Citat:
Ursprungligen postat av
Polacken1989
Jag ska flytta tillbaka till Göteborg efter 4år i Stenungsund med gravid fru och barn. Har fått en lägenhet via lägenhetsbyte på Grevegårdsvägen. Undrar hur områder är, om det är ett bra område eller inte? Kommer ihåg att det var lugnare än alla andra förorter. men vi kollade på lägenheten idag och jag såg att det bara gick araber på den skolan utanför lägenheten.(Är polack och ser ut som en typisk östeurope 195cm 100kg) Men jag tänker på frun och barnen. Vad kan ni säga om området?
Grevegården är ett invandrartätt förortsområde, men det är också i relation till en hel del andra områden med samma typ av demografi rätt lugnt där ute, ibland sker det väl något, men det är ju inte som Biskopsgården. De gånger jag varit där ute, detta under normala tider på dygnet, så har aldrig jag känt mig otrygg, men jag är ju också snubbe.
Vill du ha statistik på området, så som t ex befolkningsdemografi(ålder, kön, etnicitet/ursprungsland osv), utbildningsnivåer, arbetslöshet osv så kan du kolla här, Grevegårdens primärområde tillhör SDN Västra Göteborg.
http://statistik.goteborg.se/Statist...gsbladet-2016/
Dom kommer bygga om rätt mycket, det har börjat göras lite, Opaltorget är ju en sorglig ursäkt till torg, gångtunneln är väl inte direkt utformad för att tjejer skall känna sig trygga osv... så det var på tiden.
Byggplanerna för Opaltorget med mera
https://goteborg.se/wps/portal/start...70ALKC36K76KL7
Citat:
Syftet med förslaget är att skapa möjligheter att utveckla Opaltorget till ett tryggt och levande stadsdelstorg med blandat innehåll samt komplettera stadsdelen med flera bostäder. Förslaget innebär att ett torgkvarter med butiker, stadsdelsservice, samlingslokal, kontor, bostäder mm kan byggas nära buss- och spårvagnshållplatserna, vilka samlas intill varandra. En ny lokalgata och en cykelbana föreslås binda samman Smaragdgatan med Opalgatan och på så sätt göra torget mer tillgängligt och synligt. Planförslaget innebär att ca 500 nya bostäder kan byggas. Planbestämmelserna medger en flexibilitet avseende fördelningen mellan bostäder och lokaler, vilket innebär att upp till ca 16 000 kvm lokaler kan byggas. Parken med Kastanjeallén förbättras och utvecklas. Delar av parken tas i anspråk för bebyggelse samt för den nya lokalgatan.
Tänk på att man har fritt skolval, ungen måste inte gå i skola i närområdet, utan kan ju lika gärna gå i skola i något annat primärområde om skolan är stökig eller dålig, det kan förstås bli lite mer logistik om man måste hämta och lämna, men den valmöjligheten finns ju. Direkt västerut från Grevegårdsvägen ligger det t ex ett utpräglade radhus och villaområden, cykelavstånd, eller för den delen promenadavstånd.