Citat:
Ursprungligen postat av Smurfen_
Jag har mer eller mindre en färdig maskiningenjörsutbildning i bagaget, har ett år kvar ungefär.
Så du menar att det finns visst intresse för sådana som behärskar:
styrteknik, elektronik, mekanik m.m.? För jag har ju inte många poäng inom varje delområde, men jag är ju väldigt bred. Personligen skulle jag känna mig tveksam till att själv undervisa om jag hade färre än 40 poäng inom ett område, för annars finns det risk för att elever kan vara mer kunniga.
Yrkeslärare finns det dåligt av.. d som finns är alla 50+. Där jag jobbar är fördelningen på elprogrammet: 62,59,50-55 o 40, på industriprogrammet är alla runt 60+ o det är fyra lärare där... vet inte riktigt hur många som är behöriga.. men skulle gissa på hälften kanske.. på fordonsprogrammet så kanske det är 1-2 av runt 6 lärare.. ser nog ut såhär i hela sverige..
Det hela beror på att om du idag ska bli yrkeslärare ska du ha jobbat inom yrket i fem år + ha 80 högskolepoäng i ämnet för överhuvudtaget kunna bli behörig. Men d är få som har några högskolepoäng, men man kan få sin arbetslivserfarenhet validerad..
Men ponera att du har fem år i yrket o 80 högskolepoäng.. då har du nog ett jobb du redan trivs med.. vilket gör att du inte söker dig till läraryrket...
Sen så ska det vara rent otroligt om du stöter på en elev som kan mer en dig i ett ämne... skulle vara som nämnts tidigare i dataämnen... men inte ens där... överlag är eleverna mycke sämre en man tror... yrkesinriktade program har inte så ofta studiemotiverade elever...
Men snöa inte in dig på poäng hit eller dit... fundera istället hur du tacklar alla elevproblem som redan nämnts:
Citat:
Av rena arbetsmiljöskäl skulle jag hellre valt gymnasielärare än högstadielärare eftersom högstadiemiljön numera är som en stor jävla ungdomsgård där många skiter i allt och lärarnas tid går mer eller mindre ut på att hålla ungarna i schack.
På gymnasiet är det i alla fall lite ordning och reda jämfört med högstadiet och borde vara mer givande att undervisa elever som i alla fall lyssnar på en.
Kan säga att vissa klasser man har är det som högstadie.. men skiftar hemskt från grupp till grupp...
Men det som är det största problemet är:
Citat:
Jag är själv gymnasielärare men slutar om någon månad pga alla jävla korkade lärare som ingenting begriper.
Klarar inte av folk som började dagis och fortsatte genom alla skolor utan att ha ett enda annat jobb och som sen försöker förklara för elever och andra kollegor hur samhället och ungdomar fungerar
Kan bara säga att jag håller med totalt! Det är en helt insnöad värld skolan.. många lärare har noll kontakt med verkligheten.. detta gäller även yrkeslärarna.. vissa av dom var ju ute o jobba sist i början av 80 talet... Ibland känns det som att det skulle finnas en lag som gjorde att man inte fick jobba som lärare mer en 10 år i stöten sen måste man göra något annat i 5 år eller så.