2017-02-06, 12:21
Medlem
JudgeBootys avatar
Jag funderar nu på att ta bolån och skall så småningom gå till banken för att diskutera detta. Jag har nyligen flyttat till Stockholm och pluggar till jurist, har ca 4 år kvar på studierna.

Jag är från Finland och får således studiestöd därifrån, vilket ligger på ca 5300kr per månad. Jag har kollat diverse amorteringskalkyler, och enligt dem så skulle det totala kostnaden för lånet bli drygt 5000kr månad. (Enligt denna: https://www.sbab.se/1/privat/lana/bo...a.html#/kalkyl)

Har ni någon aning om vilka krav banken ställer på en eventuell lånetagare i förevarande situation? Mitt studiestöd täcker ju en stor del av lånekostnaden (dock återstår t.ex. driftkostnad osv). Räcker det med att jag skulle ha ett extrajobb (10-20h/vecka) på sidan av studierna? Eller får man bara lån om man jobbar heltid?
Senast redigerad av JudgeBooty 2017-02-06 kl. 12:24. Anledning: Felskrivning
Citera
2017-02-06, 12:43
Medlem
Ett blancolån på 50k är nog det bästa du kan få ensam.

Men jag antar att du har en medlåntagare med fast anställning?
Citera
2017-02-06, 12:49
Medlem
OldFashioneds avatar
Fast anställning och/eller medlånare. Student + extraknäck = inget bolån.
Citera
2017-02-06, 12:54
Medlem
JudgeBootys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso
Ett blancolån på 50k är nog det bästa du kan få ensam.

Men jag antar att du har en medlåntagare med fast anställning?

Min far skulle nog hjälpa mig. Han har bra ekonomi och ett välmående företag sedan 35 år tillbaka. Dock ytterligare en fråga: står lånet i mitt namn om min far är medlåntagare, eller skrivs lånet helt och hållet på honom?
Citera
2017-02-06, 12:59
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JudgeBooty
Min far skulle nog hjälpa mig. Han har bra ekonomi och ett välmående företag sedan 35 år tillbaka. Dock ytterligare en fråga: står lånet i mitt namn om min far är medlåntagare, eller skrivs lånet helt och hållet på honom?

Om din far kan hjälpa dig kanske det är bättre att han står på både lånet och ägandet av lägenheten. Annars kanske ni kan dela ägandet på 20-80%, exempelvis. Eller är det viktigt att du äger lägenheten?
Citera
2017-02-06, 13:31
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JudgeBooty
Jag funderar nu på att ta bolån och skall så småningom gå till banken för att diskutera detta. Jag har nyligen flyttat till Stockholm och pluggar till jurist, har ca 4 år kvar på studierna.

Jag är från Finland och får således studiestöd därifrån, vilket ligger på ca 5300kr per månad.

Även om du extrajobbar så är det där ingen inkomst du kommer få ett bolån med. Som andra nämnt måste du få din far att bli medlåntagare om du ska ha en chans.
Citera
2017-02-06, 14:47
Medlem
JudgeBootys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Om din far kan hjälpa dig kanske det är bättre att han står på både lånet och ägandet av lägenheten. Annars kanske ni kan dela ägandet på 20-80%, exempelvis. Eller är det viktigt att du äger lägenheten?

Egentligen tror jag inte det är så stor skillnad vems namn som står på pappret, skulle förstås vara roligt att ha eget namn på lägenheten. Samt skulle jag inte vilja att farsan har huvudansvaret för lägenheten då det skulle kännas som att jag endast snyltar på hans stålar och försätter honom i ett berg av skulder. Det är ju dock det jag i princip gör, men ändå. Tack för svaren
Citera
2017-02-06, 19:02
Medlem
Christopher.s avatar
Typisk etta i Stockholm, runt 3 miljoner, kontantinsats 450.000, bolån 2.550.000, årsinkomst i runda slängar på 400.000 för att bli beviljad bostadslånet.
Citera
2017-02-06, 19:06
Medlem
JudgeBootys avatar
Efter att ha läst era kommentarer så inser jag att jag snällt får uppskjuta lägenhetsköpet tills jag blivit jurist. Fyra år to go.
Citera
2017-02-06, 19:30
Medlem
Katzyns avatar
Har du kontantinsatsen för en sådan lägenhet du tänkt dig?
Citera
2017-02-15, 08:40
Medlem
Tänk på att du även slutar få bostadsstöd om du köper egen lägenhet, tror det gäller om någon av dina föräldrar står som ägare också.
Citera
2017-02-16, 08:56
Medlem
Om fyra år kommer du ångra att du inte köpte nu med tanke på hur mycket priserna kommer stiga.
Jag köpte själv lägenhet efter studierna och ångrade att jag inte köpta innan, hade tjänat 1 miljon då.

Så prata med din pappa, se om han kan hjälpa dig. Lägg fram det som så att han hjälper dig med kontantinsatsen, och står på lånet kan ni båda två göra, du blir gäldenär till din pappa. Men lägga upp att du betalar räntorna och amorteringen för bostaden, och den dagen ni säljer så delar ni vinsten rakt av 50/50.

Det är win win, både för dig och din pappa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in