Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-04, 06:22
  #1
Medlem
Uppdowns avatar
Jag har en Canon systemkamera utan någon viewfinder, vilket jag behöver när jag ska spela in mig själv för att hålla koll på fokus, att kameran inte dör under inspelning m.m.. Jag har en MacBook PRO. Hur gör jag för att använda min Mac som direktvisning från min kamera? Jäkla dyrt att köpa en ny kamera endast för att få en viewfinder.
Citera
2017-02-04, 08:39
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uppdown
Jag har en Canon systemkamera utan någon viewfinder, vilket jag behöver när jag ska spela in mig själv för att hålla koll på fokus, att kameran inte dör under inspelning m.m.. Jag har en MacBook PRO. Hur gör jag för att använda min Mac som direktvisning från min kamera? Jäkla dyrt att köpa en ny kamera endast för att få en viewfinder.
Det beror väl på om kameran stödde detta... Inte datorn. Canon utilities är väl annars det som borde funka.
Citera
2017-02-04, 10:06
  #3
Medlem
Jag är i samma sits just nu. Det man behöver göra är att till kameran så får man en skiva. På den skivan finns Canons egna programvara som man kan installera på datorn. Med det programmet kan man då använda datorn som viewfinder.

Jag har ju problemet med att min iMac inte har någon CD-läsare och jag är för snål för att lägga ner pengar på en för engångsanvändning av en skiva...

Prova att leta efter programmet på internet kanske? Det har jag inte orkat ta mig tid för själv heller
Citera
2017-02-04, 10:57
  #4
Medlem
Uppdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oreokakan
Jag är i samma sits just nu. Det man behöver göra är att till kameran så får man en skiva. På den skivan finns Canons egna programvara som man kan installera på datorn. Med det programmet kan man då använda datorn som viewfinder.

Jag har ju problemet med att min iMac inte har någon CD-läsare och jag är för snål för att lägga ner pengar på en för engångsanvändning av en skiva...

Prova att leta efter programmet på internet kanske? Det har jag inte orkat ta mig tid för själv heller


Nej jag har ju inte heller någon CD-läsare i min data då det är en Macbook PRO. Har någon erfarenhet av detta? Låter kanske dum men behöver en enkel förklaring steg för steg. Hittar verkligen ingen på nätet, konstigt nog.
Citera
2017-02-04, 10:58
  #5
Medlem
Uppdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det beror väl på om kameran stödde detta... Inte datorn. Canon utilities är väl annars det som borde funka.

Canon Utilites? Vad menas
Citera
2017-02-04, 12:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uppdown
Canon Utilites? Vad menas

EOS Utility heter det. Tog tag i det nu och försöker ladda ner. Hittade denna guide: https://www.youtube.com/watch?v=QUr6eQFfXRg&t=0s

Får se om det funkar.
Citera
2017-02-05, 18:35
  #7
Medlem
Uppdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oreokakan
EOS Utility heter det. Tog tag i det nu och försöker ladda ner. Hittade denna guide: https://www.youtube.com/watch?v=QUr6eQFfXRg&t=0s

Får se om det funkar.
Berätta hur det gick sen
Citera
2017-02-05, 20:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uppdown
Berätta hur det gick sen

Det funkar bra till det sista steget då den vägrar ladda klart. Den fryser nedladdningen. Jag vet inte om det är min dator men jag tycker du borde prova det. För om mitt bara hade laddat klart så skulle jag nog vara redo att använda det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback