2017-02-08, 23:09
Medlem
Belavias avatar
Något som har slagit mig är hur stort forum flashback är relativt befolkningen.

Över EN miljon medlemmar får man nog anse vara otroligt många!

Dessa användare är helt anonyma, helt fria att tycka och tänka precis vad de vill.

Som flashbacks slogan säger "Yttrandefrihet på riktigt"

Ingen agenda, inga pengar, ingen status eller karriärmöjlighet påverkar det vi skriver här, just därför att det inte finns några sådana styrmedel.

Så anledningen att skriva anonymt här om man vill positionera sig torde vara relativt meningslöst.

Forumet är istället uppbyggt för att man ska dela med sig naket och ofiltrerat av sina tankar/analyser/åsikter.

Ingen tjänar således på att ge en värre bild av verkligheten än sådan som den faktiskt ter sig!

Ändå läser vi här nästan enbart om elände! Tråd efter tråd är ju mardrömsbeskrivningar!

Trådarna som är populärast handlar om "systemkollaps", "varför vill politikerna förstöra Sverige", "islamiseringen" "mediakriget", och alla trådar är nattsvarta mer eller mindre!

Men vad tänker politiker och journalister när de läser här? För det gör de garanterat!

Tänker de bara att det är en miljon galningar utan minsta förankring i verkligheten som hänger på flashback, eller hur fan tänker dom?

För om de har minsta respekt för forumet, så borde de ha världens panik!
Senast redigerad av Belavia 2017-02-08 kl. 23:20.
Citera
2017-02-08, 23:20
Medlem
4yoonlys avatar
Det kan man undra... men 1 miljon konton är inte lika med 1 miljon användare/personer... gissar möjligen 100.000-150.000 tusen "riktiga användare"... men det kanske någon med mera insikt bakom FB kan svara på...
Citera
2017-02-08, 23:22
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Ingen tjänar således på att ge en värre bild av verkligheten än sådan som den faktiskt ter sig!

Ändå läser vi här nästan enbart om elände, tråd efter tråd är ju mardrömsbeskrivningar. Då börjar åtminstone jag inse hur jävla snett ute vi är i det här landet!

Trådarna som är populärast handlar ju om "systemkollaps", "varför vill politikerna förstöra Sverige", "islamiseringen" "mediakriget", och alla trådar är nattsvarta mer eller mindre!

Men vad tänker politiker och journalister när de läser här? För det gör de garanterat!

Tänker de bara att det är en miljon galningar utan minsta förankring i verkligheten som hänger på flashback, eller hur fan tänker dom?

För om de har minsta respekt för forumet, så borde de ha världens panik!
De känner igen sådana trådar för vad de är: propaganda. Du kanske har missat detta, men det finns personer och organisationer som vill sprida falska bilder av verkligheten för att därigenom påverka hur individer och organisationer, inklusive stater, agerar.
Citera
2017-02-08, 23:26
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Det kan man undra... men 1 miljon konton är inte lika med 1 miljon användare/personer... gissar möjligen 100.000-150.000 tusen "riktiga användare"... men det kanske någon med mera insikt bakom FB kan svara på...

Du har nog rätt, men det var en parentes i sammanhanget!

Jag ville bara understryka att forumet är STORT och det rymmer ALLA samhällsgrupper, och att folk från ALLA geografiska platser i Sverige finns representerade!

I Opinion live sa de ju senast att om man vill ha reda på hur någon händelse utspelats, så går man in på flashback.

En annan gång hörde jag att flashback var en temperaturmätare i samtiden.

Kort och gott, det är ett betydelsefullt forum, även om inte hela miljonen användare sitter och skriver här på "politik inrikes" direkt.
Citera
2017-02-08, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clayton80
De känner igen sådana trådar för vad de är: propaganda. Du kanske har missat detta, men det finns personer och organisationer som vill sprida falska bilder av verkligheten för att därigenom påverka hur individer och organisationer, inklusive stater, agerar.

Dessa personer och organisationer förmår alltså tusentals svenskar att ge sig in på flashback och dela obestridliga bevis på att landet är åt helvete?

Har ryssarna plockat ihop någon sorts hypnosmaskin eller vad är hypotesen?
Citera
2017-02-08, 23:33
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Du har nog rätt, men det var en parentes i sammanhanget!

Jag ville bara understryka att forumet är STORT och det rymmer ALLA samhällsgrupper, och att folk från ALLA geografiska platser i Sverige finns representerade!

I Opinion live sa de ju senast att om man vill ha reda på hur någon händelse utspelats, så går man in på flashback.

En annan gång hörde jag att flashback var en temperaturmätare i samtiden.

Kort och gott, det är ett betydelsefullt forum, även om inte hela miljonen användare sitter och skriver här på "politik inrikes" direkt.

Japp så är det... det är dock fler och fler som inser detta... och detta underground forum (som det var när det startades, vad jag minns mesta dels droger, brott, nazism vilket även då var roligt att läsa om även om man höll på med något av det) är inte lika underground längre...

Men det blir väldigt mycket spekulation antar jag då det troligen inte kommer vara någon MSM journalist som kommer svara denna tråd misstänker jag... även om dom läser den... tyvärr...
Citera
2017-02-08, 23:35
Medlem
crawlys avatar
Det hänvisas ju alltid till Flashback som en nazistisk hatsajt ungefär, vilket är otroligt missvisande då alla faktiskt möts här under hyfsat ordnade former. Jag har heller aldrig upplevt någon speciell vinkling åt varken höger eller vänster på Flashback. Snarare då en lutning på den andra axeln mot det lite *förbjudna* jämfört med liknande försök till forum av mer familjekaraktär.
Visst det är mycket tjafs i vissa trådar och forumdelar, men helt seriöst - på hur många forum möts allt från datornördar, fotografer, historieintresserade, rasister, kommunister, svenne bananer, yrkeskriminella osv. Ganska coolt när man tänker efter. Cred till moderatorerna som lyckas hålla ordning på det gänget också...
Jag har aldrig använt droger (och kommer troligtvis inte heller göra det), men kan ändå fastna i otroliga tripprapporter från någon som använt hallucinogener. Var annars kan man läsa om det? Samma sak med alla privatspanare som gräver fram fakta om märkliga försvinnanden osv. Hittar man inte informationen i vanliga tidningar kan man som oftast hitta den här.

När det gäller konflikterna som uppstår mellan olika politiska grupperingar tror jag också att Flashback har en otrolig styrka i mångfalden av åsikter. För nånstans vill vi alla samma sak; ha ett bra liv för oss själva och våra nära och kära. Och vi har säkert saker vi kan lära av varandra, oavsett hur långt ifrån varandra vi kan tyckas stå, och det skapas ofta bra diskussioner mellan de mest hårdföra motståndare; i alla fall när moderatorerna sållat bort de värsta kommentarerna.

Sen finns det så klart alltid människor vi inte tycker om; åsikter och intressen vi tycker är sjuka, men att censurera dom gör inte att dom försvinner och även här tycker jag att Flashback hittat en bra nivå för det mesta.

Anonymiteten är också jätteviktig för den innebär att människor som annars stängs ute från debatten pga sina jobb eller annat faktiskt kan vara med. Det finns säkert också vanliga journalister och politiker som skriver vad de egentligen tycker här.
Citera
2017-02-08, 23:38
Medlem
Belavias avatar
Citat:

Majoriteten på flashback, dvs Svenskar som beskriver sin del av verkligheten från sin del av landet stör ut ALLA försökt till propaganda här!

Säg att 99% är folk utan propagandasyfte, människor som delar med sig objektivt och vill förstå sin samtid.

Om den sista procenten är propaganda så skulle den dessutom spreta åt alla håll!

inte som MSM, vars propaganda alltid är åt samma håll.

Här skulle iså fall både vänsterextrem och högerextrem propaganda spridas, just eftersom sidan är oberoende och fri.

Men oavsett det, så stör massan ut alla seriösa sådana försök. Även om de bara hade varit riktade åt ett håll. Därför tror jag inte ens det är EN procent! Eventuella lobbyister vet att det är lönlöst!
Senast redigerad av Belavia 2017-02-08 kl. 23:44.
Citera
2017-02-08, 23:44
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nidvild
Har ryssarna plockat ihop någon sorts hypnosmaskin eller vad är hypotesen?

Japp. Allt som skrivs i tidningar eller på sajter som saknar presstöd är sanktionerat av ryssen. Små svettiga ryssfinansierade hackers som sitter i skenet av gamla crt skärmar i bunkerliknande komplex djupt under den sibiriska tundran.
Citera
2017-02-08, 23:44
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Majoriteten på flashback, dvs Svenskar som beskriver sin del av verkligheten från sin del av landet stör ut ALLA försökt till propaganda här!

Säg att 99% är folk utan propagandasyfte, människor som delar med sig objektivt och vill förstå sin samtid.

Om den sista procenten är propaganda så skulle den dessutom spreta åt alla håll!

inte som MSM, vars propaganda alltid är åt samma håll.

Här skulle iså fall både vänsterextrem och högerextrem propaganda spridas, just eftersom sidan är oberoende och fri.

Men oavsett det, så stör massan ut alla seriösa sådana försök. Även om de bara hade varit riktade åt ett håll. Därför tror jag inte ens det är EN procent!
Om du faktiskt tror detta är du synnerligen naiv och ett lätt offer för propaganda.

Särskilt i forumdelen om politik är det alldeles uppenbart att olika försök till spridning av propaganda förekommer i stor utsträckning. Sedan finns det förstås forumdelar där det inte är så, av naturliga skäl, men just i politikunderforumet är det löjligt uppenbart.
Citera
2017-02-08, 23:53
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Om du faktiskt tror detta är du synnerligen naiv och ett lätt offer för propaganda.

Särskilt i forumdelen om politik är det alldeles uppenbart att olika försök till spridning av propaganda förekommer i stor utsträckning. Sedan finns det förstås forumdelar där det inte är så, av naturliga skäl, men just i politikunderforumet är det löjligt uppenbart.

Med över en miljon medlemmar, så borde du med lätthet kunna ge mig några användare som ägnar sig åt propaganda då?

Säg 5 användare, de får ha vilken agenda som helst, höger som vänsterextrem, men det måste vara tydligt att det inte är deras egen nakna, transparenta uppfattning, utan en medveten vinklad agenda.

Ge mig några aktiva användare, kanske från de trådar som är mest populära just nu?

Två trådar handlar om Sveriges kollaps just nu, en om Sveriges "systemkollaps" och en om varför politiker medvetet vill driva Sverige mot kollaps!

Jag är ledsen, men det här är folkets röster, det är så här illa det är!

Jag skulle också önska att det var propagandatrådar! Du får hemskt gärna motbevisa mig!
Senast redigerad av Belavia 2017-02-08 kl. 23:57.
Citera
2017-02-09, 00:04
Medlem
blue_no1s avatar
Citat:
Med över en miljon medlemmar, så borde du med lätthet kunna ge mig några användare som ägnar sig åt propaganda då?

Säg 5 användare, de får ha vilken agenda som helst, höger som vänsterextrem, men det måste vara tydligt att det inte är deras egen nakna, transparenta uppfattning, utan en medveten vinklad agenda.

Ge mig några aktiva användare, kanske från de trådar som är mest populära just nu?

Två trådar handlar om Sveriges kollaps just nu, en om Sveriges "systemkollaps" och en om varför politiker medvetet vill driva Sverige mot kollaps!

Jag är ledsen, men det här är folkets röster, det är så här illa det är!

Jag skulle också önska att det var propagandatrådar! Du får hemskt gärna motbevisa mig!

journalist eller polis kanske?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in