Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-05, 14:34
  #1
Medlem
Citat:
Göteborg behöver en tidsfrist i mottagandet av anvisade flyktingar. En period på två till tre år bör räcka för att ge kommunen chansen att med samlad kraft bygga ikapp bostäder på hemmaplan. Under tiden kan våra anvisade flyktingar ”lånas ut” till mindre kommuner där de kan utbilda sig till bristyrken och därefter återvända till både ett jobb och en bostad någon annanstans än i en segregerad förort, skriver Dan Gaversjö, integrationsstrateg.

Integrations- och utanförskapsproblem har utretts i 30 år utan någon reell förändring.

I 20 år har jag för arbetat med trygghet och integrationsfrågor för Göteborgs förorter. Jag har tagit djupt intryck av människor som lever och arbetar i utanförskapsområden. Det senaste året har jag för Sabo:s räkning besökt bostadsbolag i kommuner över hela landet och fått en god samlad bild över de olika förutsättningar som nyanlända människor och deras kommuner har till inkludering i det svenska samhället.

Jag ser också de systemfel som grusar alla vällovliga projekt och konstaterar att det egentligen kvittar vad vi gör om vi inte radikalt förändrar möjligheten till arbete och bostad. Jag har mött alltför många driftiga, motiverade och ihärdiga överlevare vilkas förhoppningar gått om intet av det faktum att de inte tar sig in på arbetsmarknaden och därför inte kvalificerar sig för en egen bostad.

Den största inflyttningen sker via EBO-lagstiftningen som ger rätt att bosätta sig hos släktingar eller vänner i Göteborgs trångbodda och segregerade förorter samt anhöriginvandringen. Förra året var Göteborg ålagd att ta emot 880 personer som fått uppehållstillstånd, i år ytterligare 1 376 människor. Men bostadsbristen och kommunernas tidsdräkt för plan- och bygghantering gör att det i praktiken blir omöjligt att genomföra. Lösningarna som kommunen tvingas krysta fram är alltför ofta dåliga boendelösningar, som den med villavagnar på Lilleby camping eller i bostäder och fastigheter som egentligen ska rivas.

Tillfälliga modulbostäder för nyanlända i stadsdelar med en stor andel bemedlade svenskfödda invånare har väckt en anstormning av oro, ilska och överklagade bygglov. Lägg därtill den ringa andel lediga lägenheter hos de kommunala bostadsföretagen som nu i första hand måste fördelas på nyanlända som anvisas hit.

Hela artikeln: http://www.gp.se/nyheter/debatt/ge-g...bete-1.4144126

Hur kommer detta sluta, om vi nu ponerar att Göteborg inte får någon paus utan att allt rullar på som vanligt, vilket lär hända?

Diskutera
Citera
2017-02-05, 14:37
  #2
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Om Göteborg lyckas få en paus kommer alla vilja ha en permanent paus. Det går inte. Göteborg kommer inte få någon paus. In med fler araber och negrer som "vi är 87%" har drömt om. Let the festivities begin..rape and murder!
Citera
2017-02-05, 15:57
  #3
Medlem
Jävla rasister.
Skulle tänkt på detta innan ni släppte in 160 tusen förra året.
Nä pumpa bara in fler o låt Göteborg rasa.
De förtjänar ni.
Jävla svin.
Citera
2017-02-05, 16:18
  #4
Avstängd
Norrland och Stockholm kanske kan avlasta Göteborg och Malmö.
Citera
2017-02-05, 16:24
  #5
Avstängd
Mertillens avatar
Låt Göteborg brinna ned till grunden. Låt resten sprängas i luften. Låt sedan samma skit drabba huvudstaden. Jag ska skratta som en vansinnig när det inträffar.

DÖD åt det mångkulturella Sverige!
Citera
2017-02-05, 16:46
  #6
Medlem
Tyckte det var många bra förslag Dag Gaversjö kom med. Men det hjälper ju inte mot "stupet", eller vad man kalla det för, det vi är på väg mot.
Citera
2017-02-05, 17:46
  #7
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Norrland och Stockholm kanske kan avlasta Göteborg och Malmö.

Norrland är översköljt av stockholmsmigranter menar flyktingar.
Citera
2017-02-05, 17:49
  #8
Medlem
Blingons avatar
Det här är ju väldigt egendomligt. Hur kan man behöva en paus från något som är enbart bra och positivt? Det är ju som att tacka nej till gratis honung och bröd som regnar från himlen.

Här har vi i 30 år blivit matade med invandringens alla positiva effekter, som gratis välutbildad arbetskraft, pensionräddning, ökat beskattningsunderlag och en härlig mångkultur.

Att GP har varit en av de mest drivande i att informera oss om detta har väl inte undgått någon som läser dessa objektiva och neutrala tidskrifter. Varför publicerar de denna rasistpropaganda?

Hur kan nu Göteborg vilja ha paus från något som är en sådan solklar vinst på lång sikt? Det övergår mitt förstånd.

Som skattebetalare blir jag förbannad om man inte går 'all in' i en sådan solklar investering med garanterad hög avkastning.



[Innehållsdeklaration: Vissa spår av ironi kan finnas i inlägget...]
Citera
2017-02-05, 17:52
  #9
Medlem
M829A3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValdtaktsSemiten
Om Göteborg lyckas få en paus kommer alla vilja ha en permanent paus. Det går inte. Göteborg kommer inte få någon paus. In med fler araber och negrer som "vi är 87%" har drömt om. Let the festivities begin..rape and murder!
Helt korrekt.

Varför skulle Göteborg vara i en särskilt utsatt position vad beträffar konsekvenserna av år 2015 totalinvandring,då det i t.ex Stockholm är minst lika svårt att skaffa bostäder är nyanlänt brunfolk.

Ska en ha respit så kommer snart andra att begära detsamma,så nu är dags att vi solidariskt (ett populärt uttryck hos godhetsvänstern) tar smällen för asylkaoset.
Citera
2017-02-05, 18:36
  #10
Medlem
KometenKommers avatar
Det är för sent att backa bandet nu. Även om invandringen till Göteborg totalstoppades kommer invandrarna i dom utsatta områden ändå öka i antal. Besök valfri Mödravårdscentral eller BB i närområdet för att konstatera att så är fallet. Förr i världen tog naturen hand om sådana här problem i och med att fattiga och kriminella fick färre överlevande avkommor. Idag öser vi skattepengar över dom vilket enbart förvärrar problemet.
Citera
2017-02-05, 18:42
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M829A3
Helt korrekt.

Varför skulle Göteborg vara i en särskilt utsatt position vad beträffar konsekvenserna av år 2015 totalinvandring,då det i t.ex Stockholm är minst lika svårt att skaffa bostäder är nyanlänt brunfolk.

Ska en ha respit så kommer snart andra att begära detsamma,så nu är dags att vi solidariskt (ett populärt uttryck hos godhetsvänstern) tar smällen för asylkaoset.

När personal mördas, kan ju en region säga att det gått fel. Och kräva en respit. Som jag ser det kan en region självklart yrka på en frist för att återhämta sig.
Alternativet är att regionen dukar under av bördan.
Klart en region kan förklara sig "mättad". Resurserna räcker inte till. Mord och våldtäkter och bedrägerier stölder inbrott bråk - det finns gränser för hur mycket en region klarar av.

Resurser är inte bara ekonomiska, det hjälper inte med pengar om det inte finns människor som klarar av situationen.

(jag är alltså från Göteborg, men jag känner mig inte välkommen när jag besöker min barndomsvärld)
Citera
2017-02-05, 19:38
  #12
Avstängd
Kontakt112s avatar
Det går inte för sig. Göteborg är en stor stad och har plats för fler. Jag såg jättestora tomma ytor när jag åkte förbi med tåget i fredags.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback