Citat:
Ursprungligen postat av
Operaio
Lite blattiga för att vara européer. Vad jag märkt umgås många med araber och övriga ickeeuropeer hellre än med andra vita.
Ganska tvärtom för min del! Men du har helt rätt i att många umgås framförallt med exempelvis araber.
Citat:
Ursprungligen postat av
f30malmo
Jag gillar folk från forna Jugoslavien och har nästan bara bra erfarenheter. De jag känner är välutbildade, hårt arbetande, roliga, bra vänner osv.
Har enbart haft problem med två jugge-tjejer som störde sig enormt på mig som kollega av någon anledning. De två var för övrigt väldigt dominanta, skrek på folk nästan utan anledning och blev ofta upprörda över småsaker, det var för dem viktigt att ha attityd och inte vara mesiga (sa de själva). De ville ha drama hela tiden, skitjobbigt tyckte jag.
Kul! Men vet du vilket land de två jugge-tjejerna kommer ifrån (är enbart nyfiken - inte till för att smutskasta den ena eller andra gruppen)? Skrek på vilket sätt? Menar du att de i lugna konversationer hade en tendens att stå upp för sig när de hade andra åsikter, och därigenom höjde tonen för att markera vad dem tycker? Eller att de rentav skrek på folk och betedde sig allmänt illa?
Det där med att bli upprörd över småsaker har jag rätt stor erfarenhet av. Någonting som jag starkt ogillar med mitt folk. Känns oerhört primitivt.
Citat:
Ursprungligen postat av
AutistiskeBarron
Bosnier är ju "bäst på Svenssonliv" enligt en artikel jag läste för ett tag sedan, serber och deras import av kriminalitet hade vi kunnat klara oss utan, kroater har jag inget att säga om.
Ja, det har jag också läst. Men det går inte att tillämpa på alla bosnier, men funkar bra på utbildade familjer.
Citat:
Ursprungligen postat av
hasseochtage
Jag träffar i princip aldrig de folken. De direkta associationer som dyker upp i huvudet när jag tänker på dem är följande:
Bosnier - krigsoffer
Serber - äcklig kaka/bröd/konstigt bakverk som äts när de firar någon ortodox högtid
Kroater - semesterorter
Det var vad jag hade att tillföra diskussionen.
Krigsoffer för att du kanske sett en dokumentär eller läst en bok om kriget i Bosnien?
Äcklig kaka för att...? Hur har den associationen uppstått hos dig?
Semesterorter...! Den köper jag.