2017-02-06, 22:05
  #1
Medlem
pepsi haxs avatar
Försökte söka efter detta men hittade inget..

Jag försöker få i mig alla vitaminer och mineraler man behöver per dag och äter mat
som är bra för hälsan, kanel äter jag för att det är en vana och gott.
Men hur mycket är för mycket per dag?

Äter jag havregrynsgröt till frukost så har jag i ca 2-3 matskedar kanel i.
Dricker jag te kan jag ibland ha i 1-2 teskedar kanel i.
Använder dessa glas för te'et

http://stamboulbazaar.com/image/cache/data/home-products/turkish-tea-glass/gurallar-turkish-tea-glass-set-class-12pcs-807-600x600.jpg

Sedan använder jag kanel i risrätter och kötträtter, Har ingen koll på mått, ibland kan de bli 1/4 del av en kryddburk per kok.
Citera
2017-02-06, 22:12
  #2
Medlem
Enligt livsmedelsverket är den mängd som man använder i matlagning ofarlig. Nu när jag googlar får jag fram att "äkta kanel" är ofarlig utan det är den billiga kanelliknande växt som KAN vara farlig i stora mängd men som får säljas under namn "kanel". Vet dock inte hur sant det är men det är kanske värt en "research" för din del.
Citera
2017-02-06, 22:19
  #3
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ASTIROS
Enligt livsmedelsverket är den mängd som man använder i matlagning ofarlig. Nu när jag googlar får jag fram att "äkta kanel" är ofarlig utan det är den billiga kanelliknande växt som KAN vara farlig i stora mängd men som får säljas under namn "kanel". Vet dock inte hur sant det är men det är kanske värt en "research" för din del.

Ja.

Tror jag har 2 olika kaneler hemma, har en ekologisk som är mer som pulver väldigt finmalen, smakar dock väldigt lite.
Sedan har jag en som är lite grövre som smakar mer kanel.

Så antar att jag har både ceylonkanel och cassiakanel.
Den "bättre" kanelen ska vara mildare, dock den jag inte använder/gillar

På glasburken står de bara "kanel" på båda.
Citera
2017-02-06, 22:22
  #4
Avslutad
Oops, det var en rejäl mängd kanel varje dag. Det enda jag vet är att vissa kanelsorter kan ge leverskador i höga doser. Gissar att det är cancerogent också i en stor mängd för en del kaneltyper innehåller ämnet kumarin, som har en förhöjd cancerrisk kopplad till sig.

Generellt sätt ska kryddor ätas som just krydda, i små doser. Skälet är att de kommer från frökapslar, grenarar, blad och bark som ligger utanför vår vanliga kost, och att de innehåller oljor, bitterämnen och en del gifter. Livsmedelsverket eller giftinformationscentralen har förmodligen uppgifter på vad som är en olämplig respektive livsfarlig dos av kanel.
Citera
2017-02-06, 22:34
  #5
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Oops, det var en rejäl mängd kanel varje dag. Det enda jag vet är att vissa kanelsorter kan ge leverskador i höga doser. Gissar att det är cancerogent också i en stor mängd för en del kaneltyper innehåller ämnet kumarin, som har en förhöjd cancerrisk kopplad till sig.

Generellt sätt ska kryddor ätas som just krydda, i små doser. Skälet är att de kommer från frökapslar, grenarar, blad och bark som ligger utanför vår vanliga kost, och att de innehåller oljor, bitterämnen och en del gifter. Livsmedelsverket eller giftinformationscentralen har förmodligen uppgifter på vad som är en olämplig respektive livsfarlig dos av kanel.

Man får ta och dra ner på kanelen lite
Citera
2017-02-06, 23:50
  #6
Medlem
2-3 Matskedar? Det måste väll bli bra jäkla torrt i käften? Och kanel till te, ris och kötträtter? Det har jag aldrig hört talas om förut
Citera
2017-02-07, 00:17
  #7
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Är själv en storkonsument av just kanel och har oroat mig lite på slutet. Vet ju iofs redan om att det är skadligt med för mycket för levern. Kör på santa marias vilket jag antar är den "dåliga sorten". Jag brukar dock käka typ 2 matskedar om dagen. Inte exakt varje dag men oftast kanske typ 4 dagar i sträck sen 1-2 dagar utan innan cirkeln börjar om. Har hittills inte märkt av något dåligt. Har inte levt så hela mitt liv utan är främst typ senaste månaden eller två jag fått ett väldigt sug efter kanel. Främst tillsammans med yoghurt/kvarg eller helst keso med någon frukt helst äpple men även på risgröten under jul blev det en hel del. Gudomligt gott tycker jag.

Angående din fråga såg jag på expressen där dem intervjuade någon från livsmedelsverket och där hette det att en tesked om dagen var högsta dosen man skulle äta men att denna gräns var med någon slags säkerhetsmarginal typ man blir inte automatiskt sjuk av att äta mer. Berodde ochså på vilket skick ens lever är i hur mycket den klarar av. Men visst både du och jag skulle nog behöva dra ner på kanelen en aning alternativt hitta den "finare" sorten. Ska försöka hålla mig ifrån den imorgon. Men det hade jag lovat mig själv idag ochså och det gick inte.

Drar till med lite citat från artikeln som jag hittade.

Citat:
Dock är det ingen fara att ha lite kanel på gröten eller som krydda. Det är större intag än en halv tesked om dagen som Livsmedelsverket tycker att man ska vara uppmärksam på. Och vill man äta kanel för sin hälsa bör man helst se till att bara använda kanel med låg kumarinhalt. Annars är det nog stor risk att man på sikt får andra problem än diabetes.

Citat:
Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet EFSA fastställde år 2004 att det acceptabla dagliga intaget av kumarin är 0,1 mg per kg kroppsvikt (för en person på 50 kg således 5 mg kumarin ≈ 1 tsk kanel). Inom EU är kumarin förbjudet som tillsats i mat men tillåts om ämnet är en naturlig del i en växt, till exempel kanel.

http://mittkok.expressen.se/artikel/kanel-i-butiken-kan-innehalla-gift/
__________________
Senast redigerad av asdfghjklzxcvbnm 2017-02-07 kl. 00:28.
Citera
2017-02-07, 00:29
  #8
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Är själv en storkonsument av just kanel och har oroat mig lite på slutet. Vet ju iofs redan om att det är skadligt med för mycket för levern. Kör på santa marias vilket jag antar är den "dåliga sorten". Jag brukar dock käka typ 2 matskedar om dagen. Inte exakt varje dag men oftast kanske typ 4 dagar i sträck sen 1-2 dagar utan innan cirkeln börjar om. Har hittills inte märkt av något dåligt. Har inte levt så hela mitt liv utan är främst typ senaste månaden eller två jag fått ett väldigt sug efter kanel. Främst tillsammans med yoghurt/kvarg eller helst keso med någon frukt helst äpple men även på risgröten under jul blev det en hel del. Gudomligt gott tycker jag.

Angående din fråga såg jag på expressen där dem intervjuade någon från livsmedelsverket och där hette det att en tesked om dagen var högsta dosen man skulle äta men att denna gräns var med någon slags säkerhetsmarginal typ man blir inte automatiskt sjuk av att äta mer. Berodde ochså på vilket skick ens lever är i hur mycket den klarar av. Men visst både du och jag skulle nog behöva dra ner på kanelen en aning alternativt hitta den "finare" sorten. Ska försöka hålla mig ifrån den imorgon. Men det hade jag lovat mig själv idag ochså och det gick inte.

De där förstör ju mitt liv totalt


Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
2-3 Matskedar? Det måste väll bli bra jäkla torrt i käften? Och kanel till te, ris och kötträtter? Det har jag aldrig hört talas om förut

Nej inte alls, kanelen blandas ju in i gröten.
Stek ris med Kanel, persilja, nejlika och ingefära så ska du få se på något gott.
Sedan så använder man mycket kanel och nejlika i maten i grekland och mellanöstern (kanel i alla fall)

Har du aldrig käkat moussaka t.ex?
Citera
2017-02-07, 00:32
  #9
Medlem
mikkelbergs avatar
Kanel är mycket nyttigt!(vet ej vilken mängd som gäller)

Finns med på 110årings top 5 lista.
naturalsociety.com/110-year-old-man-says-5-foods-essential-longevity/amp/

Kanel, olivolja, vitlök, choklad, honung
__________________
Senast redigerad av mikkelberg 2017-02-07 kl. 00:35.
Citera
2017-02-07, 00:38
  #10
Medlem
Passepartouts avatar
Enligt livsmedelsverket knappt 1,5 tesked/dag för en vuxen person. Kanske bäst att trappa ner rejält och ha en kanelfri period?


Citat:
Högsta rekommenderade intag för olika ålderskategorier och intagsberäkning
En tesked kanel, kan alltså innehålla mellan 3-8 mg kumarin, i medeltal 5 mg.

I tabellen nedan har beräkningar gjorts av TDI för kumarin för olika åldrar och vikter, samt hur stor mängd detta blir beräknat som teskedar mald kanel. Beräkningen har gjorts utgående från medelhalten av kumarin kanel, enligt analyser gjorda på kanel som används i Sverige. Enligt EFSAs utvärdering (2008) går det att överskrida TDI trefalt under en kortare period, 1-2 veckor, utan att det innebär risk för leverskada. Detta gäller även de mest känsliga individerna.

Ålder Vikt (kg) Tolerabelt dagligt intag (TDI)
för kumarin (mg)
Mängd kanel som kan
ätas dagligen utan risk

4 år 18 1,8 ca 1/3 tsk
8 år 31 3,1 ca 2/3 tsk
12 år 42 4,2 knappt 1 tsk
Vuxen 70 7,0 knappt 1,5 tsk
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/kanel-och-kumarin/
__________________
Senast redigerad av Passepartout 2017-02-07 kl. 00:40.
Citera
2017-02-07, 00:42
  #11
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Enligt livsmedelsverket knappt 1,5 tesked/dag för en vuxen person. Kanske bäst att trappa ner rejält och ha en kanelfri period?



https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/kanel-och-kumarin/


Tack, ja de får bli en detox period då..
Citera
2017-02-07, 10:34
  #12
Medlem
När jag har kanel på gröten rör det sig om en halv tesked kanske.
2-3 matskedar låter ju helt oätligt. Har du 2-3 matskedar salt på frukostägget också?
25-30 sockerbitar i kaffet kanske?
Låter inte riktigt normalt nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in