2005-12-23, 02:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lesseits
Som jag nämnt tidigare i detta forum så är jag själv ingenjör och har många gånger funderat på läraryrket. Någon dag kanske jag skolar om mig eller provar på som obehörig lärare. Så jag tycker det är en intressant tråd att läsa i det här.

Det finns kompletterande utbildningar som ger lärarkompetens för akademiker. Om jag någon dag får för mig att skola om mig, så ligger den på Malmö lärarhögskola på 60p bra till. Tidigare vet jag att den var på endast 40p. Någon som vet någonstans där det finns en kompletterande lärarutbildning på 40p idag?

hehe.

Jag var också riktigt sugen på att gå den där 40 poängsgrejen, men den är tyvärr borta. För idag krävs det att allt från fritidsledare till gymnasielärare ska ha 60 poäng pedagogik.

Tyvärr.

Men vissa kommuner kan göra en deal med dig som vill bli lärare, dvs. de ger dig en kvällskurs på 40 poäng som de köper av ett närliggande universitet. Genom den blir du behörig inom den kommunen. Så är det med den saken.

Citera
2005-12-23, 02:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Visionaire
Alla har vi nog våra historier om vilket helvete vi ställde till för våra lärare. Trots detta har jag funnit mig till rätta som lärare numera, dock på gymnasiet där åtminstone vi hade mognat en aning.

Jag har jobbat på högstadiet tidigare och trivdes väldigt bra där också men yrket har av naturliga skäl inslag av annat än bara undervisning. Det handlar ofta om ren uppfostran av typen ha pennan till att skriva med istället för att slå Pelle på örsnibben osv. Eleverna är inte direkt mogna när de kommer i sjuan. Jag ska inte säga att sådana uppfostringsproblem inte finns på gymnasiet för det gör det. Skillnaden är att det finns ett annat förhandlingsläge då eleverna är åtminstone aningen mognare.

Jag föreslår trådskaparen att hålla hårt på kontakterna. Som någon tidigare nämnde i tråden är det för tillfället relativt ont om jobb, trots tidigare prognoser om motsatsen. Detta ska rimligtvis släppa upp inom några år men det är ändå en oerhörd fördel att ha kontakter. Hade jag inte haft det skulle jag förmodligen inte fått det jobb jag har nu. Ett annat tips är att söka praktikplats på en skola där förhoppningen om jobb finns senare. Det är alltid bra att få visa upp sig och de berömda "framfötterna" i ett tidigt skede och försöka hålla kontakten även efter avslutad praktik (eller VFU eller vilket namn det nu har fått).

Jag har ett par släktingar som jobbar/har jobbat som lärare och antagligen kan jag få dem att ljuga in mig Nej, men jag skulle ju kunna ansöka om att få ha hand om någon sommarskola för elever som inte klarat kärnämnet matematik eller fysik.

Du har helt rätt, ska verkligen försöka marknadsföra mig själv.
Citera
2005-12-27, 21:06
Medlem
Realists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lesseits
Som jag nämnt tidigare i detta forum så är jag själv ingenjör och har många gånger funderat på läraryrket. Någon dag kanske jag skolar om mig eller provar på som obehörig lärare. Så jag tycker det är en intressant tråd att läsa i det här.

Det finns kompletterande utbildningar som ger lärarkompetens för akademiker. Om jag någon dag får för mig att skola om mig, så ligger den på Malmö lärarhögskola på 60p bra till. Tidigare vet jag att den var på endast 40p. Någon som vet någonstans där det finns en kompletterande lärarutbildning på 40p idag?

Det går att läsa 40 poäng men det är speciallösningar. Har nyligen haft en kandidat som blir färdig lärare och läst 40 poäng pedagogik.

Jag är själv gymnasielärare men slutar om någon månad pga alla jävla korkade lärare som ingenting begriper.
Klarar inte av folk som började dagis och fortsatte genom alla skolor utan att ha ett enda annat jobb och som sen försöker förklara för elever och andra kollegor hur samhället och ungdomar fungerar.

Vad du kan göra är att prata med någon på ett universitet och prata om dispenser. Du kan få dispens för allt. Dra något om familjesituation och att du är en jävel på ungdomar och allt annat så kan det bli att de gör en specialare för dig.
Det betyder nämligen pengar till universitetet om du går igenom.
Citera
2005-12-27, 21:25
Medlem
boogeys avatar
Hur funkar det egentligen om man utbildar sig till gymnasielärare?
Är man då automatiskt även behörig lärare på högstadiet?

För gymnasiet krävs ju 60p i två ämnen, men hur blir det då om man vill undervisa på högstadiet? Där finns det ju ofta ett helt NO-block som inkluderar Fysik, Biologi och Kemi och man kanske bara har läst 2 av dem på högskolan.
Citera
2005-12-28, 12:50
Medlem
Realists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boogey
Hur funkar det egentligen om man utbildar sig till gymnasielärare?
Är man då automatiskt även behörig lärare på högstadiet?

För gymnasiet krävs ju 60p i två ämnen, men hur blir det då om man vill undervisa på högstadiet? Där finns det ju ofta ett helt NO-block som inkluderar Fysik, Biologi och Kemi och man kanske bara har läst 2 av dem på högskolan.

Rent formellt är du ej behörig till högstadiet men det inser alla skolor är idioti så det är inga problem.
När det gäller ämnen så pusslar skolan ihop det åt dig och sedan så är det så att: Om du i HUVUDSAK undervisar i de ämnen du är utbildad i är du även behörig i andra ämnen du råkar undervisa i.

Det är i och för sig så att du endast blir behörig på den aktuella skolan du jobbar på men "so what".

Har själv formell behörighet i 2 ämnen och har undervisat i ytterligare minst 4 under de senaste 2 åren.
Citera
2005-12-28, 16:09
Medlem
boogeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realist
Rent formellt är du ej behörig till högstadiet men det inser alla skolor är idioti så det är inga problem.
När det gäller ämnen så pusslar skolan ihop det åt dig och sedan så är det så att: Om du i HUVUDSAK undervisar i de ämnen du är utbildad i är du även behörig i andra ämnen du råkar undervisa i.

Det är i och för sig så att du endast blir behörig på den aktuella skolan du jobbar på men "so what".

Har själv formell behörighet i 2 ämnen och har undervisat i ytterligare minst 4 under de senaste 2 åren.

OK, jag gissade att det skulle fungera på något liknande sätt. Jag gissar att det inte är lika lätt att gå åt andra hållet, d.v.s. att som högstadielärare undervisa på gymnasiet? Kanske i något ämne om man tagit tillräckligt med poäng?
Citera
2005-12-28, 22:57
Bannlyst
Har inte läst allt som skrivits innan så himla noga.. men om du verkligen vill bli lärare.... så ring runt o fixa ett vikariat eller något på en skola o undervisa ett tag o se hur det känns, sedan fixa dom där 60 poängen....

Jag är högskoleingenjör själv och undervisar i "karaktärsämnen" på elprogrammet på en gymnasieskola... det är rätt okej, men det är inte som man tänkt sig!

Behörighet är inte så jävla noga.. det finns behöriga lärare som är direkt olämpliga... om du får något på en skola o dom vill ha dig kvar... så kommer d nog hjälpa dig så du kan läsa dina poäng..

Men det hela beror på vad du klarar att undervisa i. Men som det verkar att du klarar Matte ämnen.. men också kanske lite annat.. så blir man lätt oumbärlig... På min skola har ja ämnen som programmering och datakommunikation och robotteknik till exempel... det är oftast få lärare som klarar av dessa ämnen....
Citera
2005-12-29, 08:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av washout
Har inte läst allt som skrivits innan så himla noga.. men om du verkligen vill bli lärare.... så ring runt o fixa ett vikariat eller något på en skola o undervisa ett tag o se hur det känns, sedan fixa dom där 60 poängen....

Jag är högskoleingenjör själv och undervisar i "karaktärsämnen" på elprogrammet på en gymnasieskola... det är rätt okej, men det är inte som man tänkt sig!

Behörighet är inte så jävla noga.. det finns behöriga lärare som är direkt olämpliga... om du får något på en skola o dom vill ha dig kvar... så kommer d nog hjälpa dig så du kan läsa dina poäng..

Men det hela beror på vad du klarar att undervisa i. Men som det verkar att du klarar Matte ämnen.. men också kanske lite annat.. så blir man lätt oumbärlig... På min skola har ja ämnen som programmering och datakommunikation och robotteknik till exempel... det är oftast få lärare som klarar av dessa ämnen....

Jag har mer eller mindre en färdig maskiningenjörsutbildning i bagaget, har ett år kvar ungefär.

Så du menar att det finns visst intresse för sådana som behärskar:
styrteknik, elektronik, mekanik m.m.? För jag har ju inte många poäng inom varje delområde, men jag är ju väldigt bred. Personligen skulle jag känna mig tveksam till att själv undervisa om jag hade färre än 40 poäng inom ett område, för annars finns det risk för att elever kan vara mer kunniga.
Citera
2005-12-29, 10:44
Medlem
flygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfen_
Personligen skulle jag känna mig tveksam till att själv undervisa om jag hade färre än 40 poäng inom ett område, för annars finns det risk för att elever kan vara mer kunniga.

Efter en hel del erfarenhet som lärare kan jag säga att den risken är väldigt liten.
Om man undervisar elever på datorinriktadeprogram möjligtvis.

Som sagt se till att få ett vikariat på en skola eller springvik för att se om det passar dig innan du pluggar.
Citera
2005-12-29, 12:55
Medlem
roadrashs avatar
Av rena arbetsmiljöskäl skulle jag hellre valt gymnasielärare än högstadielärare eftersom högstadiemiljön numera är som en stor jävla ungdomsgård där många skiter i allt och lärarnas tid går mer eller mindre ut på att hålla ungarna i schack.
På gymnasiet är det i alla fall lite ordning och reda jämfört med högstadiet och borde vara mer givande att undervisa elever som i alla fall lyssnar på en.
Citera
2005-12-29, 13:48
Bannlyst
Citat:
Jag har mer eller mindre en färdig maskiningenjörsutbildning i bagaget, har ett år kvar ungefär.

Så du menar att det finns visst intresse för sådana som behärskar:
styrteknik, elektronik, mekanik m.m.? För jag har ju inte många poäng inom varje delområde, men jag är ju väldigt bred. Personligen skulle jag känna mig tveksam till att själv undervisa om jag hade färre än 40 poäng inom ett område, för annars finns det risk för att elever kan vara mer kunniga.

Yrkeslärare finns det dåligt av.. d som finns är alla 50+. Där jag jobbar är fördelningen på elprogrammet: 62,59,50-55 o 40, på industriprogrammet är alla runt 60+ o det är fyra lärare där... vet inte riktigt hur många som är behöriga.. men skulle gissa på hälften kanske.. på fordonsprogrammet så kanske det är 1-2 av runt 6 lärare.. ser nog ut såhär i hela sverige..
Det hela beror på att om du idag ska bli yrkeslärare ska du ha jobbat inom yrket i fem år + ha 80 högskolepoäng i ämnet för överhuvudtaget kunna bli behörig. Men d är få som har några högskolepoäng, men man kan få sin arbetslivserfarenhet validerad..

Men ponera att du har fem år i yrket o 80 högskolepoäng.. då har du nog ett jobb du redan trivs med.. vilket gör att du inte söker dig till läraryrket...

Sen så ska det vara rent otroligt om du stöter på en elev som kan mer en dig i ett ämne... skulle vara som nämnts tidigare i dataämnen... men inte ens där... överlag är eleverna mycke sämre en man tror... yrkesinriktade program har inte så ofta studiemotiverade elever...

Men snöa inte in dig på poäng hit eller dit... fundera istället hur du tacklar alla elevproblem som redan nämnts:

Citat:
Av rena arbetsmiljöskäl skulle jag hellre valt gymnasielärare än högstadielärare eftersom högstadiemiljön numera är som en stor jävla ungdomsgård där många skiter i allt och lärarnas tid går mer eller mindre ut på att hålla ungarna i schack.
På gymnasiet är det i alla fall lite ordning och reda jämfört med högstadiet och borde vara mer givande att undervisa elever som i alla fall lyssnar på en.

Kan säga att vissa klasser man har är det som högstadie.. men skiftar hemskt från grupp till grupp...

Men det som är det största problemet är:
Citat:
Jag är själv gymnasielärare men slutar om någon månad pga alla jävla korkade lärare som ingenting begriper.
Klarar inte av folk som började dagis och fortsatte genom alla skolor utan att ha ett enda annat jobb och som sen försöker förklara för elever och andra kollegor hur samhället och ungdomar fungerar

Kan bara säga att jag håller med totalt! Det är en helt insnöad värld skolan.. många lärare har noll kontakt med verkligheten.. detta gäller även yrkeslärarna.. vissa av dom var ju ute o jobba sist i början av 80 talet... Ibland känns det som att det skulle finnas en lag som gjorde att man inte fick jobba som lärare mer en 10 år i stöten sen måste man göra något annat i 5 år eller så.
Citera
2006-01-01, 17:34
Medlem
Lesseitss avatar
Citat:
Men vissa kommuner kan göra en deal med dig som vill bli lärare, dvs. de ger dig en kvällskurs på 40 poäng som de köper av ett närliggande universitet. Genom den blir du behörig inom den kommunen. Så är det med den saken.

Citat:
Ursprungligen postat av Realist
Det går att läsa 40 poäng men det är speciallösningar. Har nyligen haft en kandidat som blir färdig lärare och läst 40 poäng pedagogik.

Ja, det är ju bra att det finns kortare vägar iaf. Alltid bra att veta om jag väljer att gå lärarvägen någon dag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in