2017-01-31, 21:08
Medlem
Revelationss avatar
Hej!

I slutet av februari måste jag betala skatt men ska resa utomlands i mitten av februari och kommer tillbaka i slutet av mars.
Jag vet inte om jag kommer ha tillgång till internet utomlands och jag är inte heller sugen att betala skatt innan jag är tillbaka från semestern.
Min fråga är, kan jag ställa av bilen nu och sedan på när jag är tillbaka och betala skatt istället i slutet av mars?
Tydligen behöver man inte betala skatt om bilen är avställd. Men jag vet inte riktigt hur det fungerar.
Jag har även mailat Transportstyrelsen men det kan ta flera dagar innan de svarar, jag kanske får ett snabbare svar här
Citera
2017-01-31, 21:11
Medlem
My name is Earls avatar
Det går bra.
Citera
2017-01-31, 21:16
Medlem
zepofans avatar
Fast du får nog skynda dig på eftersom det är sista dagen i januari idag. Går det över till imorgon får du lägga skatt för februari också och då spelar det väl knappast någon roll?
Citera
2017-01-31, 21:21
Medlem
Revelationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Fast du får nog skynda dig på eftersom det är sista dagen i januari idag. Går det över till imorgon får du lägga skatt för februari också och då spelar det väl knappast någon roll?

Vad menar du? Jag betalar inte skatt månadsvis utan per år, kostanden på 2600+ får jag i slutet av februari och gäller för ett helt år.
Kollade nyss på Trafikverkets hemsida, om jag ställer av bilen nu så får jag lite över 200kr tillbaka.
Citera
2017-01-31, 21:36
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Vad menar du? Jag betalar inte skatt månadsvis utan per år, kostanden på 2600+ får jag i slutet av februari och gäller för ett helt år.
Kollade nyss på Trafikverkets hemsida, om jag ställer av bilen nu så får jag lite över 200kr tillbaka.
Ja, du kanske betalar en gång per år, men det du betalar för är tolv månader. Du ska normalt betala i mitten av februari och din bil är då skattad från mars och ett år framåt. Ställer du av bilen idag så får du tillbaka skatten för februari, ställer du av bilen i morgon är februari påbörjat och då får du inte tillbaka skatten för den månaden. Det är annat med försäkring, den beräknas per dag.
Citera
2017-01-31, 23:01
Medlem
Revelationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ja, du kanske betalar en gång per år, men det du betalar för är tolv månader. Du ska normalt betala i mitten av februari och din bil är då skattad från mars och ett år framåt. Ställer du av bilen idag så får du tillbaka skatten för februari, ställer du av bilen i morgon är februari påbörjat och då får du inte tillbaka skatten för den månaden. Det är annat med försäkring, den beräknas per dag.

Då förstår jag.
Jag ser till av den blir avställd idag. Tack till er båda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in