2017-02-08, 18:11
Medlem
Hej, jag undrar om jag har ritat ut krafterna rätt och hur jag ska komma vidare isåfall.

http://imgur.com/a/YIMR0

Tacksam på förhand!
Citera
2017-02-08, 18:27
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaresmask
Hej, jag undrar om jag har ritat ut krafterna rätt och hur jag ska komma vidare isåfall.

http://imgur.com/a/YIMR0

Tacksam på förhand!

Rör sig bilen åt vänster? Om så, varför pekar accelerationen a åt höger?

Vilken typ av typ av referenssystem tänker du använda? Markbundet eller bilförankrat system?
Citera
2017-02-08, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Rör sig bilen åt vänster? Om så, varför pekar accelerationen a åt höger?

Vilken typ av typ av referenssystem tänker du använda? Markbundet eller bilförankrat system?

Nej, bilen rör sig framåt dvs åt höger. Det är bara jag som ritar dåligt

Förstår inte riktigt vad du menar med det sistnämnda. Tänkte använda Newtons andra lag efter att ha ritat upp alla krafter.
Citera
2017-02-08, 18:38
Medlem
vet inte riktigt vilken nivå du är på... men

Frilägg bilen från vägbanan.

Du ska lägga kraften mellan bakhjulet och vägbanan. Sedan kan du se vilken kraft som krävs och för acceleration a. och sedan vilket moment det blir och och vilket moment som krävs för att lyfta framhjulet.
Citera
2017-02-08, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trains
vet inte riktigt vilken nivå du är på... men

Frilägg bilen från vägbanan.

Du ska lägga kraften mellan bakhjulet och vägbanan. Sedan kan du se vilken kraft som krävs och för acceleration a. och sedan vilket moment det blir och och vilket moment som krävs för att lyfta framhjulet.

Menar du tröghetskraften då?
Citera
2017-02-08, 19:14
Medlem
Nails avatar
Citat:
Nej, bilen rör sig framåt dvs åt höger. Det är bara jag som ritar dåligt

Förstår inte riktigt vad du menar med det sistnämnda. Tänkte använda Newtons andra lag efter att ha ritat upp alla krafter.

Newtons rörelselagar förutsätter att du beskriver rörelsen i ett inertialsystem. Välj alltså ett referenssystem (~koordinatsystem) förankrat i vägbanan och stryk tröghetskraften!

Fler frågor: Hur är friktionskrafterna på bilens drivhjul riktade då bilen accelererar åt höger? Vilken typ av drivning krävs för att få framhjulen att lätta?
Citera
2017-02-08, 19:23
Medlem
Citat:
Newtons rörelselagar förutsätter att du beskriver rörelsen i ett inertialsystem. Välj alltså ett referenssystem (~koordinatsystem) förankrat i vägbanan och stryk tröghetskraften!

Fler frågor: Hur är friktionskrafterna på bilens drivhjul riktade då bilen accelererar åt höger? Vilken typ av drivning krävs för att få framhjulen att lätta?

Friktionskraften på bilens framhjul borde vara riktat framåt (höger) och bakhjulet riktat bakåt (vänster)?
Citera
2017-02-08, 19:30
Medlem
Nails avatar
Citat:
Friktionskraften på bilens framhjul borde vara riktat framåt (höger) och bakhjulet riktat bakåt (vänster)?

Är bilen framhjulsdriven eller bakhjulsdriven?
Citera
2017-02-08, 19:33
Medlem
Citat:
Är bilen framhjulsdriven eller bakhjulsdriven?

Framhjulsdriven?
Citera
2017-02-08, 19:46
Medlem
Nails avatar
Citat:
Framhjulsdriven?

Du kan lyfta bakhjulen på en sådan bil genom att tvärbromsa, men du kan inte lyfta framhjulen hur hårt du än accar.
Citera
2017-02-08, 19:49
Medlem
Citat:
Du kan lyfta bakhjulen på en sådan bil genom att tvärbromsa, men du kan inte lyfta framhjulen hur hårt du än accar.

Jaha okej

Men vad gör vi nu då?
Citera
2017-02-08, 20:15
Medlem
Nails avatar
Citat:
Jaha okej

Men vad gör vi nu då?

Bilen bör vara bakhjulsdriven, så gör en korrekt friläggning!
Verkande krafter:
drivkraft (friktionskraft) F verkande på bakhjulen, EN normalkraft verkande på framhjulen, EN ANNAN verkande på bakhjulen, plus tyngdkraften mg på given plats förstås.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in