Citat:
Ursprungligen postat av
Merksplas
Jag fyller 50 och är orolig för min kommande pension. Efter att ha varit in på minpension.se och sett vilka summor jag har på pensionskontot så vet jag inte om det är normal eller lågt.
Jag är som sagt 50 år och har:
Allmänpension: 2 690 000:-
Tjänstepension: 791 000:-
Privatpension: 179 000:-
Totalt: 3 660 000:-
Summorna är avrundade till närmaste 1000-tal.
Lägg upp er ålder och vilka belopp ni har.
53 år
Allmänpension 1 900 353:-
Tjänstepension 236 424:-
Privatpension: 315 905:-
Du har en jättefin pension! Du tjänar väl bra. Gissar att du tjänar runt 50´. Det gör inte de flesta. Du har hög tjänstepension vilket tyder på hög lön. Relativt har du sämre allmänpension vilket tyder på att du tjänar bra men kanske pluggat länge, och kommit upp i bra inkomst först efter 40. Din relativt povra privatpension skvallrar om det.
Jag tycker du borde testa
pensionsprognos. Den är super. Dom hämtar in alla uppgifter. Pensionsmyndigheten var på vårt jobb och informerade. Man ska mata in att man kommer att ha 0 % löneutveckling, och 2,1 % värdeutveckling (standard) på pensionen så dom, då blir prognosen mest rätt. Man får liksom en siffra att förhålla sig till och en tydlig tabell vad som komma skall, 65-70 samt därefter. Det är ganska ok 65-70 men därefter blir pensionen typ 40 % av nuvarande lön. I prognosen konsumeras p-försäkringen på fem år (65-70). Även tjänstepensionen betalas ut då. Detta kan man lyckligtvis skruva lite på.
Om du inte är bekväm med din pension så har du tid att agera. Jag ser det så här: Om man fondsparar i fem år (i normala fonder) i en ISK t ex kan man skjuta upp att bli enbart "allmänpensionspensionär" i 10 år, efter 70. Man kanske får 60-80 % av lönen i total pension då. Man får lov att avstå så pass mycket så att det känns lite, i alla fall. Jag själv har sörjt så att jag kommer att ha minimum 80 % av min nuvarande lön från 70 och framåt (i minst 18 år). Det kommer inte du att med mindre än att du agerar - även så om din pension kommer att vara högre. Man vänjer ju sig vid en viss nivå på inkomst.
Grattis till hög lön och hög pension men fallet blir stort efter 70!