2017-02-04, 19:11
Bannlyst
Hej

Har just nu enskild firma som jag startat för några månader sen. Omsättning är lite för hög, över en miljon. Alla rekommenderar mig att starta AB. Och jag funderar på att ta steget.

Nu är det så att man måste ha 50 000 i kapital. Jag har inte dem. Eller jag har dem. Har tillräckligt i kontot för min enskilda firma för att använda 50 000 som kapital till det nystartade AB.
Men dessa pengar som jag tar från min EF tar jag som om det var ett vanligt uttag. Ungefär som jag tar ut "lön" till mig själv. Så det är ändå en del pengar. Men visst är det så det ligger till? Finns det nåt sätt att göra saken mindre smärtsam?

Det jag hade tänkt mig är att ta dessa 50 000 från min EF och ange det som kapital men genom att köpa, kanske för hela 50 000, saker som jag behöver till mitt företag. Hjälper det nåt på något sätt?
Citera
2017-02-04, 20:15
Medlem
Du har uppenbarligen en framgångsrik rörelse igång. Om jag var du skulle jag fokusera min tid på hur jag ska växa omsättningen från 1 miljon till 2 miljoner istället för att lägga tid och möda på att skatteoptimera ett uttag på 50k. Perspektiv.
Citera
2017-02-04, 21:49
Medlem
Det är ju medel som sedan kan nyttjas i företaget.
För övrigt skriver ni vad omsättningen i företaget är, men inte på vilken tidsperiod, är det en miljon beräknat på ett år, eller är det för de månader som verksamheten varit igång? Sedan, än mer väsentligt, vad beräknas resultatet bli i företaget?
Citera
2017-02-04, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det är ju medel som sedan kan nyttjas i företaget.
För övrigt skriver ni vad omsättningen i företaget är, men inte på vilken tidsperiod, är det en miljon beräknat på ett år, eller är det för de månader som verksamheten varit igång? Sedan, än mer väsentligt, vad beräknas resultatet bli i företaget?

Det är > 1 miljon beräknat på 12 månader, dvs hela 2017.
Resultat...är inte så haj på sånt. Verksamheten är it-konsult. Det är bara jag, inga anställda. Det finns mer eller mindre inga utgifter. Kan inte köpa en dator i månaden liksom. Så antar resultatet blir hela intäkten (>1 mln) på ett år.
Citera
2017-02-04, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Det är > 1 miljon beräknat på 12 månader, dvs hela 2017.
Resultat...är inte så haj på sånt. Verksamheten är it-konsult. Det är bara jag, inga anställda. Det finns mer eller mindre inga utgifter. Kan inte köpa en dator i månaden liksom. Så antar resultatet blir hela intäkten (>1 mln) på ett år.
Finns allehanda kostnader som alltid följer med ett företag: Resor - med bil eller på annat sätt till kunder och i andra arbetsrelaterade situationer. Försäkringar, marknadsföring, telefon, övrig administration osv. Förutsätter att momsen är borträknad redan. Äger företaget någon bil?
Citera
2017-02-04, 22:33
Bannlyst
Citat:
Finns allehanda kostnader som alltid följer med ett företag: Resor - med bil eller på annat sätt till kunder och i andra arbetsrelaterade situationer. Försäkringar, marknadsföring, telefon, övrig administration osv. Förutsätter att momsen är borträknad redan. Äger företaget någon bil?

Nej ingen bil. Vad jag förstått blir det väldigt svårt att få bilen att betraktas som företagets om man kör för mycket privat. Valde att ha det privat och satsa på att dra av kostnader för bensin istället.
Citera
2017-02-04, 22:42
Bannlyst
Citat:

Men huvudfrågan var detta med kapitalet i AB som jag tänkte starta.
Om jag tar dessa medel från mitt EF konto och för dessa 50tkr köper jag saker (dator, tfn etc) som jag ska använda i mitt AB...då blir dessa tillgångar i AB, eller hur? Och snarare än att sätta kontanta pengar använder jag fysiska saker som motsvarar de 50 000 som AB ska ha. Får man göra så?
För de 50tkr som behövs för ett AB ska inte betalas till nån utan bara "sätta in" i företaget. Stämmer det?
Citera
2017-02-04, 23:56
Medlem
Citat:
Men huvudfrågan var detta med kapitalet i AB som jag tänkte starta.
Om jag tar dessa medel från mitt EF konto och för dessa 50tkr köper jag saker (dator, tfn etc) som jag ska använda i mitt AB...då blir dessa tillgångar i AB, eller hur? Och snarare än att sätta kontanta pengar använder jag fysiska saker som motsvarar de 50 000 som AB ska ha. Får man göra så?
För de 50tkr som behövs för ett AB ska inte betalas till nån utan bara "sätta in" i företaget. Stämmer det?
Visst, och det går att använda annat än kontanta medel, är det något som nu ägs av din EF som är aktuellt?
Citera
2017-02-04, 23:57
Medlem
Citat:
Nej ingen bil. Vad jag förstått blir det väldigt svårt att få bilen att betraktas som företagets om man kör för mycket privat. Valde att ha det privat och satsa på att dra av kostnader för bensin istället.

Om det handlar om en förmånsbil så är det mest lönsamt just om du kör mycket privat. För att det skall vara vettigt bör bilen vara ny från början eftersom förmånsvärdet räknas på nypriset det år den tillverkades även om bilen skulle vara 3-4 år gammal.
Citera
2017-02-05, 10:12
Bannlyst
Citat:
Visst, och det går att använda annat än kontanta medel, är det något som nu ägs av din EF som är aktuellt?

Nej, EF äger i princip ingenting. Startade det i september för att hoppa på ett uppdrag.
Har sedan dess bara fakturerat kunden och inte investerat i nåt.
Citera
2017-02-05, 13:08
Medlem
Citat:
Nej, EF äger i princip ingenting. Startade det i september för att hoppa på ett uppdrag.
Har sedan dess bara fakturerat kunden och inte investerat i nåt.

Det är väl till att först göra bedömningen om hur långsiktigt det är, det som nu var grunden till nuvarande företag. Förväntas det hålla i sig något eller några år rekommenderas onekligen AB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in