2017-02-05, 16:36
Medlem
Passepartouts avatar
Kvartal
Citat:
ägs och finansieras av Insamlingsstiftelsen Kvartal och står fri från kopplingar till politiska partier och intresseorganisationer http://kvartal.se
har en stor bredd och låter även obekväma sanningar komma upp till ytan.

Citat:
Humaniteten i den svenska migrationspolitiken har brutit samman. Den kris vi just nu ser är en följd av händelser bortom vår kontroll – krig, terrorism och sönderfallande stater. Men ansvaret för att situationen blev så allvarlig i Sverige är vårt eget. Flera regeringar, inte minst den som jag arbetade för under åtta år, har begått stora misstag i migrationsfrågorna. Det skriver Mikael Sandström, tidigare statssekreterare i regeringen Reinfeldt.
http://kvartal.se/artiklar/de-goda-foresatserna

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Du skämtar? Finns det någon sajt inom alternativmedia som vinklar och förleder läsarna mer än Avpixlat? Vi snackar om själva symbolen för alternativ fakta, särskilt de artiklar som är skrivna av Mats Dagerlind som har ett något annorlunda sätt att se på sanningen.

Vitsen med att läsa Avpixlat, Fria Tider, Nyheter Idag och Nya Tider (som ofta har korrekta källhänvisningar med fakta till sina artiklar, av typen polisrapporter), är att få en rikare bild av verklighetsbeskrivningen. Sedan är det upp till dig att sålla, vara kritisk och bearbeta informationen. Precis som med all annan media.

All media "förleder" på olika sätt, din uppgift är att tänka själv. Att vara "rädd" för "fel" fakta visar bara att du inte tror att du kan lita på ditt eget omdöme.
Senast redigerad av Passepartout 2017-02-05 kl. 17:00.
Citera
2017-02-05, 17:24
Medlem
Grodfrityrs avatar
Affes Statistik-blogg uppdateras väl inte så ofta nuförtiden, men det finns mycket sammanställningar av statistik på bloggen. Det finns även en gedigen länksamling till andra alternativa medier.
https://affes.wordpress.com/

Snaphanen med bland annat Julia Caesar.
http://snaphanen.dk/
Senast redigerad av Grodfrityr 2017-02-05 kl. 17:34.
Citera
2017-02-06, 00:05
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Du skämtar? Finns det någon sajt inom alternativmedia som vinklar och förleder läsarna mer än Avpixlat? Vi snackar om själva symbolen för alternativ fakta, särskilt de artiklar som är skrivna av Mats Dagerlind som har ett något annorlunda sätt att se på sanningen.

Nej, jag skämtar inte. Jag tycker Avpixlat får oförtjänt mycket kritik. Visst, ibland har de haft konstiga artiklar och vissa falska nyheter, men säg den nyhetstidning som inte haft det.
Citera
2017-02-06, 00:13
Medlem
Pansarhyenas avatar
Den udda namngivna Fnordspotting är enligt min mening en av de allra bästa högerbloggarna:

http://fnordspotting.blogspot.se/

Jag har även höga tankar om bloggen Motpol (ej att förväxla med tankesmedjan Motpol):

http://motpol.blogspot.se/

Och förflyttar vi oss lite längre högerut så bjuder Tobbes Medieblogg ofta på riktigt träffsäker kritik av etablissemangsmedia och dess ytliga tyckare:

http://tobbesmedieblogg.blogspot.se/
Citera
2017-02-06, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
www.rny.nu har nyheter från alternativmedia samlade.

Här har man ju som sagt i stort sett all relevant alternativmedia på ett enda ställe. Där kan man kolla för att se vad man gillar för något. Rekommenderas!
Citera
2017-02-06, 19:57
Medlem
80231s avatar
Detta kanske inte är alternativa media i normal mening, men om jag förstår andemeningen i din TS rätt så vill jag rekommendera ledar- och debattartiklarna på gp.se (japp!), samt fokus.se.

http://www.gp.se/
http://www.fokus.se/

Jag tycker att båda har bra skribenter, och de har ofta ett bredare och mer nyanserat perspektiv på det de skriver om, än vad som normalt kan ses hos det vi vanligtvis kallar för MSM. Därtill så tar de upp ämnen som är elefanten i rummet för MSM.

Citat:
Ursprungligen postat av hazzo
https://ledarsidorna.se/

Fria Tider är en hyfsad alternativblaska. Ledarsidorna innehåller många bra diskussioner om det mesta. Har ett flertal gästskribenter, bl a Ann Heberlein.
Fria Tider är väl lite av alternativmedias MSM? Läser i princip aldrig där. Ska jag börja?

Ledarsidorna är en favorit. Bra ämnen, perspektiv och skribenter.
Senast redigerad av 80231 2017-02-06 kl. 20:09.
Citera
2017-02-06, 20:29
Medlem
hazzos avatar
Jag tycker den är helt ok. Ibland lite som sammanfattning av alternativ media. Plockar upp många nyheter från annan media med bra länkar o källor.

Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Detta kanske inte är alternativa media i normal mening, men om jag förstår andemeningen i din TS rätt så vill jag rekommendera ledar- och debattartiklarna på gp.se (japp!), samt fokus.se.

http://www.gp.se/
http://www.fokus.se/

Jag tycker att båda har bra skribenter, och de har ofta ett bredare och mer nyanserat perspektiv på det de skriver om, än vad som normalt kan ses hos det vi vanligtvis kallar för MSM. Därtill så tar de upp ämnen som är elefanten i rummet för MSM.

Fria Tider är väl lite av alternativmedias MSM? Läser i princip aldrig där. Ska jag börja?

Ledarsidorna är en favorit. Bra ämnen, perspektiv och skribenter.
Citera
2017-02-12, 12:40
Medlem
Enbolots avatar
Bloggen Elake Karsten, http://elake-karsten.bloggplatsen.se/ tar upp begreppet åsiktskorridoren och alternativa medier på ett nyanserat sätt.
Citera
2017-07-21, 21:46
Medlem
nyhetsbladet.com/ är en relativt ny alternativ nättidning:
"Vi ha en fri och öppen nyhetsförmedling och debatt. Vi vill vara oberoende på riktigt, därför företräder vi ingen politisk åsikt eller religiös åskådning"
Citera
2018-02-23, 21:10
Medlem
www.kimmoa.se/rn är nedstängd nu har jag sammanställt en del av de källor som fanns där.

Vill man hitta fler kan man kika på denna sida:
http://riktiga9.rssing.com/chan-18510753/all_p5797.html

och bläddra bland de 5797 sidorna för att få fram alla källor som har publicerat något. Jag startade vid 5797 och arbetade mig fram till sidan 5603. (ca 200 sidor) och har skrivit ned i stort sätt alla källor som publicerat från maj till juli 2017. Finns betydligt fler källor för den som har tid och ork att gå igenom allt.

I bokstavsordning
abortnej.se
academicrightswatch.se
allmogen.org
andersleander.bloggplatsen.se
annhelenarudberg2.blogspot.com
anthropocene.live
argblattetalar.blogspot.com
asa-samfundet.se
avpixlat.info
bjornsoder.net
bloggis.se/danpark
blueshift.nu
bubbavel.blogspot.com
centrumforrattvisa.se
corneliadahlberg.wordpress.com
deogan.com
demokratbloggen.blogspot.com
detgodasamhallet.com
deulf.wordpress.com
dissidenter.com
elake-karsten.bloggplatsen.se
erixon.com
eurocop.nu
everykindapeople.blogspot.com
experimentlandet.blogg.se
fnordspotting.blogspot.com
foliehatteniteckomatorp.blogspot.com
foreningencuibono.se
friasidor.is
friatider.se
fristad.eu
genusdebatten.se
gruvmor.wordpress.com
hagwall.wordpress.com
henrikalexandersson.blogspot.com
hotpot.se/politik/
ideellkulturkamp.com
informationskriget.se
ingridochconrad.se
iotakt.se
jajj.se
jamstalldhetsfeministern.wordpress.com
jeanders-bilder.blogspot.com
jockelarson.wordpress.com
karpstryparn.wordpress.com
katerinamagasin.se
klimatupplysningen.se
kriminellt.com
kulturbilder.wordpress.com
lantvarnet.se
ledarsidorna.se
lidlday.blogspot.com
majgrandmo.blogspot.com
marcusbirro.blogg.se
martenssonsmeningar.se
medborgarinitiativ.wordpress.com
medborgerligsamling.se
meritwager.nu
mikaelstyrman.blogspot.com
mises.se
morklaggning.wordpress.com
morpheusblogg.se
motgift.nu
motpol.nu
mxp.blogg.se
newsvoice.se
nordfront.se
nordic.altright.com
nordiskungdom.com
noterat.nu
nyadagbladet.se
nyatider.nu
nydahlsoccident.blogspot.com
nyheteridag.se
occidentfaust.wordpress.com
parasitstopp.wordpress.com
parnassen.wordpress.com
peterharold.wordpress.com
petterssonsblogg.se
politikfakta.se
polytempik.blogspot.com
putilov.org
radda-sverige.nu
rosatraktor.wordpress.com
samtalmedsamhallet.com
samtiden.nu
sjunne.com
snaphanen.dk
sprakforsvaret.bloggagratis.se
staffandanielsson.blogspot.com
stenkvist.wordpress.com
store.blogg.se
svenskaintressen.se
thoralf.bloggplatsen.se
tobbesmedieblogg.blogspot.com
tobiastankar.wordpress.com
toklandet.wordpress.com
ulmerkotten.blogspot.com
ulsansblogg.wordpress.com
ungsvenskarna.blogg.se
usapol.blogspot.com
uvell.se
vaken.se
varjager.wordpress.com
varstundisverige.blogspot.com
vilks.net
word.harrietsblogg.se
wärmler.se

+SD:s alla kommunsidor och landskapssidor.

Youtube
A Swede Speaks
Berikande Mångfald
det pekande fingret
DID Mannen
diesel 9009
EnArgBlatteTalar
Eurocop
Fabian Fjälling
Feministinspektionen
Granskning Sverige
Hasse Johansson
Holistic Holistic
icon
Iconic
Ingrid Conrad
John Bouvin
John Milius
Julia Caesar
kultursverige
Ledarsidorna.se
Medborgerlig Samling
Megafonerna WEBTV
Mona Walter
Motgift.nu
MotstandsMedia
Nordfront Media
PeterSweden
pissed of Father
Podcast Nationella
Politics
Radio Nordfront
Radio Realism
Rickard Wall
Roger Sahlström
samtal med samhället
Sanningen Ska Segra
SD-TV
skrattande grodan
Stefan Tunedal
Svensk Webbtelevision
Swamp Troll
Tobias Svensson
Ulf Hansen
Ulf Holmgern
Underbara Videoklipp Från Sverige
Videomannen !
ViralWIZ
Återta Våra Gator

Soundcloud
Den kokta grodan
DGS-TV
Radio Realism
Senast redigerad av flashbackdasen 2018-02-23 kl. 21:12.
Citera
2018-02-23, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Jag har läst en hel del inne på Cornucopia men börjar tröttna på den extrema russofobin hos författaren samt de återkommande faktafelen. Jag letar därför efter fler alternativa bloggar och medier som skriver om svensk politik så att man kan variera lite. Någon som har några bra tips?

För att det ska bli en diskussion så kan vi även diskutera de olika medierna och bloggarna som nämns. Alltid intressant att få höra olika åsikter om saker.
Alexa.com och similarweb.com är två tjänster som genom för mig okända algoritmer rankar (ej att förväxla med RANK) en mix av antalet besök och sidvisningar. Generellt har Alexa ett förbehåll om att allt under plats 100,000 är 'gissning'. Vet inte om de menar per land eller globalt. Nedan lite statistik från Alexa på hur det ser ut bland medier i Sverige. Bloggar rankar generellt lågt så jag har bara tagit med några exempel. Enstaka siffror inom parentes visar global ranking. Text inom " " är min kommentar.

1. Google.com - 1 (1) "Google är ett medieföretag även om de påstår sig vara ett teknikbolag."

2. Aftonbladet.se - 8 (1,722) "Publicerar svenska våldsnyheter på förstasidan dagligen, utmärkt propaganda för ett tryggare Sverige. Betalvägg på vissa artiklar. Det lönar sig att prenumerera (59 kr/mån) för de utmärkta bil-, skatte- och sjukvårdsartiklarna. Jag har tjänat mycket på Plusartiklarna, både i reda pengar och bättre hälsa. Inga kommentarer tillåtna."
  3. Flashback.org - 20 (4,514) "Inte trovärdigt och pålitlig inom politik och våldsnyheter, men enstaka kommentatorer håller hög klass. Hårt post-modererad. Allmänt dålig stämning, drev och mobbing mellan kommentatorerna. Inga likes. Går inte att radera eller editera en kommentar efter 60 minuter utan tillstånd av de okända makthavarna. Sajten saknar etik & moral och ansvarig utgivare. Därför bör innehållet brännas på bål."
  4. SVT.se - 24 "Vet inte så mycket om, TV-programmen har jag inte sett på 7 år. Inga kommentarer tillåtna."
  5. DN.se - 33 "Cringe worthy indoktrinering, hör hemma i Nordkorea. Betalvägg på allt. Inga kommentarer."
  6. GP.se - 87 "Vet inget om. Trend neråt. Betalvägg. Inga kommentarer."
  7. Sydsvenskan.se - 145 "Vet inget om, gissar den är som DN+SvD fast för Skåne. Inga kommentarer. Betalvägg."

8. Samhällsnytt - samnytt.se - 195 (10,330) "Bra & snabb journalistik från Egor Putilov och redaktionen. Stiger brant i popularitet. Något SD-kritiskt. Använder bl.a. Disqus.com för inloggning och kommentarer, mycket bra. Störst, bäst och vackrast inom alternativmedia just nu. Ingen betalvägg."
  9. FriaTider.se - 207 "SDs språkrör? Inga kommentarer. Betalvägg på vissa artiklar."
  10. Metro.se - 302 "Kulturmarxister. Inga kommentarer tillåtna men de ska ha tack för att de betalar för YouGovs opinionsundersökningar."
  11. NyheterIdag.se - 303 (49,109) "Medelgod, är löst knuten till Örebropartiet (Marxister?) Har en del namnkunniga krönikörer som Peter Springare. Liten aktivitet i kommentarsfälten, kan bero på att de kräver Facebook för inloggning, dvs noll integritet och anonymitet för vanligt folk som inte vet hur man öppnar ett pseudo-anonymt Facebook konto. Betalvägg för vissa artiklar."
  12. Nordfront.se - 549 "Vet inget om denna tidning. Verkar vara nazistisk och rasistisk. Rasismen är något gott och vackert i sig för att hålla folken åtskilda, trygga och lyckliga. Men människor är viktigare än idéer och där gick nazismen helt överstyr. Stigande trend"
  13. Ledarsidorna.se - 923 (112,907)"Liten aktivitet i kommentarsfälten, kan bero på att de kräver Facebook för inloggning, dvs noll integritet och anonymitet för vanligt folk som inte vet hur man öppnar ett pseudo-anonymt Facebook konto.
  14. PetterssonsBlogg.se - 1,308 "Spridning på åsikterna. Sjunkande trend.
  15. DetGodaSamhallet.com - 1,727 Eliten av svensk narcissism talar till undersåtarna som tillåts hurra i kommentarsfälten eller kanske det är självcensur. Klubb för inbördes beundran. Långsamt förhandsmodererad. Stigande trend.

Senast redigerad av Evilius 2018-02-23 kl. 22:23.
Citera
2018-02-23, 22:47
Medlem
Grodfrityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Alexa.com och similarweb.com är två tjänster som genom för mig okända algoritmer rankar (ej att förväxla med RANK) en mix av antalet besök och sidvisningar. Generellt har Alexa ett förbehåll om att allt under plats 100,000 är 'gissning'. Vet inte om de menar per land eller globalt. Nedan lite statistik från Alexa på hur det ser ut bland medier i Sverige. Bloggar rankar generellt lågt så jag har bara tagit med några exempel. Enstaka siffror inom parentes visar global ranking. Text inom " " är min kommentar.

1. Google.com - 1 (1) "Google är ett medieföretag även om de påstår sig vara ett teknikbolag."

2. Aftonbladet.se - 8 (1,722) "Publicerar svenska våldsnyheter på förstasidan dagligen, utmärkt propaganda för ett tryggare Sverige. Betalvägg på vissa artiklar. Det lönar sig att prenumerera (59 kr/mån) för de utmärkta bil-, skatte- och sjukvårdsartiklarna. Jag har tjänat mycket på Plusartiklarna, både i reda pengar och bättre hälsa. Inga kommentarer tillåtna."
  3. Flashback.org - 20 (4,514) "Inte trovärdigt och pålitlig inom politik och våldsnyheter, men enstaka kommentatorer håller hög klass. Hårt post-modererad. Allmänt dålig stämning, drev och mobbing mellan kommentatorerna. Inga likes. Går inte att radera eller editera en kommentar efter 60 minuter utan tillstånd av de okända makthavarna. Sajten saknar etik & moral och ansvarig utgivare. Därför bör innehållet brännas på bål."
  4. SVT.se - 24 "Vet inte så mycket om, TV-programmen har jag inte sett på 7 år. Inga kommentarer tillåtna."
  5. DN.se - 33 "Cringe worthy indoktrinering, hör hemma i Nordkorea. Betalvägg på allt. Inga kommentarer."
  6. GP.se - 87 "Vet inget om. Trend neråt. Betalvägg. Inga kommentarer."
  7. Sydsvenskan.se - 145 "Vet inget om, gissar den är som DN+SvD fast för Skåne. Inga kommentarer. Betalvägg."

8. Samhällsnytt - samnytt.se - 195 (10,330) "Bra & snabb journalistik från Egor Putilov och redaktionen. Stiger brant i popularitet. Något SD-kritiskt. Använder bl.a. Disqus.com för inloggning och kommentarer, mycket bra. Störst, bäst och vackrast inom alternativmedia just nu. Ingen betalvägg."
  9. FriaTider.se - 207 "SDs språkrör? Inga kommentarer. Betalvägg på vissa artiklar."
  10. Metro.se - 302 "Kulturmarxister. Inga kommentarer tillåtna men de ska ha tack för att de betalar för YouGovs opinionsundersökningar."
  11. NyheterIdag.se - 303 (49,109) "Medelgod, är löst knuten till Örebropartiet (Marxister?) Har en del namnkunniga krönikörer som Peter Springare. Liten aktivitet i kommentarsfälten, kan bero på att de kräver Facebook för inloggning, dvs noll integritet och anonymitet för vanligt folk som inte vet hur man öppnar ett pseudo-anonymt Facebook konto. Betalvägg för vissa artiklar."
  12. Nordfront.se - 549 "Vet inget om denna tidning. Verkar vara nazistisk och rasistisk. Rasismen är något gott och vackert i sig för att hålla folken åtskilda, trygga och lyckliga. Men människor är viktigare än idéer och där gick nazismen helt överstyr. Stigande trend"
  13. Ledarsidorna.se - 923 (112,907)"Liten aktivitet i kommentarsfälten, kan bero på att de kräver Facebook för inloggning, dvs noll integritet och anonymitet för vanligt folk som inte vet hur man öppnar ett pseudo-anonymt Facebook konto.
  14. PetterssonsBlogg.se - 1,308 "Spridning på åsikterna. Sjunkande trend.
  15. DetGodaSamhallet.com - 1,727 Eliten av svensk narcissism talar till undersåtarna som tillåts hurra i kommentarsfälten eller kanske det är självcensur. Klubb för inbördes beundran. Långsamt förhandsmodererad. Stigande trend.

Glöm Alexa, de har med största sannolikhet politiserat sina rankinglistor.
Alexa ägs av globalistföretaget Amazon.

(FB) Gammelmedias annalkande död

(FB) Största alternativa medier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in