Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-07, 02:18
  #1
Medlem
Tjena!

Jag tänkte skaffa en 10TB hårddisk som extradisk (dvs. inte en med OS på), men är lite i valet och kvalet på vilken jag ska ta. Syftet med den är att använda den till lite olika saker, typ att förvara musik osv på (jag kommer mao. att använda sakerna som finns på disken regelbundet), men jag avser inte att koppla upp den till något nätverk/RAID etc. Jag kan väl direkt börja med att säga att de saker jag tycker spelar mer roll är pålitlighet, bra prestanda samt låg ljudnivå. Det som spelar mindre viktig roll är priset. Har sedan tidigare en Seagate Enterprise (det är väl i princip Enterprise man jag köra på om det gäller Seagate, kostar lite mer men man får mer prestanda). Dock tycker jag den låter aningens för högt, även när den är "idle". Så frågan är om det är värt att kolla på några av de andra alternativen (vet någon om alla Seagate låter högt eller om det beror på om man väljer en SAS, eller SATA, alternativt 512e, eller 4KN disk etc.?)

De jag kunnat se är, förutom Seagate Enterprise, en WD Gold alternativt en HGST Ultrastar He10. Den sistnämnda verkar dock inte vara så vanlig i Sverige men har fått rätt bra omdöme bland reviewerna.

Några tips/tankar/förslag?

Tack på förhand!
Citera
2017-02-07, 05:13
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
De jag kunnat se är, förutom Seagate Enterprise, en WD Gold alternativt en HGST Ultrastar He10. Den sistnämnda verkar dock inte vara så vanlig i Sverige men har fått rätt bra omdöme bland reviewerna.

Några tips/tankar/förslag?

Tack på förhand!

HGST betyder Hitachi Global Storage Technologies och ägs av Western Digital. Det finns företag som har hundratusentals hårddiskar och för statistik hur länge de håller. Jag skulle nog köpt HGST, WD, eller Toshiba.


Backblaze Hard Drive Stats for 2016
Citera
2017-02-07, 07:07
  #3
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Dustin har lite alternativ under extern HDD samt NAS på märke och lagringsutrymme.

Har du kikat där? Hur mycket budget pratar vi om?
Citera
2017-02-07, 09:29
  #4
Medlem
MrBraxs avatar
10TB verkar inte vara värt det än, de kostar (oftast) mer per tb än 6-8. Om det inte är viktigare att få "jämna" nummer då (vilket inte stämmer ändå, man får ut endast ~9TB.)
Citera
2017-02-07, 10:48
  #5
Medlem
Kotties avatar
Det är väldigt mycket data du tappar i en krasch på 10TB. Även om det inte är livsviktig info kanske så tar det en j*vla tid att återskapa.
Rekommenderar starkt att köra i minst RAID5 och några 3-4TB diskar i stället. Har du bara fysisk plats i datorn så blir det ungefär samma kostnad per TB.
Citera
2017-02-07, 12:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Dustin har lite alternativ under extern HDD samt NAS på märke och lagringsutrymme.

Har du kikat där? Hur mycket budget pratar vi om?
Dustin har så där sortiment på 10TB diskar, dock är deras utbud helt begränsat till antingen WD eller Seagate diskar. NAS är väl ingenting jag är speciellt inne på (som sagt, planerar inte att korskoppla eller länka nätverk på denna disken). Budget är i detta läge det minsta problemet. Ser detta som en investering och är beredd att betala beskedligt mer så länge jag får en bra produkt.


Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Det är väldigt mycket data du tappar i en krasch på 10TB. Även om det inte är livsviktig info kanske så tar det en j*vla tid att återskapa.
Rekommenderar starkt att köra i minst RAID5 och några 3-4TB diskar i stället. Har du bara fysisk plats i datorn så blir det ungefär samma kostnad per TB.
Jo jag vet, men jag har en extern backup HDD för det allra viktigaste. Jag har inte fysisk plats för mer än en till hårddisk och därför vill jag få in så mycket som möjligt och tänkte därför köra på 10TB.

Citat:
Ursprungligen postat av obyn
HGST betyder Hitachi Global Storage Technologies och ägs av Western Digital. Det finns företag som har hundratusentals hårddiskar och för statistik hur länge de håller. Jag skulle nog köpt HGST, WD, eller Toshiba.


Backblaze Hard Drive Stats for 2016

Intressant, är WD Gold bättre än Seagate Enterprise? Hur står sig HGST? Finns det någon anledning till varför de inte spritt slg till Sverige?
Citera
2017-02-07, 22:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Intressant, är WD Gold bättre än Seagate Enterprise? Hur står sig HGST? Finns det någon anledning till varför de inte spritt slg till Sverige?

WD Gold är möjligtvis lite före i teknologi. T.ex. så var WD före med helium fyllda hårddiskar. Jag skulle tro att det är ganska små skillnader i prestanda, tillförlitlighet och teknik. Det är desto större skillnader i pris, ljudnivå, samt strömförbrukning. Om syftet att använda diskarna i en NAS, då vill man kanske ha tysta och strömsnåla hårddiskar.

Antingen så kollar man specifikationerna hos tillverkaren, eller så läser man olika tester för att se produkternas egenskaper. I nedanstående länk så ser du ljudnivån på diverse 6-10 TB hårddiskar.

https://us.hardware.info/reviews/676...h-noise-levels

Enligt min egen erfarenhet så är HGST av toppkvalitet. Samma sak med Toshiba som har väldigt bra hårddiskar. HGST och Toshiba är nog vanligare än man tror, det sitter sådana diskar i många system som OEM produkt.

Att dessa hårddiskar inte har varit så vanliga hos slutkunder beror nog på utbudet, samt det högre priset. Detta har förändrats de senaste åren, nu är utbudet stort och priserna har blivit lägre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback