2017-02-06, 21:02
Medlem
HermaeusMoras avatar
Hej nu är det så att någon öppnar min post och lägger det i nya kuvert skriver mitt namn och adress och skickar sedan det till mig.
I ett kuvert kan jag få 3-4 olika brev allt från räkningar till vårdcentralen har inte varit något problem innan utan började förra veckan och sen har det varit likadant varje gång jag får post utom reklam då.

Är det någon på posten som öppnar det eller vadå? Kan ju inte komma till fel adress eftersom det inte har varit något problem innan.

Ska man anmäla eller hoppas att det slutar?
Citera
2017-02-06, 21:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Ring lokala postkontoret och fråga?
Citera
2017-02-06, 21:26
Medlem
Det är ju givetvist rätt allvarligt, och något man bör göra något åt och inte att sitta ner och hoppas på det bästa. Även om man känner att det är okej för en själv tycker jag att det ändå är någon av medborgarplikt att göra en anmälan så att personen/personen förhoppningsvis åker fast och får sitt straff. Helt enkelt lära sig att man absolut inte gör så!

Jag undrar egebtligen hur du misstänker detta?

Är det för att du helt enkelt ser att kuvertet verkar vara köpt en sådan som man kan köpa i en affär. Liksom som är helt vit?
Citera
2017-02-06, 21:46
Medlem
megacoolmans avatar
PostMord kanske lägger breven i någon grannes brevlåda som öppnar dem utan att kolla. När de sen märkt sitt misstag lägger de ihop dem i ett nytt kuvert.
Är de nya kuverten frankerade?
Citera
2017-02-06, 22:21
Medlem
Han/hon skriver att han/hon får flera olika räkningar i samma brev, om jag läst rätt. Sånt ska väl anmälas?
Citera
2017-02-06, 22:27
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
PostMord kanske lägger breven i någon grannes brevlåda som öppnar dem utan att kolla. När de sen märkt sitt misstag lägger de ihop dem i ett nytt kuvert.
Är de nya kuverten frankerade?

Låter som en trolig orsak. Har du ett vanligt namn och någon som heter likadant i närområdet?
Citera
2017-02-06, 22:42
Medlem
Ring postutdelaren och klaga på att de delar ut fel.
Jag har själv fått grannens post några gånger och lämnat tillbaka det till grannen. Visade sig att grannen hade angett fel lägenhetsnummer hos vissa av sina banker, och PostNord kollade mer på numret än namnet på dörren.

Då jag inte läser kuvert så råkade jag givetvis öppna breven.
Gav sedan tillbaka dom till grannen, tillsammans med en lapp där jag förklarade att de kommit fel.
Varpå jag gick förbi grannen och stoppade ned allt i deras postfack tillsammans med en post-it där det stod "felleverens /grannnen"
Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
började förra veckan och sen har det varit likadant varje gång jag får post utom reklam då.
Hur många kuvert har du fått totalt? Typ 2-3 stycken eller massor?

Om det bara är några enstaka så kan det mycket väl vara så att din granne fått dina brev.
Senast redigerad av MarcoBolan 2017-02-06 kl. 22:46.
Citera
2017-02-06, 22:44
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
Hej nu är det så att någon öppnar min post och lägger det i nya kuvert skriver mitt namn och adress och skickar sedan det till mig.
I ett kuvert kan jag få 3-4 olika brev allt från räkningar till vårdcentralen har inte varit något problem innan utan började förra veckan och sen har det varit likadant varje gång jag får post utom reklam då.

Är det någon på posten som öppnar det eller vadå? Kan ju inte komma till fel adress eftersom det inte har varit något problem innan.

Ska man anmäla eller hoppas att det slutar?

Det där måste du ju anmäla, någon är ju uppenbarligen lite för intresserad i dina förehavanden. Ring posten och kolla hur du går tillväga, sen borde det väl en polisanmälan vara på sin plats.

TIPS: Filma när du vittjar brevlådan och när du öppnar breven du just vittjade, helst utan några klipp i. Perfekt bevis.
Citera
2017-02-06, 23:20
Medlem
Posten anställer vem som helst nu för tiden tyvärr har folk tagit pengar som postats mig och annat. Posta inget värdfullt nuförtiden det kommer bara att försvinna.
Citera
2017-02-07, 02:52
Medlem
Kaffemedaffes avatar
https://lagen.nu/1962:700#K4P8

Brott mot posthemligheten. Gör polisanmälan. Ring posten.
Citera
2017-02-07, 14:36
Medlem
HermaeusMoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Det är ju givetvist rätt allvarligt, och något man bör göra något åt och inte att sitta ner och hoppas på det bästa. Även om man känner att det är okej för en själv tycker jag att det ändå är någon av medborgarplikt att göra en anmälan så att personen/personen förhoppningsvis åker fast och får sitt straff. Helt enkelt lära sig att man absolut inte gör så!

Jag undrar egebtligen hur du misstänker detta?

Är det för att du helt enkelt ser att kuvertet verkar vara köpt en sådan som man kan köpa i en affär. Liksom som är helt vit?

Precis det är ett stort kuvert och i det ligger det olika papper tex från skatteverket polisen osv.

Den som öppnar tar köpte iallafall frimärken för att posta det
Citera
2017-02-07, 14:37
Medlem
HermaeusMoras avatar
Blir en anmälan och ringa posten tack för era svar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in