2017-02-09, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swesubmovie
Dåligt med utförlig information....

Till och börja med varför ska du nolla motorn?

Och sen för de andra är de kamrem eller kamkedja på motorn?

Ifall de är kamkedja så ska du inte behöva göra nånting alls om inte kedjan har gått sönder eller behover bytas, är de kamrem så ska du byta kamrem, spännrullen, vattenpump...

Aja om jag ska förklara tillvägagångssätt på hur man byter kamrem så ska du haka av kamrem men och ta bort den, för att sedan dra runt kamaxel till markeringen som brukar finnas på kamaxeln, fattas markeringen så blir de 1000 gånger svårare, samma sak med vevaxeln, du måste dra runt vevaxeln till rätt markering, både markeringen på kamaxel och vevaxeln ska stå rakt upp så att dom är i schakt med varandra.

Men var noga med de också, sen efter du ha fått dom i rätt läge, så måste du byta spännrullen och vattenpumpen...

Var noga med att spänna kamrem men rätt, inte för löst men inte stenhårt, blir den för lös finns de risk att kam remmen kuggar över, och spänner du för hårt så kan kamrem men gå av,

Är du inte riktigt 100% säker på att du har får till de så bör du lämna in den på verkstad...

De värsta som kan hända ifall du gör fel är att motorn kan gå sönder, t.ex. att en ventil går sönder osv

Ska byta topplockspackning på den, har sökt runt lite men hittar blandad information så var inte helt säker på hur det skulle utföras.

Men nu tror jag att jag förstår iallafall.

Bilen har en kedja och ej rem
Citera
2017-02-09, 15:16
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutspel
Ska byta topplockspackning på den, har sökt runt lite men hittar blandad information så var inte helt säker på hur det skulle utföras.

Men nu tror jag att jag förstår iallafall.

Bilen har en kedja och ej rem
Hmm,är det bara jag,eller ska man inte plana toppen också när man byter topplockspackningen?

Kolla igenom ventiler och ventlstyrningar?
(byta om några är dåliga..)

A,ja,lycka till!
Citera
2017-02-09, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Hmm,är det bara jag,eller ska man inte plana toppen också när man byter topplockspackningen?

Kolla igenom ventiler och ventlstyrningar?
(byta om några är dåliga..)

A,ja,lycka till!

Jo ska plana toppen när den är av.
Citera
2017-02-09, 18:27
Medlem
Citat:
Jo ska plana toppen när den är av.

Kolla avstånden i ventil spelet så att de stämmer när du ändå är igång
Citera
2017-02-09, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swesubmovie
Kolla avstånden i ventil spelet så att de stämmer när du ändå är igång

Det ska göras Om någon har nåt mer man kan göra medans toppen är uppe vore tacksamt. Ska även köpa sotningssats.
Citera
2017-02-09, 20:29
Medlem
Larseverts avatar
Citat:
Det ska göras Om någon har nåt mer man kan göra medans toppen är uppe vore tacksamt. Ska även köpa sotningssats.

Det är väl hydrauliska lyftare på en sådan motor så kolla ventilspel verkar överkurs. Skaffa en verkstadshandbok, den kommer du ha glädje av. Det mest nyttiga i den här tråden skrev generalknase, läs det.
Citera
2017-02-09, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsevert
Det är väl hydrauliska lyftare på en sådan motor så kolla ventilspel verkar överkurs. Skaffa en verkstadshandbok, den kommer du ha glädje av. Det mest nyttiga i den här tråden skrev generalknase, läs det.

Har funderarat länge på att skaffa en kopia av Haynes. Men samtidigt så har man ju WIS
Citera
2017-02-09, 22:41
Medlem
Citat:
Har funderarat länge på att skaffa en kopia av Haynes. Men samtidigt så har man ju WIS

Har du WIS så är det ju bara att följa instruktionerna i "demontering av cylinderhuvud i bil" och "montering av cylinderhuvud i bil", där står det även hur du nollar motorn.

Ska du byta topplockspackning så kan det också vara vettigt att mäta upp kamkedjesträckaren och vid behov passa på att byta drivdelssatsen samtidigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in