• 1
  • 2
2017-02-07, 09:44
Medlem
Sikkans avatar
Istället för att göra nåt förhastat och köpa en "fin" bil för billiga pengar som sedan rasar är ju fruktansvärt dumt!

Om du nu MÅSTE ha en fin bil, lägg upp en bra plan till nästa sommar istället och planera ditt inköp. Bilköp = dålig ekonomi, förhastat bilköp = möjligen extremt dålig ekonomi.
Citera
2017-02-07, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andlin103
Hej!
Såhär är det,
I höstas så satte jag mig en gnutta i skiten med ekonomin. Blev arbetslös och hade problem med a-kassa och så vidare. Det ledde till att jag hamnade lite efter med mina räkningar och tvingades sälja min bil.. (Nissan Skyline) som jag hade jobbat hårt för att få ihop cash till. Detta ångrar jag riktigt mycket för jag känner att hade jag behållit bilen och jobbat lite extra på mitt nya jobb jag fick strax efter försäljningen så hade det rätat upp sig igen! och då hade det vart frid och fröjd. Men men det är ju som det är..

Idag sitter jag med en lön på cirkus 20k i månaden. bränner kanske 13k på hyra/Bränsle/el/Bredband/Mobiil/Mat osv

Jag har en fetisch för bilar. och jag känner att kommer jag inte kunna ha en ''finbil'' till sommaren så kommer det suga så fruktansvärt hårt. Tänk ungefär som en ungdom utan alkohol en hel sommar.. TYP

hur ska jag göra/lägga upp så jag kan köpa mig en bil till sommaren? pris runt 100k
det är 5 månader till juni och har 7k i månaden att stoppa i spargrisen..
Några tips??

INGA BANKLÅN. Inte heller Bankrån för den delen heller....

/Bekymrad Guy Med BilFetisch

Antingen så får du ju leva på nudlar eller kanske köpa en bil efter vilka pengar du har... Alternativt att du får vänta med bilköp om du just vill ha en bil för 100k?
Citera
2017-02-07, 19:12
Medlem
Citat:
Hej!
Såhär är det,
I höstas så satte jag mig en gnutta i skiten med ekonomin. Blev arbetslös och hade problem med a-kassa och så vidare. Det ledde till att jag hamnade lite efter med mina räkningar och tvingades sälja min bil.. (Nissan Skyline) som jag hade jobbat hårt för att få ihop cash till. Detta ångrar jag riktigt mycket för jag känner att hade jag behållit bilen och jobbat lite extra på mitt nya jobb jag fick strax efter försäljningen så hade det rätat upp sig igen! och då hade det vart frid och fröjd. Men men det är ju som det är..

Idag sitter jag med en lön på cirkus 20k i månaden. bränner kanske 13k på hyra/Bränsle/el/Bredband/Mobiil/Mat osv

Jag har en fetisch för bilar. och jag känner att kommer jag inte kunna ha en ''finbil'' till sommaren så kommer det suga så fruktansvärt hårt. Tänk ungefär som en ungdom utan alkohol en hel sommar.. TYP

hur ska jag göra/lägga upp så jag kan köpa mig en bil till sommaren? pris runt 100k
det är 5 månader till juni och har 7k i månaden att stoppa i spargrisen..
Några tips??

INGA BANKLÅN. Inte heller Bankrån för den delen heller....

/Bekymrad Guy Med BilFetisch
Jobba övertid eller ta ett till jobb. då fixar du utan problem 13k till i månaden. finns inga andra sätt som inte innebär ganska hög risk och mest troligt ett misslyckande
Citera
2017-02-07, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmluftsugn
Sluta vara ett ekonomiskt ansvarslöst barn och börja bete dig som en vuxen människa med dina pengar. Sorry, men så är det.
Är man barnslig och ansvarslös när man lägger undan 7k i månaaden och för att man har ett intresse som alla andra??
Citera
2017-02-08, 05:28
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Är man barnslig och ansvarslös när man lägger undan 7k i månaaden och för att man har ett intresse som alla andra??

oavsätt lön så är det jävligt bra att kunna spara 7k i månaden. Dock känns det lite oansvarigt att bränna hela din buffert + besatta dig i skuld för att kunna köpa en bil till sommaren.

Det bästa tycker jag är att du väntar till nästa sommar. Eller vill du riskerar och hamna i samma dåliga ekonomiska sitts du var i tidigare?
Citera
2017-02-08, 10:59
Medlem
Citat:

Att spara 7K i månaden är bra. Att planera att bränna alla besparingar på en bil (som du inte har råd med, och som alltid är en dålig affär rent ekonomiskt) är inte bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in