2026-07-31, 22:16
Medlem
Du har en uppräkning av inkomstpensionen också, inte bara värdeutveckling på premiepensionen. 2% uppräkning på inkomstpension, en premiepensionsfördelning som inte bara är AP7 Aktiefond (4.3%) samt maximal pensionsavsättning gör att det inte blir orimliga siffror.

Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Oavsett detta så förklarar inte det ökningen 2024 eller 2025, även om vi kommer närmare.
Citera
2026-07-31, 22:22
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Citat:
Nej, men tror SÅFA gjorde rätt dåligt 2025 om jag ska vara ärlig.

Men räkna med premiepension också. Jag har inte trollat fram pengar, tror ingen annan i tråden heller gjort det.

Från AI

​Nyckeltal för 2025
​AP7 Aktiefond: +4,3 %
​AP7 Räntefond: +3,2 %
​AP7 Totalt (kapitaltillväxt): +4,2 %
​Premiepensionen totalt (genomsnitt): +4,4 %

Sparare upp till 55 år: Har 100 % i AP7 Aktiefond och fick en avkastning kring 4,3 %.
Citera
Igår, 10:14
Medlem
Citat:
Nej, men tror SÅFA gjorde rätt dåligt 2025 om jag ska vara ärlig.
AP7 Såfa har lika mycket exponering på USD som globala indexfonder som jag förstår det. Och då åkte dom också dit på att USD minskade under 2025. Samma med globala indexfonder de gick ca 0% förra året.

Många som blev förbannade på Trump och minskade ned sin USD exponering och då faller växelkursen.
Citera
Igår, 10:39
Medlem
Pensionär

Inkomstpension: ca 4.8M?
(Dom slutar berätta det när man börjar ta ut. Men brutto per månad är det 25.3k och räknar dom med att jag lever i 16 år till blir det ca 4.8M. Får duga som enkelt estimat).

Premiepension: 921k

Tjänstepension: 4.9M

Privat: 823k
(Gjorde bara några insättningar på 80-talet när skatteeffekterna var bra).

Pension brutto per månad 61 k.

Uttaget är satt till 10-20 år på de försäkringar där man kan välja. Den största tjänstepensionen är dock livet ut.
Ja stor skillnad mot alla tokarna i forumet förr som yrade om att vi inte skulle få pension för "pengarna var slut".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in