2017-02-01, 19:37
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag är 50 år och funderar också på en EU-skoter, har ca 2 km till jobbet. Skulle väl heller köra Yamaha FS1 eller Suzuki K50, men EU-moppe verkar mer praktiskt och pålitligt på nåt sätt. Nån speciell modell man bör titta på, Kymco, Baotian, Peugeot eller annat? Känner inte alls till dessa moppar.

Som sagt du har sk kina-moppar som Baotian som nu är billigare men där det är lite si och så med kvalitét. Även är det många verkstäder som fortsatt närmast vägrar serva dessa. Dåliga ryktet hänger väl där mer ihop med att de var rätt dåliga förr och många fick ett måndagsex. men kvalitén i dagens är bättre. Men en Peugeot och de bra märkerna kostar ungefär dubbelt som kinamopparna och desto mer man betalar som brukligt desto mer kvalité får man.

Om du ska en året runt är det väl läge att lägga till vinterdäck då också. Finns speciella sådana till EU-moppar även om man enligt lag inte behöver det. Men är det isigt så som sagt blir det isigt att köra... Men så kort som 2 km tror jag väl då en vanlig moppe är att föredra. Billigare försäkring och du behöver inte åka på vanlig väg. Lättare att handa också då en EU-moppe väger mycket mer.
Citera
2017-02-01, 23:15
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Nä på vintern är de bättre med klass 2 så man kan ta det lugnt på cykelbanan, dessutom får man köra klass 2 med dubbdäck på gator med dubbdäcksförbud.
Gammal "klassisk" moped är det som gäller vid halka, så man får ner fötterna på vägen. Du vet vad jag menar.
Citera
2017-02-01, 23:21
Medlem
Enligt mig är det tard-varning på det.

Finns säkert tillfällen när det kan vara befogat att köra moppe som vuxen karl men.....
Citera
2017-02-03, 19:16
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Som sagt du har sk kina-moppar som Baotian som nu är billigare men där det är lite si och så med kvalitét. Även är det många verkstäder som fortsatt närmast vägrar serva dessa. Dåliga ryktet hänger väl där mer ihop med att de var rätt dåliga förr och många fick ett måndagsex. men kvalitén i dagens är bättre. Men en Peugeot och de bra märkerna kostar ungefär dubbelt som kinamopparna och desto mer man betalar som brukligt desto mer kvalité får man.

Om du ska en året runt är det väl läge att lägga till vinterdäck då också. Finns speciella sådana till EU-moppar även om man enligt lag inte behöver det. Men är det isigt så som sagt blir det isigt att köra... Men så kort som 2 km tror jag väl då en vanlig moppe är att föredra. Billigare försäkring och du behöver inte åka på vanlig väg. Lättare att handa också då en EU-moppe väger mycket mer.
Vinteråka blir nog för tufft. April till oktober får duga, resten av året blir det tunnelbana. Så en vanlig moppe av Kina-kvalitet får det nog bli, verkar finnas massor av begagnade för 3-4000 kr på Blocket.
Citera
2017-02-03, 19:17
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Ska du köra i halka och vinter, så ska du inte skaffa dej en Eu-moppe, de är mycket svårkörda då.
Jag har hört det. Är det motorstyrkan eller vikten som är problemet?
Citera
2017-02-03, 20:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Slåss med bilar i 10-15cm snö, lättare sagt än gjort.
Citera
2017-02-04, 00:33
Medlem
Citat:
Vinteråka blir nog för tufft. April till oktober får duga, resten av året blir det tunnelbana. Så en vanlig moppe av Kina-kvalitet får det nog bli, verkar finnas massor av begagnade för 3-4000 kr på Blocket.

Jag hade hellre valt en "icke" kina moppe som kostar ca 2000 kr mer, men du lär dig eftersom
Citera
2017-02-04, 14:06
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Små hjul och svårt att få ner fötterna om det barkar sta.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in