:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Plastartikel
Jag håller med dig helt.
Personligen tycker jag inte dom känns så trovärdiga längre.

Tack.
De känns nu som om de skulle kunna sälja vad som helst för att casha in.
Citera
2024-09-08, 03:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyMeteorologen
Mest ploj och trams nu för tiden. Pengarna ska in.

Ja precis. Jag fattar att det de bedriver nu kostar pengar. Men de har tappat fotfästet. Ska du fortsätta casha in, så måste du leverera material och inte upprepa det och samtidigt inte investera i dyra resor, fastigheter och husbilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in