Citat:
Ursprungligen postat av
Vistula
Tycker ni inte det är lite konstigt att alla Nintendos stora titlar alltid får nära 10/10 i meta? Alla andra spel drabbas av vad jag kallar "franchise decay" vilket betyder att kvaliten går ner ju längre ett franchise har funnits på marknaden. Vid något tillfälle så tar kreativiteten helt enkelt slut, händer i alla brancher.
Det är högst orimligt att Nintendo kan släppa perfekta spel i flera århundraden. Detta för mig tyder på att alla Zelda och Mario spel är högst överhypade.
Jag tror det beror på att alla som recenserar dessa spelen är die-hard Nintendo fans. Spelet är säkert minst en 8 men inte fan är det en 10.
Fast när du skriver sådär visar du ju att du varken har spelat BOTW, eller Odyssey.
Det du säger stämmer helt klart med serier som AC, Far Cry och liknande som släpps varje eller var annat år. Men inte nödvändigtvis med serier som de tar sig tiden och ger rätt mängd kärlek under utvecklingstiden, istället för att rusha ut det till julhandeln och liknande.
Nintendo tar i alla fall 4-5 år på sig för att de inte vill släppa något som liknar tidigare spel. Är det då så konstigt att betygen reflekterar det?
Kreativiteten behöver heller inte ta slut. Varför skulle den göra det? Och speciellt som med Zelda: BOTW där de t.o.m satte en ny person vid rodret dom fick väldigt fria tyglar. Och då fick vi det mest annorlunda Zeldat fast som ändå var ett Zelda, på riktigt länge.
Nintendo låter spelen vara annorlunda och kreativa. När vi tar Zelda och Mario som exempel så är det egentligen de enda krav de har att Mario ska hoppa runt och plattforma i huvudspelen, medans Link ska springa runt o slåss mot ondskan i en RPG-äventyrsvärld. Förutom det så låter dem utvecklaren vara hur kreativa dem vill, och tänja på gränserna.
Sen får inte alla Nintendos spel bra betyg heller. Star fox, någon? Utan betygen reflekterar deras ambitionsnivå rätt så tydligt.
Vill man göra bra spel, får man bra spel och rättvist beröm.
Grejen är att 99% av alla utvecklare inte vill göra bra spel. De vill tjäna snabba pengar kortsiktigt, och inte långsiktigt. Vill man tjäna pengar långsiktigt så har man samma tänk som Nintendo, och inte som Activision eller EA.
Back to topic; spelet är helt magiskt! Kom till mitt tredje rike igår, om man då inte räknar cap kingdom som är mer av en tutorial.
Sand Kingdom var helt magiskt. Trots att jag blev klar med huvudstoryn där sprang jag runt och samlade månad i säkert 2-3 timmar till. Så kul är det...