2017-10-27, 23:04
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Det var som fan. Release idag ju. Men du kanske fick det tidigt? Men lät på ign recensionen som att det end game content var större än själva storyn i sig som var runt 15 timmar. Tyckte dem sa något om att dem fångat 200 månar, vilket var typ 1 tredjedel av totalet.

Rushar man spelet så ligger det på runt 8½-9-timmarspannet enligt de jag har pratat med, vilket är det samma som alla 3D-mariospel om man kollar på how long to beat (Mario 64 ligger på 8½, medans Galaxy 2 går på 9½ exempelvis). Alltså är spelet inte särskilt mycket kortare utan ligger inom normalintervallen.

Vi får se vad average jämnar ut sig i, men min gissning är på 13-14 timmar vilket också faller inom ramen för de andra 3D-spelen.
Post-gamecontent verkar dock helt klart vara, minst sagt, gigantiskt. Så där kommer man kunna hämta mycket.

Själv är jag precis redo för mitt tredje rike, sisådär efter att ha spenderat 2-3 timmar i Sand Kingdom efter att ha klarat huvudstoryn där
Helt underbart spel so far.
Citera
2017-10-27, 23:44
Medlem
Poddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
SONY antagligen, de har en historia av att muta de som skriver recensioner. Dock är det några år sen senaste falltet.

Sony ska alltså ha betalat gamereactor för att ge spelet 8/10...

I alla fall, jag är jävligt sugen på att skaffa switch, hur är spelet jämfört med Super Mario 3D world?
Citera
2017-10-28, 02:01
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Podde
Sony ska alltså ha betalat gamereactor för att ge spelet 8/10...

I alla fall, jag är jävligt sugen på att skaffa switch, hur är spelet jämfört med Super Mario 3D world?
Haha vad vet jag. Jag talar ju bara ur röven här

Men mitt spel fanns levererat när jag kom hem och jag kan säga att det är fullkomligt fantastiskt! Halft en rolig upplevelse under kvällen nu. Jag trodde att det skulle ha svårt att överträffa New Super Mario Bros. Wii men Nintendo har lyckats igen. Kontrollerna sitter, musiken är där, det visuella är fantastiskt. Mushroom kingdom!

Citat:
Ursprungligen postat av punanihunter
Hmm ok, får testa det på Mario Kart.
Svarar i den här tråden men skaffa Mario Oddysey (vilket jag antar att du kommer göra). Bara i själva intron av spelet kommer du känna vad som är grejen med HD Rumble. Det är liksom rumble i 3D ^^,
Citera
2017-10-28, 08:29
Avslutad
Tycker ni inte det är lite konstigt att alla Nintendos stora titlar alltid får nära 10/10 i meta? Alla andra spel drabbas av vad jag kallar "franchise decay" vilket betyder att kvaliten går ner ju längre ett franchise har funnits på marknaden. Vid något tillfälle så tar kreativiteten helt enkelt slut, händer i alla brancher.

Det är högst orimligt att Nintendo kan släppa perfekta spel i flera århundraden. Detta för mig tyder på att alla Zelda och Mario spel är högst överhypade.

Jag tror det beror på att alla som recenserar dessa spelen är die-hard Nintendo fans. Spelet är säkert minst en 8 men inte fan är det en 10.
Citera
2017-10-28, 10:45
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Tycker ni inte det är lite konstigt att alla Nintendos stora titlar alltid får nära 10/10 i meta? Alla andra spel drabbas av vad jag kallar "franchise decay" vilket betyder att kvaliten går ner ju längre ett franchise har funnits på marknaden. Vid något tillfälle så tar kreativiteten helt enkelt slut, händer i alla brancher.

Det är högst orimligt att Nintendo kan släppa perfekta spel i flera århundraden. Detta för mig tyder på att alla Zelda och Mario spel är högst överhypade.

Jag tror det beror på att alla som recenserar dessa spelen är die-hard Nintendo fans. Spelet är säkert minst en 8 men inte fan är det en 10.

Intressant text... men har du spelat sagda spel?
Citera
2017-10-28, 10:52
Medlem
Citat:

Tror det ligger lite i att recensenter har en viss förkärlek till Nintendo spelen, men också att det kommit en viss betygsinflation iom att alla uppföljare sätts i relation till tidigare spel i serien. Dvs om man tycker Super Mario 64 är 10/10 och Odyssey är lika bra blir det automatiskt en 10a, även om det skulle ha sina brister med dagens mått.

Med det sagt så känns det ändå som att Nintendospelen inte följer samma massproduceringsmönster som många andra stora franchiser (där en ny titel måste släppas minst var 18e månad). På så vis blir spelen mer omsorgfullt gjorda då de är tänkta att hålla längre.

Nu har jag inte något Nintendo så om det är en 10a eller inte låter jag vara osagt.
Citera
2017-10-28, 11:25
Medlem
Nihennas avatar
Citat:

Fast när du skriver sådär visar du ju att du varken har spelat BOTW, eller Odyssey.

Det du säger stämmer helt klart med serier som AC, Far Cry och liknande som släpps varje eller var annat år. Men inte nödvändigtvis med serier som de tar sig tiden och ger rätt mängd kärlek under utvecklingstiden, istället för att rusha ut det till julhandeln och liknande.

Nintendo tar i alla fall 4-5 år på sig för att de inte vill släppa något som liknar tidigare spel. Är det då så konstigt att betygen reflekterar det?

Kreativiteten behöver heller inte ta slut. Varför skulle den göra det? Och speciellt som med Zelda: BOTW där de t.o.m satte en ny person vid rodret dom fick väldigt fria tyglar. Och då fick vi det mest annorlunda Zeldat fast som ändå var ett Zelda, på riktigt länge.

Nintendo låter spelen vara annorlunda och kreativa. När vi tar Zelda och Mario som exempel så är det egentligen de enda krav de har att Mario ska hoppa runt och plattforma i huvudspelen, medans Link ska springa runt o slåss mot ondskan i en RPG-äventyrsvärld. Förutom det så låter dem utvecklaren vara hur kreativa dem vill, och tänja på gränserna.

Sen får inte alla Nintendos spel bra betyg heller. Star fox, någon? Utan betygen reflekterar deras ambitionsnivå rätt så tydligt.
Vill man göra bra spel, får man bra spel och rättvist beröm.
Grejen är att 99% av alla utvecklare inte vill göra bra spel. De vill tjäna snabba pengar kortsiktigt, och inte långsiktigt. Vill man tjäna pengar långsiktigt så har man samma tänk som Nintendo, och inte som Activision eller EA.

Back to topic; spelet är helt magiskt! Kom till mitt tredje rike igår, om man då inte räknar cap kingdom som är mer av en tutorial.

Sand Kingdom var helt magiskt. Trots att jag blev klar med huvudstoryn där sprang jag runt och samlade månad i säkert 2-3 timmar till. Så kul är det...
Senast redigerad av Nihenna 2017-10-28 kl. 11:52.
Citera
2017-10-28, 12:13
Avslutad
Nej jag har inte ägt en Nintendoprodukt sedan Gamecube så jag har inte spelat spelen. Tycker bara det jamsas för mycket med Nintendo som utvecklare.

Jag tror problemet är också som ovanstående nämde att Nintendo släpper bara sina tyngsta titlar med 3-4 års mellanrum. Det tror jag skapar något slags expectancy bias hos de som recenserar spelen. Ja man antar väl att eftersom alla andra tyckte att de förra spelen var 10/10 så måste de nya vara det också.

Lite som GTA-serien. Mycket överhypad.
Citera
2017-10-28, 13:40
Medlem
punanihunters avatar
Fick spelet igår, men märkte idag att jag inte har min Switch med mig när jag letade efter den i flyttkartongen. Har tydligen glömt att förpackningen ligger i mina föräldrars källare, och de bor i en annan stad 5-6 timmar bort med tåg. Jävla f*tta!!!!
Citera
2017-10-28, 13:47
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Nej jag har inte ägt en Nintendoprodukt sedan Gamecube så jag har inte spelat spelen. Tycker bara det jamsas för mycket med Nintendo som utvecklare.

Jag tror problemet är också som ovanstående nämde att Nintendo släpper bara sina tyngsta titlar med 3-4 års mellanrum. Det tror jag skapar något slags expectancy bias hos de som recenserar spelen. Ja man antar väl att eftersom alla andra tyckte att de förra spelen var 10/10 så måste de nya vara det också.

Lite som GTA-serien. Mycket överhypad.
Jag tror du har fel.

NEW SUPER MARIO BROS. WII - 87/100

Detta är alltså spelet som sålde 4 miljoner konsoler under 1 månad i 1 land. Men det fick alltså inte tillräckligt många 9or och 10or så medelbetyget hamnade på 8.7/10. Vissa recensenter vägrade rakt ut att recensera det då det enligt vad var "beneath them" att recensera ett 2D-Mario. Uppföljaren till Super Mario World, det vill säga vad som de facto är Super Mario Bros. 5.

ARMS 77/100
En ny fräsch take på boxning-genren, kan ses som evolution på Punch-Out!!! Fick rätt dåligt betyg.

Metroid Other M 79/100
En av Nintendos sedan 80-talet tre grundpelare. 7.9 i medelbetyg. Förvisso sög spelet kuk och fick därmed ett lågt betyg.

Star Fox Zero 69/100
Ja vad ska man säga?

Mario är inte heller imun mot dåliga betyg:

PAPER MARIO: COLOR SPLASH - 76/100

MARIO & LUIGI: SUPERSTAR SAGA + BOWSER'S MINIONS - 81/100

SUPER MARIO MAKER FOR NINTENDO 3DS - 76/100

NEW SUPER MARIO BROS. 2 - 78/100

SUPER PAPER MARIO - 85/100

NEW SUPER MARIO BROS. U - 84/100

Förvisso är vissa av dessa avstickare där Nintendo utforskat vad man kan göra med Mushroom kingdom, men visar ju att det inte är alla Mario-spelen som är glasklara 10or som detta spel är imo. Jag själv föredrar 2D-Mario alla dar i veckan så jag är bara nöjd över att ett 3D-Mario kunnat fånga mig så här.

Sen visst kan det finnas nostalgi-ögon hos recensenter. Men liksom det är så ofantligt många spel-serier som funnits sedan 80-talet men som idag bara är bleka kopior av sitt forna jag alternativt döda spel-serier. Det säger väl något om detta spel ändå? Att det trots alla dessa år kan fånga spelarnas hjärta.

Gå inte heller på betyg. Ett betyg är bara ett betyg, det är vad du själv känner när du spelar spelet som är det viktiga <3
Senast redigerad av Fina Gubben 2017-10-28 kl. 13:52.
Citera
2017-10-28, 16:52
Medlem
Någon som provat på att spela det co-op? Jag kan inte hitta någon rescension som ens nämner det..
Hur fungerar det? Jag vet att spelare 2 styr hatten, men ibland när man tar över någon så används väl inte hatten? Vad gör spelare 2 då? Är det ett spel som kan vara kul att spela 2 personer eller är det mer en gimmick grej?
Citera
2017-10-28, 18:26
Medlem
Citat:
Nej jag har inte ägt en Nintendoprodukt sedan Gamecube så jag har inte spelat spelen.

Då känns tyvärr inte din åsikt så intressant. Klaga på att spela man aldrig spelat har för högt betyg är ju helt intetsägande.

Jag tror att de lyckas hålla serierna vid liv genom att varje 3D-mario ändå skiljer sig ganska mycket åt även om det är platformsspel. Man har en ny twist och man låter tiden ta den tid det tar för att göra ett nytt mariospel. Jämför detta med andra spelserier där de måste pressa ut varje spel inom en viss tidsram och det kanske är var tredje spel där spelserien känns fräsch.

Sen som nämnt ovan är det långt ifrån alla Nintendospel som får bra recensioner. Det är ett ganska ihåligt argument. De enda spelserierna som får genomgående väldigt höga betyg är Mario 3D och Zelda-huvudserie. Tror också det beror på att Nintendo vet hur viktiga de är för företagen och att de aldrig kan släppa ett sånt spel med stora brister eller som helt enkelt inte är kul, det är deras kärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in