2017-02-07, 08:54
Bannlyst
Jag får inte grepp om hur symbolerna och stjärnbilderna har gemensamt.

Det ser ut som helt andra saker än vad de heter.

http://static6.depositphotos.com/1043879/640/v/950/depositphotos_6407797-stock-illustration-zodiac-constellations-around-sun.jpg

Finns det någon logik ens med namnvalet och symbolerna? Eller är det någon magisk grej över de hela som man inte förstår?

Det är inte i närheten lika av de namn och symboler de fått när man ser stjärnbilderna , så är det att stjärnorna kontrollerar människor som påminner om dessa symboler eller hur är det tänkt?
Citera
2017-02-07, 10:30
Medlem
Det finns nog ingen logik i namnvalen tror jag. Det viktigaste är att namnen finns.

I gammal grekisk mytologi så sades det ju att hjältar blev förevigade med en stjärna så där hade man ingen helt statisk bild av stjärnhimlen. Och egentligen, vad vet jag, kanske är stjärnhimlen inte så statisk som vi gärna vill tro. Det enda som finns kvar kanske är namnen medan figurerna sedan länge är utbytta.

Kanske är det på tiden att vi moderniserar namnen. Någon stjärnbild kan tex heta yuppienallen och någon kan heta F14.
Citera
2017-02-07, 10:34
Medlem
Kobolds avatar
De såg väl mer ut som vad de heter på den tiden som de namngavs. Hursomhelst är det inte paranormalt.
Citera
2017-02-07, 14:27
Medlem
sommarlovs avatar
Stjärntecknen är de som ingår i zodiaken.
Självklart finns det många fler, luftpumpen exempelvis, de namngavs efter sin tid!
Citera
2017-02-07, 14:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
De såg väl mer ut som vad de heter på den tiden som de namngavs. Hursomhelst är det inte paranormalt.

Varför avfärdar du att det skulle kunna vara ett paranormalt ämne? Tycker du horoskop är totalt logiskt? Finns det en anledning varför just de stjärntecken är den månad som det är?

Om du inte kan detta så hoppas jag du skäms.
Citera
2017-02-07, 15:34
Medlem
Ergolins avatar
Stjärntecken är helt godtyckliga mönster av stjärnor som är fullständigt orelaterade med varandra som givits namn efter deras utseende från jorden. Att stjärnor sedan rör på sig talar ju inte heller för tecknens astrologiska betydelse.
Citera
2017-02-07, 16:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ergolin
Stjärntecken är helt godtyckliga mönster av stjärnor som är fullständigt orelaterade med varandra som givits namn efter deras utseende från jorden. Att stjärnor sedan rör på sig talar ju inte heller för tecknens astrologiska betydelse.

Så hur såg det ut ifrån början då? Fanns det ett matchande namn och utseende lär det väl finnas någon typ av restprodukt så inte allt blivit ihop blandat och glömt.

Astrologi måste ha nånting att komma med, de står ju mycket om just hur saker har flyttat kurser och placeringar om bilderna har fått något nytt de ser ut som så är det väl märkligt att de inte får nya namn?

------------
Till övriga i tråden så ligger tråden på paranormala ämnen och övernaturliga grejer så ämnet rör sig om Astrologi, inte vad NASA anser om namn som f14 .
Citera
2017-02-07, 16:23
Medlem
Atlas.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Så hur såg det ut ifrån början då? Fanns det ett matchande namn och utseende lär det väl finnas någon typ av restprodukt så inte allt blivit ihop blandat och glömt.

Astrologi måste ha nånting att komma med, de står ju mycket om just hur saker har flyttat kurser och placeringar om bilderna har fått något nytt de ser ut som så är det väl märkligt att de inte får nya namn?

------------
Till övriga i tråden så ligger tråden på paranormala ämnen och övernaturliga grejer så ämnet rör sig om Astrologi, inte vad NASA anser om namn som f14 .

Fantasin har väl satt gränsen och tradition håller dem kvar vid sina namn?
Citera
2017-02-07, 16:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Atlas.
Fantasin har väl satt gränsen och tradition håller dem kvar vid sina namn?

Har du verkligen tittat på hur dom ser ut ? Om namnen sattes för över 2000 år sedan eller nått , hur vet man då att namnen är rätt om det saknas bilder och skrifter? Muntlig tradition?
Citera
2017-02-07, 17:29
Medlem
Atlas.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Har du verkligen tittat på hur dom ser ut ? Om namnen sattes för över 2000 år sedan eller nått , hur vet man då att namnen är rätt om det saknas bilder och skrifter? Muntlig tradition?

Kanske går miste om din poäng nu. Men vilken skillnad gör det om ett stjärntecken bevisligen
inte skulle leva upp till sitt namn som sattes för 2000 år sedan?

Med undantag för ett fåtal så ser jag praktiskt bara några sträck ändå?
Citera
2017-02-07, 17:40
Medlem
Atlas.s avatar
Är du nåt på spåret? Har du en stenplatta hemma där en konstellation heter Apple Ipod?
Citera
2017-02-07, 18:02
Bannlyst
Citat:
Kanske går miste om din poäng nu. Men vilken skillnad gör det om ett stjärntecken bevisligen
inte skulle leva upp till sitt namn som sattes för 2000 år sedan?

Med undantag för ett fåtal så ser jag praktiskt bara några sträck ändå?

Skillnaden och den förklaringen antar jag tillhör ett nytt ämne i sig och är inte värt att spekulera kring så länge det inte finns bevis för att stjärntecknen var mer tydliga förut.

Det finns ju faktiskt vissa idag som ändå är mer komplicerade som orion som ändå har någon form, men gällande Zodiak så förstår jag inte hur de är döpta eller gestaltade, jag förstår inte myterna de är kopplade till heller.

Just dessa strecken får ju ha något att gå på, de går inte göra random streck sen påstå att det är en jungfru eller två fiskar. Fiskarna är ju plural men ändå har endast ett streck med en knut.
Så frågan gällde om det fanns någon logik med namn och symboler eller om det var förklarat med magi.

Citat:
Är du nåt på spåret? Har du en stenplatta hemma där en konstellation heter Apple Ipod?

Har ingen Apple eller något liknande , har lite skruttiga datorer med opensource.
Senast redigerad av twigdoll 2017-02-07 kl. 18:06.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in