2017-02-08, 17:45
Medlem
TextTvs avatar
Hej,

Jag planerar att starta ett konsultbolag som primärt kommer att arbeta mot bostadsrättsföreningar och hyresvärdar. Om jag ser behov hos mina kunder som jag själv inte kan hjälpa dem med hur kan jag tjäna pengar på att leda dessa kunder till samarbetspartners?

Anta jag rekommenderar mina hyresvärdskunder en specifik saneringsfirma varje gång jag ser detta behov, tycker ni att jag ska försöka få en slant av firman för varje gång de får en kund av mig eller procent på själva jobbet? Hur tycker ni jag ska approacha potentiella samarbetsparners?

Vore tacksam för råd.

Med vänlig hälsning,
TextTv
Citera
2017-02-12, 21:48
Medlem
rawsezxs avatar
Det är oftast mkt svårt att i en sådan situation (rent praktiskt) som du sitter i upprätta nån form av avtal i sådana arbeten.

Jag skulle istället satsa på ett muntligt bilateralt avtal som ni båda har gagn av i dess enklare form.

Dvs som människor gör i allmänt i sådana här situationer - man rekommenderar folk och dom i sin tur (om man är bra på sitt hantverk/jobb) rekommenderar en annan.

Tänk också på att din rekommendation inte anses genuin av din kund om det uppenbart ligger pengar bakom din rekommendation.

Sedan att få en hantverkare att komma till ett mindre jobb där han dessutom måste hålla en lägre vinst genom att ge dig pengar för arbetet känns ganska icke-troligt.

Återigen hela upplägget kan ev. skada din relation med din kund om det kommer fram att du rekommenderat någon p.g.a. egen (uppenbar) vinning.

Det finns ju redan färdiga dylika tjänster med betyg osv på nätet (exempelvis offerta).

Återigen stor risk att din eventuella hantverkare kommer att kompensera inkomstbortfallet på nått sätt och det blir din kund som får betala det.

Men för sakens skull då! Fundera lite på hur stor denna inkomst är/kan bli jämfört mot kärnverksamhetens och hur ett eventuellt upplägg skall se ut? Vad ska du betala om dom rekommenderar dig till deras kunder?
Citera
2017-02-13, 12:51
Medlem
TextTvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawsezx
Det är oftast mkt svårt att i en sådan situation (rent praktiskt) som du sitter i upprätta nån form av avtal i sådana arbeten.

Jag skulle istället satsa på ett muntligt bilateralt avtal som ni båda har gagn av i dess enklare form.

Dvs som människor gör i allmänt i sådana här situationer - man rekommenderar folk och dom i sin tur (om man är bra på sitt hantverk/jobb) rekommenderar en annan.

Tänk också på att din rekommendation inte anses genuin av din kund om det uppenbart ligger pengar bakom din rekommendation.

Sedan att få en hantverkare att komma till ett mindre jobb där han dessutom måste hålla en lägre vinst genom att ge dig pengar för arbetet känns ganska icke-troligt.

Återigen hela upplägget kan ev. skada din relation med din kund om det kommer fram att du rekommenderat någon p.g.a. egen (uppenbar) vinning.

Det finns ju redan färdiga dylika tjänster med betyg osv på nätet (exempelvis offerta).

Återigen stor risk att din eventuella hantverkare kommer att kompensera inkomstbortfallet på nått sätt och det blir din kund som får betala det.

Men för sakens skull då! Fundera lite på hur stor denna inkomst är/kan bli jämfört mot kärnverksamhetens och hur ett eventuellt upplägg skall se ut? Vad ska du betala om dom rekommenderar dig till deras kunder?

Tack för ditt svar. I dagsläget är jag anställd på ett företag och arbetar med samma tjänst som jag ämnar göra med mitt framtida företag. Som det ser ut nu så förmedlar jag c:a 10-15 jobb o året till en saneringsfirma jag utvecklat en god relation till. Anledningen att jag rekommenderar dem är att de är väldigt duktiga, har ett bra bemötande mot kund samt har bra priser, men framför allt för att för att de kan lösa problemet med en dags varsel. Så, jag kan alltså med gott samvete hänvisa till detta bolag även framöver. Jag skulle tro att jobben är värda c:a 250 k per år.
Vad jag vet har de i sin tur aldrig sett till att vi får några kunder. Det beror inte på illvilja, snarare att de inte hamnar i de situationerna.

På mitt nuvarande företag har vi jurister som jag samarbetar med, det kommer jag inte ha som egenföretagare. Tanken är att jag istället ska söka samarbete med en bra juristbyrå som kan ta de ärenden som behöver sådan kompetens. De ärenden som jag drar in till våra jurister idag genererar c:a 500 k/år.

Själv räknar jag med att kunna fakturera c:a 1000 k/året för kärnverksamheten.
Senast redigerad av TextTv 2017-02-13 kl. 12:53.
Citera
2017-02-16, 01:39
Medlem
Kärnan kokar ner till hur du ser på din tjänst och vem som är kund och produkt.

Tänk så här - om du får procent av dina underleverantörer på tjänster du förmedlar, då är det underleverantörerna som är din kund eftersom de betalar. Bostadsrättsföreningarna blir då din produkt, det vill säge det du säljer. Vice versa, om du inte tar procent utan tar betalt av BRF så är de din kund och dina underleverantörer är produkten du säljer.

Båda modeller är legitima, det är mera en strategisk fråga om hur du marknadsför dig. Problem uppstår om du inte förstår din egen business. Du kan inte förvänta dig att både ha procent ifrån underleverantörer men samtidigt bibehålla fortroende hos fastighetsägare som neutral teknisk konsult/förvaltare. Och om du får procent av en leverantör kommer denne att förvänta sig att alltid bli rekommenderad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in