2017-02-09, 23:27
Medlem
Hej!

Går på gymnasiet och är väldigt duktig på webbutveckling.

Jag tänkte börja göra hemsidor till lokala butiker i min stad, butikerna jag fokuserar mest på är de nämnda i ämnet.

Min fråga är: Hur mycket kan man ta i betalt? (Du behöver ej vara insatt)

[Bortse ifrån hosting och domän]

Min första tanke var att ta 990kr första året, 790kr andra året, 690 år 3, 590kr år 4 och sedan fast kostnad på 290kr/år.

150kr/h för produktfotografering

Vad ingår?
Startsida, prislista, personliga frisörbeskrvningar, bokningsystem(en tillagd del, jag har ej kodat), produktsortiment, kontakt och platsuppgifter.
Kan säga att designen är i ytterst modern klass.

Är detta för lite betalt eller för mycket?

Tacksam för alla svar jag kan få!

Med vänlig hälsning
Citera
2017-02-09, 23:43
Medlem
https://klipptid.nu/
Citera
2017-02-09, 23:51
Bannlyst
Vem kollar frisörer på nätet? mer än eniro om man inte vet att det finns i närheten.

Det finns ju hur mycket frisörer som helst.
Citera
2017-02-10, 00:10
Medlem
RingInteSnutens avatar
Inte mycket tror jag, små frisörer och liknande använder väl snarare Facebook nu för tiden.

Dom flesta hemsidor idag är ju någon form av service, som klipptider.nu som länkade ovan.
Citera
2017-02-10, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blashkrack
Hej!

Går på gymnasiet och är väldigt duktig på webbutveckling.

Jag tänkte börja göra hemsidor till lokala butiker i min stad, butikerna jag fokuserar mest på är de nämnda i ämnet.

Min fråga är: Hur mycket kan man ta i betalt? (Du behöver ej vara insatt)

[Bortse ifrån hosting och domän]

Min första tanke var att ta 990kr första året, 790kr andra året, 690 år 3, 590kr år 4 och sedan fast kostnad på 290kr/år.

150kr/h för produktfotografering

Vad ingår?
Startsida, prislista, personliga frisörbeskrvningar, bokningsystem(en tillagd del, jag har ej kodat), produktsortiment, kontakt och platsuppgifter.
Kan säga att designen är i ytterst modern klass.

Är detta för lite betalt eller för mycket?

Tacksam för alla svar jag kan få!

Med vänlig hälsning

Första året, då produceras sidan, skall priset täcka kostnaden, men vad är det som du tänker ta betalt för kommande år?

Sedan just frisörer som är exemplet, det är knappast så lämpligt att ha mer än en eller möjligen några i samma bransch som finns på samma ort, det resulterar lätt i sidor som är i samma stil, fast företagen inte har någon samhörighet förutom branschen. Bättre att sprida marknadsföringen till diverse typer av lokala företag.
Citera
2017-02-10, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Vem kollar frisörer på nätet? mer än eniro om man inte vet att det finns i närheten.

Det finns ju hur mycket frisörer som helst.

Självklart är eniro första stället man kollar efter frisör.

MEN, vad får vissa salonger att sticka ut på Eniro? Jo att de har en hemsida.
Jag hade lätt valt frisören som har en hemsida där jag kan läsa om salongens och
Få en snabb presentation av frisörerna samt kunna boka online i en kalender.

Du svarar även på varför jag väljer att rikta mig till just frisörer. Det finns OTROLIGT många.
Citera
2017-02-10, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Första året, då produceras sidan, skall priset täcka kostnaden, men vad är det som du tänker ta betalt för kommande år?

Sedan just frisörer som är exemplet, det är knappast så lämpligt att ha mer än en eller möjligen några i samma bransch som finns på samma ort, det resulterar lätt i sidor som är i samma stil, fast företagen inte har någon samhörighet förutom branschen. Bättre att sprida marknadsföringen till diverse typer av lokala företag.

Exakt första året står (990kr) för kostnaden av mitt arbete. De andra kostnaderna är för underhåll och att jag uppdaterar sidan under året. Slutar en anställd, byter de öppettider, flyttar lokalen då ordnar jag det.

Eftersom alla salonger i nästan alla fall har behov av damma funktioner så kommer ju grund principen och skelettet av sidan att vara lika, men sen är det ju upp till mig att prestera och görs hemsidorna så unika och matchande salongerna som möjligt.

Men vad tror du? Är det bättre att ta en större summa en gång? Eller är redan 990kr för mycket? Läs gärna mitt svar över denna med.
Citera
2017-02-10, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Inte mycket tror jag, små frisörer och liknande använder väl snarare Facebook nu för tiden.

Dom flesta hemsidor idag är ju någon form av service, som klipptider.nu som länkade ovan.
Hänvisar till mitt svar till Wigdoll
Citera
2017-02-10, 08:16
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Men vad tror du? Är det bättre att ta en större summa en gång? Eller är redan 990kr för mycket? Läs gärna mitt svar över denna med.
Du tar en större summa som 3000-4000 kr för att göra sidanoch siten. Sen gör du underhåll och förändringar på löpande räkning som 300kr/tim.
Du kommer få extremt svårt att få ekonomi i det här men jag antar att du ser det som ett (tidsödande) extrajobb.
Citera
2017-02-10, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Du tar en större summa som 3000-4000 kr för att göra sidanoch siten. Sen gör du underhåll och förändringar på löpande räkning som 300kr/tim.
Du kommer få extremt svårt att få ekonomi i det här men jag antar att du ser det som ett (tidsödande) extrajobb.
Tack för ditt svar!

Hostingen och domänen kostar 1200kr om året så det täcker ju dem kostnaderna. Men tycker du att jag ska höja mina 990kr för arbetet? Är det för lite?

När jag gör underhåll och förändring så gör jag ju det hemma. Kan jag verkligen ta 300kr/h för ett arbete hemma?

Mvh
Citera
2017-02-10, 09:12
Medlem
Citat:
Exakt första året står (990kr) för kostnaden av mitt arbete. De andra kostnaderna är för underhåll och att jag uppdaterar sidan under året. Slutar en anställd, byter de öppettider, flyttar lokalen då ordnar jag det.

Eftersom alla salonger i nästan alla fall har behov av damma funktioner så kommer ju grund principen och skelettet av sidan att vara lika, men sen är det ju upp till mig att prestera och görs hemsidorna så unika och matchande salongerna som möjligt.

Om du skall tillämpa ett dylikt upplägg bör kostnaden för de kommande åren vara samma per år, det är ju mer troligt att det krävs ändringar efter tre år än efter det första. Anser dock att det är bättre att ta betalt för det du gör löpande, alltså en timdebitering för uppdateringar. Första året, alltså sidtillverkningsåret, måste rimligen få ett högre pris, hur många timmar räknar du med att lägga ned på en hemsida?
Citera
2017-02-10, 09:14
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Tack för ditt svar!

Hostingen och domänen kostar 1200kr om året så det täcker ju dem kostnaderna. Men tycker du att jag ska höja mina 990kr för arbetet? Är det för lite?

När jag gör underhåll och förändring så gör jag ju det hemma. Kan jag verkligen ta 300kr/h för ett arbete hemma?

Mvh
Du måste ju ta betalt så du tjänar pengar på det. Inte för att det bara är roligt. Risken är om du tar för lite betalt är att de ändrar och ändrar och sen ändrar sig igen. Och där sitter du sen och blir aldrig klar...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in