Jag driver, vid sidan av min fasta anställning, ett eget företag inom webbdesign. Förra våren fick jag kontakt med ett enmansföretag som ville ha en ny webb. Vi hade flera möten och började skissa upp ett förslag live. Jag jobbade åtskilliga timmar med detta och siten är i dagsläget så gott som klar. Det enda som behövs är mer innehåll. Jag har varit på min klient flertalet gånger under sommaren och hösten i fjol om att han måste skriva klart texter så vi snart kan publicera siten.
Förra veckan ringde han och sa att han stött på en annan frilansare som kommit med förslag på hur han kan förbättra sin nuvarande site (alltså den som är uppe i dagsläget, inte den opublicerade som jag byggt). Han hade nappat på detta och begärt in en offert från denne frilansare. Jag kollade igenom dennes portfolio och det verkar vara någon som jobbar på samma sätt som mig, dvs designar och bygger hela siten. Från början trodde jag att han hade pratat med någon slags strateg som vi skulle inkludera i designprocessen. Så var alltså inte fallet.
Min fråga är: Hur skulle ni gått vidare med detta? Just nu känner jag mig blåst. Visst händer det att man tar kunder från varandra, men hur blir det när man gör det mitt i ett jobb på detta sätt? Ska jag bara fakturera honom för den tid jag lagt hittils? Jag vill samtidigt hålla mig väl med denna herre då han har ett stort kontaktnät.
Tacksam för input!