2017-02-09, 12:44
Medlem
Hejsan,

Jag är nyinflyttad till Falkenberg från Kalmar och ursprungligen från Uppsala. Kan inte tänka mig att man måste ha vinterdäcken lika länge här som där uppe.

Denna vinter då, januari - mars 2017, i Falkenberg ser väldigt svag ut.

Hur gör ni som bor i Falkenberg eller trakten, tar ni dom tidigare eller kör ni och sliter dubbarna ända till sista mars?

Med vänlig hälsning, RiHjD.
Citera
2017-02-09, 12:47
Medlem
tzjs avatar
Vänta tills du ser att väglaget är tillräckligt bra för sommardäck. Nära havet så kommer det kall luft som lätt fryser på snabbt. Jag bor på västkusten också, och väntar tills jag är säker på att sommardäck är ok att byta till. Finns inga exakta datum när det gäller väder.
Citera
2017-02-09, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Vänta tills du ser att väglaget är tillräckligt bra för sommardäck. Nära havet så kommer det kall luft som lätt fryser på snabbt. Jag bor på västkusten också, och väntar tills jag är säker på att sommardäck är ok att byta till. Finns inga exakta datum när det gäller väder.

Ok, vad tror du om i år då? Var på v-kusten bor du?
Citera
2017-02-09, 14:31
Medlem
Sommardäck är avsett för temperaturer över +5 C.
Så det kan vara bra att vänta tills det verka ligga stabilt kring +5 åtminstone, nu verkar det även var minus grader där du bor.
Citera
2017-02-09, 14:40
Medlem
ormbitens avatar
Nu bor jag ju visserligen inte i Falkenberg, men jag bor på typ samma breddgrad, fast på ostkusten.

Mina vinterdäck brukar åka av runt den 5-10 mars... (plus eller minus en vecka beroende på väder).

Det är inte många dagar den här vintern som jag har känt ett behov av vinterdäck.
Citera
2017-02-09, 15:18
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiHjD
Hejsan,

Jag är nyinflyttad till Falkenberg från Kalmar och ursprungligen från Uppsala. Kan inte tänka mig att man måste ha vinterdäcken lika länge här som där uppe.

Denna vinter då, januari - mars 2017, i Falkenberg ser väldigt svag ut.

Hur gör ni som bor i Falkenberg eller trakten, tar ni dom tidigare eller kör ni och sliter dubbarna ända till sista mars?

Med vänlig hälsning, RiHjD.

Du har all info här:

http://www.transportstyrelsen.se/vinterdack
Citera
2017-02-09, 17:19
Medlem
snivlems avatar
On topic: ja när vädret tillåter, speciellt väglaget, är du för tidigt ute kan du bli tvungen att göra om arbetet om du måste använda bilen.

Off-topic: alla dagar i veckan, förutom torsdagar mellan 14:15 till 17:07 ... då får man fängelse..iallafall är det så i borås, borde va samma i falkenberg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in