Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-06, 21:22
  #1
Medlem
Maltsevs avatar
I dessa dagar då ord som alternativ fakta och falska nyheter ökar ser jag att folk i sociala medier nu verkar bli upprörda över en artikel i Aftonbladet om en ny abortlag i Arkansas. När jag går in och läser artikeln som det länkas till så tycker jag mig se ett par felaktigheter som ingen reagerar på.


1. Som underrubrik finns meningen "Under två månader har delstaten Arkansas röstat igenom en lag som tillåter makar, föräldrar och våldtäktsmän att stämma kvinnor som vill göra abort".

När man sedan läser artikeln så hittar jag ingen information om detta utan det påpekas flera gånger att det är läkare som utför ingreppet som kan komma att stämmas - inte kvinnorna.

2. En av de första meningarna som dyker upp i artikeln är följande: "En lag som innebär att de flesta aborter som genomförs under graviditetens första tre månader kommer förbjudas"

Inte heller här kan jag hitta något som skulle leda fram till den slutsatsen utan det nämns istället att det handlar om ingrepp i andra trimestern, vilket borde innebära månad 4-6 som m.a.o. är en lagstiftning som motsvarar den i t.ex ett flertal europeiska länder.


Jag har även tittat på rapporteringen från ett par amerikanska sidor och inte hittat något som skulle tyda på annat än att Aftonbladet ägnar sig åt alternativ fakta eller spridining av falska/felaktiga nyheter ("Arkansas Act 45, a new law banning dilation and evacuation abortions during the second trimester of pregnancy") .

Det handlar alltså inte om hur man själv ställer sig angående lagens innehåll utan om hur man från Aftonbladet väljer att rapportera flera felaktigheter. Gör man detta medvetet eller är man bara så slarvig i sin iver över att svartmåla USA/Trump att man brister i sin efterforskning och källkritik?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...amma-for-abort

Man kan även hitta artikeln på Aftonbladets facebooksida där folk går i taket utan att ens ifrågasätta vad som står i artikeln.


En länk till en amerikansk sida där det hela diskuteras i lite mer sansad ton med inlägg från olika personer.

http://www.thedailybeast.com/article...abortions.html
Citera
2017-02-06, 22:24
  #2
Medlem
Japhys avatar
Ja, Aftobladet kör med fake news. Det är deras affärsidé. De gör bra med stålar på att förvirra sina läsare och fylla deras medvetande med lögner.
Citera
2017-02-06, 22:26
  #3
Medlem
Enoch.Thulins avatar
När Aftonbladet & DN skriver något så kan man med automatik utgå ifrån att dom ljuger.
Citera
2017-02-06, 22:40
  #4
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
När Aftonbladet & DN skriver något så kan man med automatik utgå ifrån att dom ljuger.

Exakt så. Säger Aftonhoran / Expressen / DN att någon (Trump, Putin) är dålig så kan man ge sig fan på att personen gör något bra som bara sticker i ögonen på kulturmarxisterna, liberalerna och globalisterna.

Säger de att någonting är bra så är det i regel under extremt selektiva förhållanden och parametrar, exempelvis DN: "Sandviken tjänar en halv miljard på invandringen". Det åsnorna inte nämner är att dessa pengar kommer från staten i form av bidrag och därmed svenska folket.
Man säger att "Sverige har aldrig varit tryggare" samtidigt som det nästan dagligen rapporteras om grova våldsbrott, våldtäkter, rån, sprängningar, misshandlar, gängskjutningar etc.
Den totala mängden brott kanske har minskat, men det beror snarare på att polisen prioriterar bort vissa brott helt, samt att många väljer att inte anmäla alls då det ändå inte leder till någon vettig dom. Oavsett så har grova våldsbrott av alla dess former ökat markant, så vem fan bryr sig egentligen om färre fildelar och kör mot röd gubbe när risken för att bli ihjälskjuten, våldtagen, rånad, mördad, misshandlad, sprängd i bitar, ökar markant?

DN, Expressen, Aftonbladet, Asylsvenskan, SVT, UR, SVD är alla FAKE NEWS. Utgå alltid från att allt de säger är smutsig liberalvänsterpropaganda vars enda syfte är att vilseleda folket i viktiga frågor.

Må de alla dingla i närmsta lyktstolpe!
__________________
Senast redigerad av Fizzlor 2017-02-06 kl. 22:45.
Citera
2017-02-07, 07:39
  #5
Medlem
problemet med enskilda staters lagstiftning inom detta är att går det emot Roe v Wade så gäller
det inte.
Citera
2017-02-07, 19:31
  #6
Medlem
Maltsevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
problemet med enskilda staters lagstiftning inom detta är att går det emot Roe v Wade så gäller
det inte.
Det finns info på ett flertal av de amerikanska sidorna som nämner detta.

Bl.a nämns det i den jag länkade till att "Those six states are Alabama, Kansas, Louisiana, Oklahoma, Mississippi, and West Virginia. In all but the latter two, which passed their bills in spring 2016, legal challenges have temporarily blocked the laws from taking effect".

Aftonbladet målar alltså upp en bild av rena falsarier samtidigt som man inte med ett ord nämner att lagar som denna redan existerar och att den dessutom blockats i ett flertal stater.
Citera
2017-02-07, 21:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maltsev
Det finns info på ett flertal av de amerikanska sidorna som nämner detta.

Bl.a nämns det i den jag länkade till att "Those six states are Alabama, Kansas, Louisiana, Oklahoma, Mississippi, and West Virginia. In all but the latter two, which passed their bills in spring 2016, legal challenges have temporarily blocked the laws from taking effect".

Aftonbladet målar alltså upp en bild av rena falsarier samtidigt som man inte med ett ord nämner att lagar som denna redan existerar och att den dessutom blockats i ett flertal stater.
Nå vad hade du väntat dig? MSM är aldrig förtjusta i sanningen om den går emot deras intressen.
Citera
2017-02-09, 10:59
  #8
Medlem
Jag röstade SD trots att jag trodde SD ville ha ett totalt, odiskuterbart, abortförbud.
För det var den bilden media gav.

Ett större symbolvärde för kvinnors frihet finns inte för svenska kvinnor.
Det vet media.
Samtidigt är det så oerhört få av oss som nu hamnar inför beslutet om abort, aldrig har vi haft så stor tillgång till preventivmedel.
Så därför ska det mycket till för att man ska rota i vad som verkligen åsyftas.

Utan invandringen hade antalet aborter legat nära noll.
Exempelvis var påtryckningen "du kan alltid göra abort", ett av invandrarmännens påtrycksmedel.
__________________
Senast redigerad av eva88 2017-02-09 kl. 11:06.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback