2017-02-02, 12:52
Medlem
Hej.

Fråga: Vad är Windows Server 2012, Varför ska jag installera det, till vilken nytta?

Ja, Jag har försökt Googla och Youtub:a Men får inte veta vad det används till. Har experterna här kanske nån länk som kan förklara detta eller vill ni kanske förklara själva.

Tackar på förhand för all hjälp.
Citera
2017-02-02, 13:06
Medlem
MilvusMilvuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dakillaman
Hej.

Fråga: Vad är Windows Server 2012, Varför ska jag installera det, till vilken nytta?

Ja, Jag har försökt Googla och Youtub:a Men får inte veta vad det används till. Har experterna här kanske nån länk som kan förklara detta eller vill ni kanske förklara själva.

Det är inte meningen att du ska installera det på din privata dator.

Vet du på fullt alvar inte vad server är?
Citera
2017-02-02, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MilvusMilvus
Det är inte meningen att du ska installera det på din privata dator.

Vet du på fullt alvar inte vad server är?

Har jag rätt om jag säger det så här: En server är en maskin som har till uppgift att tillåta klienter ta del av den service den erbjuder, Fildelning, Webbserver, Email service osv.

En server används istället då en vanliga dator inte klarar av detta komplexa jobbet. Och Windows Server 2012 är ett operativsystem till detta system?
Citera
2017-02-02, 13:21
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Har jag rätt om jag säger det så här: En server är en maskin som har till uppgift att tillåta klienter ta del av den service den erbjuder, Fildelning, Webbserver, Email service osv.

En server används istället då en vanliga dator inte klarar av detta komplexa jobbet. Och Windows Server 2012 är ett operativsystem till detta system?

Nix inte ett rätt.

Du kan köra Windows Server på vilken dator som helst som kan köra "Vanliga Windows".

Det du får då är en massa extra funktionalitet som saknas eller är begränsade i vanliga Windows. Men du får inget mervärde (tvärtom) av systemet om du inte nyttjar dessa tjänster.

Fråga nu inte "vilka tjänster då?" Utan använd en sökmotor.
Citera
2017-02-11, 09:43
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nix inte ett rätt.

Du kan köra Windows Server på vilken dator som helst som kan köra "Vanliga Windows".

Det du får då är en massa extra funktionalitet som saknas eller är begränsade i vanliga Windows. Men du får inget mervärde (tvärtom) av systemet om du inte nyttjar dessa tjänster.

Fråga nu inte "vilka tjänster då?" Utan använd en sökmotor.

Inte ett rätt? Tyckte hans sammanfattning av en server var rätt spot on...
Citera
2017-02-11, 12:32
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison-Bengtsson
Inte ett rätt? Tyckte hans sammanfattning av en server var rätt spot on...

Nej, eftersom en vanlig Windows klarar det lika bra. (Beroende på antal klienter.)

Inte heller stämmer det han skriver om "vanlig dator inte klarar av det"

Etc etc.
Citera
2017-02-11, 15:35
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, eftersom en vanlig Windows klarar det lika bra. (Beroende på antal klienter.)

Inte heller stämmer det han skriver om "vanlig dator inte klarar av det"

Etc etc.

Du tramsar eller är okunnig, hans definition är så korrekt man kan begära utan att behöva förkovra sig i detaljer. Att säga att han inte har ett rätt är ju bara löjligt, för det hade han. Med ett sånt svar blir frågeställaren bara än mer förvirrad..
Citera
2017-02-11, 22:46
Moderator
Protons avatar
Citat:
Hej.

Vad är det du vill göra med den egentligen? Utan att veta det går ju frågan inte att besvara.
Citera
2017-02-22, 19:19
Medlem
Citat:
Hej.

Det som främst skiljer Server och Workstation-versionerna är en inställning i registret som gör att servern är optimerad för bakgrundsprocesser, enkelt uttryckt de som inte har med användargränssnittet att göra. Bakgrundsprocesserna på en server ges mer processortid än på en workstation. En länk som förklarar: http://recoverymonkey.org/2007/08/17...out-unixlinux/
Senast redigerad av NeoFlexer 2017-02-22 kl. 19:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in