Citat:
Ursprungligen postat av
Jedis
Misständningar ger blinkande check engine lampa (vilket indikerar att motorns skall stängas av omgående för att undvika motorskador), så har du inte sett detta så har du sannolikt tändning på alla cylindrar.
"Majonäs" på oljestickan är inget ovanligt om bilen ofta körs korta sträckor, drabbar speciellt vissa versioner på vevhusventilationen eller om vevhusventilationen är dålig.
Dessa motorer har en topplockspackning av typ flerlagers stålpackning som sällan orsakar problem, även om det händer att toppen ibland behöver efterdras.
Men börja med att läsa ut felkoderna från bilen. Införskaffa sedan också några meter 4 mm (invändig diameter) vakuumslang i silikon och byt samtliga original vakuumslangar då dessa alltid blir dåliga med tiden med risk för läckage. Kontrollera också funktionen hos vevhusventilationens backventil, och att denna är hel. Det bästa är att byta denna samt uppgradera till senaste versionen av vevhusventilationen om inte detta redan är gjort.
Tackar för ingående svar!
Nej check engine lampan tänder sig inte ens varje gång konstigt nog, men när den väl gör det lyser den fast och brukar slockna efter 3-5 turer med bilen.
Njäe det är bara mycket små mjölkiga vattenrester på oljestickan, så någon stor läcka är det nog inte. Kör oftast ca 2 mil till jobbet och sedan hem igen, så ca 4 mil om dagen, lite drygt.
Du tror alltså att det kan bero på någon eller några vakuumslangar som läcker? När jag bytade turbon i september verkade de jag kom i kontakt med fortfarande relativt mjuka och böjliga, fräscha, de kanske bytats vid nån service innan jag köpte bilen? Svårt att säga
Ja jag får kolla vevhusventilationen med, har du någon bra guide för just den 9-3an? Brukar lösa det även utan men är onekligen smidigt med hjälp av bilder eller liknande ibland
På flera engelskspråkiga forum har jag läst om något som kallas "evap-purge Valve" och skulle vara just som namnet antyder någon form av ventil för avluftning av bensinångor ur tanken, som skulle kunna orsaka dessa problem vid kallstart enligt somliga, det är inget du känner till?
Man skulle kuńna beskriva motorns gång som häckande eller skakande, 'stuttering' som många beskrev det.