2017-02-04, 07:56
Medlem
Spenneths avatar
Är det bara jag här som är skeptisk? Tror inte TS kommer att fixa detta. Han har nog inte nerverna för att klara av ett sånt stort projekt.

Misstänker att han gråtande kommer att ringa efter hjälp från en parkeringsficka.

Max tre mil säger jag.
Citera
2017-02-04, 09:40
Medlem
BlodigtHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falukorver
Hej!
Har nu gått ca 3 veckor sedan jag klarade uppkörningen.
Har sedan dess kört ca 5mil med automat, med passagerare bredvid.

Imorgon kommer jag köra ca 10mil helt själv i en nyköpt manuell. Jag är supernervös då det är första gången jag kommer sitta bakom ratten helt själv.

Det känns som att jag har glömt hur man kör.

Har givetvis inte glömt, det bara känns så.

Är det nerverna? Eller bör jag undvika att köra själv? Jag har ju körkort! Och klarade både teori och uppkörning på första försöket!

Tror ni att nervositeten släpper när man väl sitter i bilen och rattar?

Har ni några tips på hur jag kan slappna av och tro på mig själv?

Kommer använda GPS, men känns ändå pirrigt! Hinner man glömma hur man kör på 3 veckor? Eller är det, igen, nervositeten som gör att jag känner såhär?

Mvh

Du behöver inte vara orolig. Det kommer att bli bra. Du säger att du ska åka 10 mil så det är säkert en hel del landsväg inblandat - följ bara de andra fiskarna (bilarna) i vattnet (trafiken) så går det bra. Håll avståndet till framförvarande, håll lagom hastighet och gör som alla andra så ordnar det sig. Efter en mil eller så kommer du sitta med ett fånigt leende på läpparna...

Lycka till och njut av din nyvunna frihet!
Citera
2017-02-04, 09:55
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
Är detta en skämt tråd ?

annars blir man ju rädd o orolig.

Man ska inte kunna ha körkort om man är osäker i trafiken. Någonsin.

Att känslorna ens finns, bör leda till att körkortet lämnas ifrån sig. snarast.

herregud.

Det är den känslan som gör att man inte kör som en lsdproppad duracellkanin som så många 19-åringar med moppemusching gör första gången dom får köra bredställ i en kurva helt själv (för bredställ, sladdar och burnouts är ju synonymer med övermod i trafiken som kommer om man är för självsäker i början).
Citera
2017-02-04, 11:01
Medlem
Klappars avatar
Kan du inte köra bil så borde du inte ha körkort, så enkelt är det. Det är inte så stor skillnad egentligen om man kör själv eller har någon bredvid sig för det är fortfarande föraren som kör bilen eller sitter passageraren bredvid och förklarar hur du ska göra hela tiden?
Citera
2017-02-04, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spenneth
Är det bara jag här som är skeptisk? Tror inte TS kommer att fixa detta. Han har nog inte nerverna för att klara av ett sånt stort projekt.

Misstänker att han gråtande kommer att ringa efter hjälp från en parkeringsficka.

Max tre mil säger jag.

Hade jag varit förälder hade jag inte släppt iväg han. Risken är att nervositeten blir så påtaglig att det blir kortslutning i hjärnan och olyckan kan vara framme.
Citera
2017-02-04, 11:41
Medlem
han solos avatar
Det kommer gå bra. Som tidigare nämnt så släpper nervositeten.

Jag har kört länge och känner mig, tyvärr, som en kung på vägarna.

Men kan bli fortfarande bli lite på spänn i andra länder. Söder om Frankrike kör alla som idioter. Var glad att du kör i Sverige.
Citera
2017-02-04, 11:41
Medlem
...
Citera
2017-02-04, 11:42
Medlem
Slappna av bara, det kommer gå bra. Första gången är första gången det är helt naturligt att vara lite nojjig. Fall tillbaka på att du faktiskt genomgått en utbildning som gjort att du KAN framföra en bil. Ta det lite extra lugnt bara och hetsa inte. Var ute i god tid när du ger dig av.
Citera
2017-02-04, 11:56
Medlem
Fridfullts avatar
Ett tips är att tänka att din körlärare/den du övningskörde med sitter bredvid dig, det fungerar för mig.
Citera
2017-02-04, 12:02
Medlem
Doktorphils avatar
mitt råd är att ha radion av och telefonen på ljudlöst .

När du är så färsk så koncentrera dig på körningen och inget annat . då kommer det gå bra
Citera
2017-02-04, 12:20
Medlem
jag tog körkort för 14 år sedan och jag kan inte alla vägmärken. Om jag kommer till stockholm eller göteborg eller vilken stad som helst jag inte brukar vara i så blir jag stressad.
Att ha körkort för mig handlar om insikt att jag inte är en bra bilförare. Det gör mig säker i trafiken.
Citera
2017-02-04, 13:17
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falukorver
Hej!
Har nu gått ca 3 veckor sedan jag klarade uppkörningen.
Har sedan dess kört ca 5mil med automat, med passagerare bredvid.

Imorgon kommer jag köra ca 10mil helt själv i en nyköpt manuell. Jag är supernervös då det är första gången jag kommer sitta bakom ratten helt själv.

Det känns som att jag har glömt hur man kör.

Har givetvis inte glömt, det bara känns så.

Är det nerverna? Eller bör jag undvika att köra själv? Jag har ju körkort! Och klarade både teori och uppkörning på första försöket!

Tror ni att nervositeten släpper när man väl sitter i bilen och rattar?

Har ni några tips på hur jag kan slappna av och tro på mig själv?

Kommer använda GPS, men känns ändå pirrigt! Hinner man glömma hur man kör på 3 veckor? Eller är det, igen, nervositeten som gör att jag känner såhär?

Mvh

Planera körningen innan, se till att sova ordentligt och stanna och fika efter vägen och framför allt, slappna av. Det där löser du utan problem. 10 mil är ingen jättesträcka!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in