2017-02-08, 20:43
Medlem
http://www.trelleborgsallehanda.se/trelleborg/klarberg-fick-fel-i-ratten/

"Per Klarberg (SD) överklagade i början av förra sommaren kommunfullmäktiges beslut att gå i borgen för nyanlända som fått uppehållstillstånd men saknar hyreskontrakt. Syftet var att underlätta för nyanlända, som står långt från bostadsmarknaden, att få en bostad.

Per Klarberg menade att beslutet strider mot kommunallagens likställighetsprincip, eftersom det enligt honom ”behandlar kommunmedlemmar olika beroende på deras etnicitet och nationalitet”.

Förvaltningsrätten ger dock Trelleborgs kommun rätt. Enligt förvaltningsrätten kan kommuner särbehandla vissa invånare som har svårt att etablera sig på bostadsmarknaden, och det gäller oavsett om det är fråga om nyanlända eller de som bott längre i kommunen. Man måste dock i varje fall göra en individuell bedömning."

Läs mer på tidningens hemsida.
Rätt eller fel?
Citera
2017-02-08, 20:50
Medlem
Fritt fram för ungdomar som har svårt att hitta boende då?

Eller kanske inte är så intressant om de är svenskar (då syftar jag inte ens på purvita utan andra och tredje generations invadrare födda inhemskt)

Nu vet jag iofs ingenting om trelleborgs bostadsmarknad och det kanske inte är så illa som den är i andra städer...

Kommer en kommer flera, bara vänta in andra kommuner att haka på och fortsätta titta på förfallet
Citera
2017-02-08, 20:52
Medlem
Jag är runt 40 år, har stått i kö i ca 3 år, helt prickfri. Så det är inte jätte lätt att få lgh. Jag fick höra av en vän att nyanlända går före i kön, det är dock inget jag vet med 100% säkerhet.
Citera
2017-02-08, 22:04
Moderator
Diagorass avatar
Eftersom kommunen betalar hyran för dem också blir det ännu mera vinst för invånarna i Trelleborgs kommun.
Senast redigerad av Diagoras 2017-02-08 kl. 22:30.
Citera
2017-02-08, 22:27
Medlem
8711s avatar
För jävligt. Varför är det bara viktigt gällande "nyanlända"? Varför gäller det inte alla som har det väldigt svårt? Alla som är hemlösa, bostadslösa, fattiga, har betalningsanmärkningar, stått i kö i evigheter men inte fått någon bostad osv osv. Varför är det bara den nya adeln, invandrare, som har dessa enorma förmåner? Alla som levt här hela liven då och är födda här och är etniska svenskar, när ska dessa personer få samma hjälp som dessa som nyss satt sin utländska fot i det här landet och ska ha alla förmåner direkt utan att ha bidragit med en krona.

Det är så man vill spy!! Så oerhört unket och totalt för jävligt. Det borde vara helt tvärtom.
Senast redigerad av 8711 2017-02-08 kl. 22:30.
Citera
2017-02-09, 06:36
Moderator
Siegfrids avatar
Rubrik förtydligad, det är alltså kommunen som går i borgen för de nyanlända och inte tvärtom.
/Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in