2005-12-22, 13:11
Medlem
skinner5000s avatar
Vad tycker ni om att Norge fångar val? Greenpeace är då inte så glada.

Jag tycker själv att Norge har rätt att fånga fal. Norge är ett land där fisket är mycket hårt regelerat och man har bra koll så att ingen fisk blir utfiskad. Så jag ser inget problem med valfisket.

Vad tycker ni om att Norge fiskar val?
Citera
2005-12-22, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Vad tycker ni om att Norge fångar val? Greenpeace är då inte så glada.

Jag tycker själv att Norge har rätt att fånga fal. Norge är ett land där fisket är mycket hårt regelerat och man har bra koll så att ingen fisk blir utfiskad. Så jag ser inget problem med valfisket.

Vad tycker ni om att Norge fiskar val?

Är väll inget problem så länge valen inte blir utrotad och de tar tillvara på det mesta på valen.
Citera
2005-12-22, 13:35
Medlem
Isaac_As avatar
Eftersom valen är ett väldigt stort djur så blir frågan väldigt stor. Sälen är ett väldigt gulligt djur så den hamnar i fokus bara för det.

Synd att bara djur som tilltalar människan skapar debatt. Jag vill ha ett stopp på alla som klubbar lake
Citera
2005-12-22, 14:15
Medlem
Sun Rulers avatar
Hmm, känns mer som en filosofisk fråga eller är jag ute och cyklar? Kanske passar bättre i filosofiforumet?
Citera
2005-12-22, 14:36
Medlem
Valfångsten försörjer flera hundra personer, i ett av jordens rikaste länder!!!
Klart norrbaggarna skall få spetta sina valar....

(obs. ironi)
Citera
2005-12-22, 14:37
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Valfångsten försörjer flera hundra personer, i ett av jordens rikaste länder!!!
Klart norrbaggarna skall få spetta sina valar....

(obs. ironi)

Om de inte skall få fiska val, skall de få fiska torsk eller långa? Eller räkor?
Citera
2005-12-22, 15:02
Medlem
Sun Rulers avatar
Mod: Tråd flyttad från Utrikesforumet till Filosofiforumet.
Citera
2005-12-23, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad Haifa
Om de inte skall få fiska val, skall de få fiska torsk eller långa? Eller räkor?
De kan väl följa internationella resolutioner. Borde de ha råd med.

Hur det ser ut med torsk, långa och räkor har jag ingen aning om. Finns det moratorier om de arterna?
Citera
2005-12-23, 11:33
Medlem
skinner5000s avatar
Jag ser inte problemet. Vad gör det värre att fiska val än att jaga älg i Sverige? Dom har jätte mycket valar och dom har kvoter och skjuter några varje år. Vi har jätte mycket älgar och har kvoter och skjuter några varje år. Norge har otroligt bra koll på sitt valbistånd så att det blir en bra balans.
Citera
2005-12-23, 11:59
Medlem
Sun Rulers avatar
Tycker det är ett enormt hyckel att agitera för ett förbud mot valjakt om man i samma veva tycker älgjakt är acceptabelt.

Personligen är jag emot dödandet av levande varelser för att tillfredsställa min gom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in