2017-02-09, 15:23
Medlem
Insperatuss avatar
Jag driver, vid sidan av min fasta anställning, ett eget företag inom webbdesign. Förra våren fick jag kontakt med ett enmansföretag som ville ha en ny webb. Vi hade flera möten och började skissa upp ett förslag live. Jag jobbade åtskilliga timmar med detta och siten är i dagsläget så gott som klar. Det enda som behövs är mer innehåll. Jag har varit på min klient flertalet gånger under sommaren och hösten i fjol om att han måste skriva klart texter så vi snart kan publicera siten.

Förra veckan ringde han och sa att han stött på en annan frilansare som kommit med förslag på hur han kan förbättra sin nuvarande site (alltså den som är uppe i dagsläget, inte den opublicerade som jag byggt). Han hade nappat på detta och begärt in en offert från denne frilansare. Jag kollade igenom dennes portfolio och det verkar vara någon som jobbar på samma sätt som mig, dvs designar och bygger hela siten. Från början trodde jag att han hade pratat med någon slags strateg som vi skulle inkludera i designprocessen. Så var alltså inte fallet.

Min fråga är: Hur skulle ni gått vidare med detta? Just nu känner jag mig blåst. Visst händer det att man tar kunder från varandra, men hur blir det när man gör det mitt i ett jobb på detta sätt? Ska jag bara fakturera honom för den tid jag lagt hittils? Jag vill samtidigt hålla mig väl med denna herre då han har ett stort kontaktnät.

Tacksam för input!
Senast redigerad av Insperatus 2017-02-09 kl. 15:49.
Citera
2017-02-09, 16:02
Medlem
Du ska ta betalt för arbetet du har utfört sedan skicka koden.
Citera
2017-02-09, 16:07
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insperatus
Ska jag bara fakturera honom för den tid jag lagt hittils? Jag vill samtidigt hålla mig väl med denna herre då han har ett stort kontaktnät.
Självklart ska du fakturera och leverera vad du har i dagsläget. Om han blir missnöjd eller upprörd över det så är han ingen att göra affärer med ändå.
Citera
2017-02-09, 16:35
Medlem
Det är lite svårt att säga. Spontant vill jag säga att du självfallet ska ha betalt för det du gjort hittills, men det är inte helt självklart. Det beror lite på omständigheter.

Det du du ska ta som ärdom är att göra klart vad som gäller i förväg i framtiden. Det ska inte finnas några frågetecken.
Citera
2017-02-09, 18:59
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Jag driver, vid sidan av min fasta anställning, ett eget företag inom webbdesign. Förra våren fick jag kontakt med ett enmansföretag som ville ha en ny webb. Vi hade flera möten och började skissa upp ett förslag live. Jag jobbade åtskilliga timmar med detta och siten är i dagsläget så gott som klar. Det enda som behövs är mer innehåll. Jag har varit på min klient flertalet gånger under sommaren och hösten i fjol om att han måste skriva klart texter så vi snart kan publicera siten.

Förra veckan ringde han och sa att han stött på en annan frilansare som kommit med förslag på hur han kan förbättra sin nuvarande site (alltså den som är uppe i dagsläget, inte den opublicerade som jag byggt). Han hade nappat på detta och begärt in en offert från denne frilansare. Jag kollade igenom dennes portfolio och det verkar vara någon som jobbar på samma sätt som mig, dvs designar och bygger hela siten. Från början trodde jag att han hade pratat med någon slags strateg som vi skulle inkludera i designprocessen. Så var alltså inte fallet.

Min fråga är: Hur skulle ni gått vidare med detta? Just nu känner jag mig blåst. Visst händer det att man tar kunder från varandra, men hur blir det när man gör det mitt i ett jobb på detta sätt? Ska jag bara fakturera honom för den tid jag lagt hittils? Jag vill samtidigt hålla mig väl med denna herre då han har ett stort kontaktnät.

Tacksam för input!

Vad har ni för avtal? Om ni inte har avtalat något om vad som händer vid ånger så blir det svårt att ställa krav på betalning. Avtalad timlön? Eller bara betalning vid slutförd produkt? Vad avtalen säger kommer avgöra hur stora krav du kan ställa.

Skickar du betalningskrav och ni inte har ett avtal där kostnader och liknande finns reglerade skulle man kunna likställa det med en bluffaktura trots att du har lagt ner arbete på det.

Moraliskt kan man anse att kunden borde betala för den tiden som han nu effektiv slösat bort för dig.
Citera
2017-02-09, 19:15
Medlem
Citat:

Tacksam för input!

Det viktiga kommer vara ifall ni skrev avtal eller inte.
Ifall inte är du körd, du kan ju dock prata med kunden och förklara att du faktiskt har lagt ner mycket tid på det uppdraget du hade och är han normalt funtad och förstår detta och betalar för vad du gjort, är han ett svin som många är säger han fuck you.

Tog du jobbet svart??

Fråga: Vad kostar det idag att få en hyfsad hemsida från en webbdesigner??
Citera
2017-02-10, 10:26
Medlem
Insperatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Vad har ni för avtal? Om ni inte har avtalat något om vad som händer vid ånger så blir det svårt att ställa krav på betalning. Avtalad timlön? Eller bara betalning vid slutförd produkt? Vad avtalen säger kommer avgöra hur stora krav du kan ställa.

Skickar du betalningskrav och ni inte har ett avtal där kostnader och liknande finns reglerade skulle man kunna likställa det med en bluffaktura trots att du har lagt ner arbete på det.

Moraliskt kan man anse att kunden borde betala för den tiden som han nu effektiv slösat bort för dig.

Vi har egentligen bara ingått ett muntligt avtal om vad som ska göras och ett ungefärligt slutpris. Eftersom just denna gubbe är av typen "mardrömskund" för en webbdesigner så ser jag egentligen inget behov av att fortsätta jobba med honom. Han lägger sig i sånt han inte förstår sig på och lever i en värld där en webbsida ser ut som de gjorde 2001. Det enda jag vill är att avsluta på ett snyggt sätt och få ersättning för all tid jag lagt ned

Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Det viktiga kommer vara ifall ni skrev avtal eller inte.
Ifall inte är du körd, du kan ju dock prata med kunden och förklara att du faktiskt har lagt ner mycket tid på det uppdraget du hade och är han normalt funtad och förstår detta och betalar för vad du gjort, är han ett svin som många är säger han fuck you.

Tog du jobbet svart??

Fråga: Vad kostar det idag att få en hyfsad hemsida från en webbdesigner??

Det kanske är det bästa att sitta ner och förklara att det faktiskt tagit mycket tid. Ibland har många kunder mentaliteten att "Det där gör du väl snabbt, det är ju datan som gör jobbet nuförtiden".

Jag jobbar bara vitt. Vad en webb kostar varierar mycket. En större byrå bemödar sig inte med webbar under 50k. I mitt fall brukar det dock ligga mellan 10-20k för lite större siter.
Citera
2017-02-10, 13:33
Medlem
studioxswes avatar
Jag tror nog du har svarat på frågan själv, du behöver bedöma dels hur mycket du tycker att du kan ta betalt för det jobbet du gjort, dvs hur mycket av det du gjort som du tror kunden bedömt att han vill betala.

Dels måste du bestämma hur mycket timkostnaden ska bli, beroende på hur mån du är att ha just den kunden kvar.

Även om han har ett bra kontaktnät så verkar det ju inte som du ska få tillgång till det då du redan "blivit av" med uppdraget.

Visst är det bra att ha avtal men min erfarenhet (har byggt en del avancerade siter) är att detta inte per automatik hade löst situationen du är i.

Jag skulle maila över ett förslag och sen ta ett snack helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in