2017-02-06, 00:00
Medlem
Hej!

Har en affärsidé om att skapa hemsidor till frisörer & pizzerior (hör skratt).
Jag tänker ta ca 1000kr för en hemsida.

Jag går samtidigt sista året på gymnasiet. Så det här blir vid sidan om.
Vad skulle jag kunna klassa min verksamhet som enligt er?
Borde jag ansöka om F-skattsedel?

Tack på förhand!
Med vänlig hälsning
Citera
2017-02-06, 00:21
Medlem
MADs avatar
Starta ett UF
Citera
2017-02-06, 00:23
Medlem
Som-Gjutens avatar
Går du + = Företag
Går du - = hobbyverksamhet
Citera
2017-02-06, 01:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blashkrack
Hej!

Har en affärsidé om att skapa hemsidor till frisörer & pizzerior (hör skratt).
Jag tänker ta ca 1000kr för en hemsida.

Jag går samtidigt sista året på gymnasiet. Så det här blir vid sidan om.
Vad skulle jag kunna klassa min verksamhet som enligt er?
Borde jag ansöka om F-skattsedel?

Tack på förhand!
Med vänlig hälsning

Är det 10 000 kr eller 16000 kr så behöver du inte betala skatt har jag för mig, om det är en engångsgrej.
Men om du däremot har en stadig inkomst så är det ingen hobbyverksamhet och du måste skatta.

Kolla in frilansfinans där du kan fakturera utan eget företag, dock så är det totalt 50% av din vinst som går bort.
Citera
2017-02-06, 07:23
Medlem
8xxSeriess avatar
Varför ens bry sig om att skaffa ett företag för de småpengarna? Jag menar hur många pizzerior och frisörer finns det inom ditt verkningsområde som dessutom är intresserade? Det rör sig ju enbart om ett fåtal, på sin höjd = inte ens värt mödan att starta företag.
Citera
2017-02-06, 11:52
Medlem
Trolltestets avatar
Så länge man drar in mindre än 38kkr per år så har jag för mig att det betraktas som hobbyverksamhet.
Citera
2017-02-06, 12:07
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swekredit
Är det 10 000 kr eller 16000 kr så behöver du inte betala skatt har jag för mig, om det är en engångsgrej.
Men om du däremot har en stadig inkomst så är det ingen hobbyverksamhet och du måste skatta.

Kolla in frilansfinans där du kan fakturera utan eget företag, dock så är det totalt 50% av din vinst som går bort.

10 000kr eller 16 000kr.
Hur har du fått för dig det?

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Så länge man drar in mindre än 38kkr per år så har jag för mig att det betraktas som hobbyverksamhet.

Nej.
Det finns ingen beloppsgräns för hobbyverksamhet, vinst från hobbyverksamhet är skattepliktigt från första kronan.
Hobbyverksamhet är ett väldigt missförstått ämne här på Flashback.
Citera
2017-02-06, 12:15
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Nej.
Det finns ingen beloppsgräns för hobbyverksamhet, vinst från hobbyverksamhet är skattepliktigt från första kronan.
Hobbyverksamhet är ett väldigt missförstått ämne här på Flashback.

Har jag liksom alla andra missförstått hur begreppet "basbelopp" används tillsammans med "hobbyverksamhet" i så fall?

Nåväl, jag sökte lite och fann detta: http://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html

Kanske det kan vara till nytta för TS.
Citera
2017-02-06, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Har jag liksom alla andra missförstått hur begreppet "basbelopp" används tillsammans med "hobbyverksamhet" i så fall?
Japp, det finns inget sånt.

Det finns ett grundavdrag, men det har inget med hobbyverksamhet att göra utan är något som gäller för alla dina inkomster. Det sköter Skatteverket åt dig. Så man redovisar allt och sen får de räkna ut resultatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in