Citat:
Där tror jag att problemet ligger. Det tar tid för vissa att bygga upp en styrka som tillåter kroppen att faktiskt lyfta den vikt du lyfter, om nu uppvärmningsbiten inte var problemet. Och att faktiskt kunna fortsätta lyfta den vikten, och lite tyngre då och då, utan att skada sig.
Citat:
Det som är så lurigt är att man kan göra 100 tekniskt acceptabla marklyft, men det räcker med ett enda felaktigt lyft för att sabba månaders träning. Med ont i ländryggen är ingenting kul. Lösningen är nog ändå att köra någorlunda komfortabla vikter för oss med den här problematiken. Att lasta på dubbla kroppsvikten och dra utav helvete med ostbågeform är för farligt. Andra klarar det men inte vi.
Citat:
Bra tips! Jag är också en sån som jobbar stående normalt. Just nu är jag utan arbete, men kan då lägga extra mycket tid på gym och viktminskning. Blev fet som en gris runt jul (!) och behövde tappa ca 10-12 kg. 6,5 kg ned på 7 veckor hittills.
Jag har också haft problem med ländryggen vid framförallt marklyft. För att åtgärda problemet började jag stå upp på jobbet. Det tog inte många veckor innan jag kände skillnad och nu lyfter jag som aldrig förr. Utöver detta kan det även vara en god idé att huksitta mellan varven. Det stretchar rygg och höft och är människans naturliga viloposition.